Gå til innhold

Hvor er Syden?

Elze

Anbefalte innlegg

:ler:  Fordi du leste i et nettleksikon uten sensur at det er sånn.

Ja, alt jeg leser noe sted svelges selvsagt rått. :roll:

Det finnes tydeligvis ikke én korrekt definisjon på "syden". Det jeg har skrevet i denne tråden er hva jeg forbinder med syden, du kan være så uenig du bare vil, men du er neppe innehaver av noe "riktigere" svar enn mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Ja, alt jeg leser noe sted svelges selvsagt rått. :roll:

Det finnes tydeligvis ikke én korrekt definisjon på "syden". Det jeg har skrevet i denne tråden er hva jeg forbinder med syden, du kan være så uenig du bare vil, men du er neppe innehaver av noe "riktigere" svar enn mitt.

Folk kan da kalle syden hvor de vil, om det så er på Jæren eller i Bulgaria.

Saken er at ordet syden har en opprinnelse, og det ble "lansert" da man begynte å arrangere charterresier til flere steder enn Mallorca.

Det er forskjell på syden og sydenreise. Sydenreise er mer i gata for din tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi - her var det kommet mange svar mens jeg var ute og kjøpte is ;)

Jeg tenker nok også på Syden som Europa, først og fremst. Men hele Sør-Europa er ikke Syden. Jeg ser for meg et sted ved kysten. Også har det noe med hva man helst forbinder med stedet. Selv om man kan gå fotturer i fjellet både på Kanariøyene og Kreta f.eks., så er disse stedene likevel i Syden. Tror jeg. Men hvis man reiser til Kanariøyene for å gå på fottur og bo i telt, sier man nok ikke at man skal til Syden på ferie, men "Jeg skal på fottur på Kanariøyene".

I fjor sommer var jeg på biltur i Øst-Europa, og var blant annet innom Hellas, Albania, Montenegro og Kroatia. Selv om alle disse landene har flotte badesteder ved kysten, regnes vel ikke Albania til Syden. Det er utrolig flotte sandstrender der, det ligger ved Middelhavet, det er godt og varmt om sommeren, det er et behagelig prisnivå. De har ekte lekepenger - valutaen heter faktisk Lek. Det ligger mellom Montenegro og Hellas, begge populære charterdestinasjoner fra Norge. Altså er det bare mangelen på charterfly fra Norge som ekskluderer Albania fra Syden.

Syntes ikke Wikipedia-definisjonen var så dum, ettersom den ikke fokuserer på geografi, men hva selve fenomenet sydentur går ut på. Likevel er en tur til Thailand eller Brasil med tilsvarende aktiviteter og med charterfly og - hotell, altså ikke en tur til Syden. Morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Syntes ikke Wikipedia-definisjonen var så dum, ettersom den ikke fokuserer på geografi, men hva selve fenomenet sydentur går ut på. Likevel er en tur til Thailand eller Brasil med tilsvarende aktiviteter og med charterfly og - hotell, altså ikke en tur til Syden. Morsomt.

Begrepet Syden er uansett er stedsbegrep - uansett hva Arkanas oppslagsnettverk sier. Derimot er definisjonen riktig hvis den forklarer sydentur/reise/ferie til det sydlige Europa.

Jeg for min del bruker aldri begrepet Syden - nettopp fordi det er så intetsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Er enig med Arkana, men også siste gjest. Begrepet Syden sier ingenting om hvor du skal, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

syden er landene som er under alpene. Eller deler av land som er under alpene. Det vil si de land som ligger rundt middelhavet.

De sørligste Europeiske Land og de nordligste afrikanske land. Det er syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syden er det store landet du vet. alt utenom norge sverige danmark og finland å junaiten hehe. overalt hvor det er varmt vel.

trodde det ar noe alle viste hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes dette er litt annerledes. Å reise til østen er ganske nøytralt og sier kun noe om destinasjonen,  mens å reise til syden innebærer mer enn bare destinasjon, det sier også litt om reisemåten og hva man skal gjøre der.

Hmm.. Jeg tenker at det er en kultur- og opplevelsestur hvis noen sier de skal til Østen. Ikke en typisk fylletur. Men det er mulig det bare er meg. (Jeg vet ikke om Østen sier så mye om destinasjonen heller, for øst er så mangt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...