Elze Skrevet 14. juli 2006 #1 Skrevet 14. juli 2006 Undres litt på hvor dette berømmelige landet Syden egentlig ligger, tok nemlig meg selv i å stusse litt over tråden om hun som lurte på om hun skulle reise til Maldivene eller Syden. Er ikke Maldivene også Syden? Eller er det bare kystsonen rundt Middelhavet som er Syden? Alt som er sør for Norge er jo ikke Syden, det er bare sørover et sted. Ligger f.eks. Marokko og Tunisia i Syden, de ligger jo ved Middelhavet? Hva med Kroatia og Montenegro, har de flyttet fra Øst-Europa til Syden? Og i Bulgaria og Romania drar jo folk flest herfra bare til Svartehavskysten, er det da slik at de delene av landet som ligger ved østkysten er Syden, mens resten fortsatt er Øst-Europa? Jeg tenker vel egentlig sånn at en pakketur til et badested ved Middelhavet er Syden, mens en tur til et annet sted i et av disse landene ikke er det. F.eks. er ikke Paris Syden, mens badeferie ved kysten i Frankrike kan være det. Er det bare Sydenturer kjøpt gjennom charterarrangør som er turer til Syden? Hvis man f.eks. kjører bil til Hellas, er det fortsatt Sydentur?
Arkana Skrevet 14. juli 2006 #2 Skrevet 14. juli 2006 (endret) Ja, det har jeg også ofte lurt på hva betyr. Jeg regner vel med at det betyr et eller annet varmt middelhavsland eller noe sånt. Jeg har familie i sør-Frankrike, men sier aldri at jeg skal til syden når jeg reiser dit, det synes jeg blir helt feil. Når jeg hører folk sier at de skal til syden, da tenker jeg automatisk på charterturer til typiske overfylte turiststeder hvor man egentlig aldri får noe ekte inntrykk av det landet man er i. Endret 14. juli 2006 av Arkana
Daria Skrevet 14. juli 2006 #3 Skrevet 14. juli 2006 Med syden-tur tenker jeg charterferie for å sole seg og bade, mer enn hvor turen går. Men det er et relativt diffust begrep ja
Gjest gjest1 Skrevet 14. juli 2006 #4 Skrevet 14. juli 2006 Jeg tenker at alle feriedestinasjoner som ligger i eller i forbindelse med Middelhavet er syden + kanariøyene.
Arkana Skrevet 14. juli 2006 #5 Skrevet 14. juli 2006 Ifølge Wikipedia er forresten syden "fellesbetegnelse på reisemål med gode badetemperaturer, pakketurer med charterfly og hotell, og gjerne rimelig prisnivå, kanskje særlig på alkohol. En sydentur er således nesten alltid en komfortreise, ikke en opplevelsesreise." Og det synes jeg faktisk er en god beskrivelse.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #6 Skrevet 14. juli 2006 "Østen" er vel heller ikke spesielt beskrivende, men man har jo en viss forståelse av hva det betyr selv om man ikke spesifiserer land.
Gjest Fruktfat Skrevet 14. juli 2006 #7 Skrevet 14. juli 2006 for meg er vel syden hellas, spania, kanariøyene, bulgaria, tyrkia og til dels tunisia. og kanskje kroatia. men ikke italia og frankrike. hvorfor vet jeg ikke, har lurt på det samme selv.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #8 Skrevet 14. juli 2006 Jeg tenker at alle feriedestinasjoner som ligger i eller i forbindelse med Middelhavet er syden + kanariøyene. ← Er de landene som blir betegnet som Syden ja. det henger igjen fra charterturismens spede barndom - og da var det disse stedene nordmenn reist på pakketur til. Ifølge Wikipedia er forresten syden "fellesbetegnelse på reisemål med gode badetemperaturer, pakketurer med charterfly og hotell, og gjerne rimelig prisnivå, kanskje særlig på alkohol. En sydentur er således nesten alltid en komfortreise, ikke en opplevelsesreise." Og det synes jeg faktisk er en god beskrivelse. ← Wikipedia er nødvendigvis ikke så veldig etterrettelig. Syden/sydentur har aldri blitt brukt om reiser utenfor Europa.
Arkana Skrevet 14. juli 2006 #9 Skrevet 14. juli 2006 "Østen" er vel heller ikke spesielt beskrivende, men man har jo en viss forståelse av hva det betyr selv om man ikke spesifiserer land. ← Jeg synes dette er litt annerledes. Å reise til østen er ganske nøytralt og sier kun noe om destinasjonen, mens å reise til syden innebærer mer enn bare destinasjon, det sier også litt om reisemåten og hva man skal gjøre der.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #10 Skrevet 14. juli 2006 "Østen" er vel heller ikke spesielt beskrivende, men man har jo en viss forståelse av hva det betyr selv om man ikke spesifiserer land. ← Sant det, men da burde jo'Syden' betydd Afrika, men det gjør det jo ikke.
Arkana Skrevet 14. juli 2006 #11 Skrevet 14. juli 2006 Syden/sydentur har aldri blitt brukt om reiser utenfor Europa. ← Det er greit nok, og jeg er enig i det, men det gjør ikke Wikipedia-beskrivelsen usann, bare ufullstendig.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #12 Skrevet 14. juli 2006 Jeg synes dette er litt annerledes. Å reise til østen er ganske nøytralt og sier kun noe om destinasjonen, mens å reise til syden innebærer mer enn bare destinasjon, det sier også litt om reisemåten og hva man skal gjøre der. ← Ok, så hvis jeg reiser til kanariøyene for å drikke meg full, sole meg og bo på hotell - så er jeg i Syden? Men hvis jeg reiser til kanariøyene for å rusle med ryggsekk i fjellene, lage mat på primus og bo i telt - så er jeg på kanariøyene?
Gjest fluesmekker Skrevet 14. juli 2006 #13 Skrevet 14. juli 2006 men ikke italia og frankrike. hvorfor vet jeg ikke, har lurt på det samme selv. Mange bruker syden om sør Frankrike og sør Italia også, det er like "syndesk" der som i Spania og Hellas. Selv regner jeg Syden som en forkortelse for syd-Europa (inkl kanariøyene). Skal man til Thailand eller Florida er det ikke Syden syntes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #14 Skrevet 14. juli 2006 Det er greit nok, og jeg er enig i det, men det gjør ikke Wikipedia-beskrivelsen usann, bare ufullstendig. ← Den er feil.
Daria Skrevet 14. juli 2006 #15 Skrevet 14. juli 2006 Wikipedia er nødvendigvis ikke så veldig etterrettelig. Syden/sydentur har aldri blitt brukt om reiser utenfor Europa. ← En del destinasjoner i Egypt går vel også inn under syden-begrepet? (vet jeg kverulerer, men... )
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #16 Skrevet 14. juli 2006 En del destinasjoner i Egypt går vel også inn under syden-begrepet? (vet jeg kverulerer, men... ) ← Jeg ville aldri kalt noen destinasjon i Egypt for Syden, uansett om Hurgahda (aner ikke hvordan det staves) er aldri så ille og turistifisert. Det er ikke syden selv om det går charterturer ditt. Hva var så kverulerende med svaret ditt?
Arkana Skrevet 14. juli 2006 #17 Skrevet 14. juli 2006 Ok, så hvis jeg reiser til kanariøyene for å drikke meg full, sole meg og bo på hotell - så er jeg i Syden? Men hvis jeg reiser til kanariøyene for å rusle med ryggsekk i fjellene, lage mat på primus og bo i telt - så er jeg på kanariøyene? ← Ja.
Gjest Fruktfat Skrevet 14. juli 2006 #18 Skrevet 14. juli 2006 Selv regner jeg Syden som en forkortelse for syd-Europa (inkl kanariøyene).← det høres logisk ut!
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #19 Skrevet 14. juli 2006 Dette sier www.ordbok.no om hvor syden er. Syden Syden n ubøy (fra ty.) sørlige land, strøk, særlig om middelhavslandene trekkfuglene drar til S- om høsten / en ferietur til S- / det varme S-
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #20 Skrevet 14. juli 2006 Ja. ← Fordi du leste i et nettleksikon uten sensur at det er sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå