Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #1 Skrevet 14. juli 2006 okey jeg finner en fin leilighet so det er visning på til helga...planlegger å dra på denne og titte... første visning er lørdag, er satt opp 3 stk så titter jeg innom i dag for å notere meg adr og den er solgT!!!!! det skjer jo aaaaalle de jeg vil på... hvordan er det mulig? hvorfor selegr de før vusning? og 200 tusen over takst??
Arkana Skrevet 14. juli 2006 #2 Skrevet 14. juli 2006 (endret) Det er bare sånn det er. Du må jo huske på at det viktigste er at selgeren får solgt leiligheten, ikke at kjøperen får kjøpt. Men du kan jo gjøre akkurat det samme selv. Ringe megler og be om en privat visning (du kan evt forklare det med at du er opptatt/bortreist på visningsdagene) og er det en svært attraktiv leilighet legger du inn et bud før visning. Skal du ha noen sjanse å få budet akseptert uten visning bør det nok dessuten ligge en del over takst. Endret 14. juli 2006 av Arkana
Gjest Bellatrix Skrevet 14. juli 2006 #3 Skrevet 14. juli 2006 De blir vel solgt fordi selger allerede har fått et godt tilbud h*n er fornøyd med.
Gjest Gjest1 Skrevet 14. juli 2006 #4 Skrevet 14. juli 2006 Det er heldigvis opp til selger hvem de vil selge til. Skulle bare mangle. Det er deres leilighet.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juli 2006 #5 Skrevet 14. juli 2006 Hvorfor holde visning (og vaske, rydde og styre rundt som en tulling) hvis du kan få solgt leiligheten før visning, og det til langt over takst? Kanskje har personen som selger allerede kjøpt en ny leilighet, og det er SINNSSYKT dyrt å sitte med to leiligheter samtidig, så da griper man gjerne alle sjanser. Du må nok holde øyne og ører åpne, og være litt mer frampå.
Duracell Skrevet 14. juli 2006 #6 Skrevet 14. juli 2006 du har nok en litt for lite agressiv holdning til å forvente å få drømmestedet ditt! Ting ramler ikke på fanget ens her i verden. Skal du ha noe, må du fikse det sjøl!
Havfrua Skrevet 15. juli 2006 #7 Skrevet 15. juli 2006 Ett av det hotte tipsene til kjøper som skal på visning er jo nettopp å avtale privat visning før den offisielle visningen. Så kan du legge inn ett godt bud med kort tidsfrist, og hvis selger er keen på å bli kvitt leiligheten/huset sitt så slår de jo selvsagt til.
LilleBille Skrevet 16. juli 2006 #8 Skrevet 16. juli 2006 At noen selger før visning til en pris 200.000,- over takst - bør vel ikke forundre noen. De slipper alt bryet med visning - har fått en pris de er fornøyd med - at du ikke fikk sett leiligheten er nok deres minste problem.
Gjest Gjest_dollydama_* Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 Det er utrolig irriterende! Og de skal visst slutte med det. Visste du forresten om bolig og interiør-sidene på Femina.no. Veldig bra!
MiniMjau Skrevet 29. september 2006 #10 Skrevet 29. september 2006 men om de selger leiligheten FØR visningen, så er vel sikkert leiligheten allerede ryddet, vasket og evt. stylet? Og betalingen til megler blir vel den samme? Så det er sikkert like mye bry og kostnader? Eller tar jeg feil?
Gjest niomi Skrevet 29. september 2006 #11 Skrevet 29. september 2006 Leiligheter er som regel ikke stylet på samme måte ved privat visning som ved "vanlig" visning. Dessuten slipper man bryet med å ha 50 personer klampende rundt inne i leiligheten din, og du kan faktisk bo i leiligheten din når det egentlig skulle vært visning. Pris til megler blir den samme, men du blir kvitt leiligheten raskere.
MiniMjau Skrevet 29. september 2006 #12 Skrevet 29. september 2006 men det jeg mente var om du planla å ha visning å helgen, så er sikker leiligheten striglet og stylet i løpet av uken. du kan jo ikke vite om noen ringer på onsdag å vil komme på "privat" visning.
Ciara Skrevet 29. september 2006 #13 Skrevet 29. september 2006 Jeg leste for en stund siden at det ikke skulle være lovlig å selge leiligheten før visning, men siden har jeg ikke hørt noe. Noen som vet mer om dette?
Susan Sto Helit Skrevet 29. september 2006 #14 Skrevet 29. september 2006 Ofte når jeg melder interesse for et hus eller noe i nabolaget, for å få prospekt på forhånd, så får jeg svar fra megler om at det er satt opp ekstravisning noen dager før første visning. (Og tilbud om å komme på denne.) Og alle steder det er slike ekstravisninger, så har huset blitt solgt før første visning. Tror det er ganske vanlig jeg. (Att megler inviterer alle som melder interesse i tide til denne ekstravisningen er jo faktisk bare en smart ting for selger og megler. )
Gjest Turi Skrevet 29. september 2006 #15 Skrevet 29. september 2006 Det er utrolig irriterende! Og de skal visst slutte med det.← Hvem er "de"? Selgerne? Å selge en eiendom reguleres strengt tatt av avtaleloven, og man kan avtale fritt. Det er megleren som reguleres av eiendomsmeglingsloven, og der står det ikke noe om tidsrammer. Det er mulig det er i lovforslaget som foreligger nå at man skal ha lengre budfrister, men i prinsippet er dette ikke mulig, da selger og kjøper bare vil fristille seg fra megler og inngå privat avtale. Derfor kommer det nok ikke i ny lov heller. Alle eiendomsmeglere (nesten ihvertfall) har rutiner som følger "Råd om budgivning" fra NEF, EFF, Forbrukerombudet mfl. Der står det at man skal søke å oppnå at første bud står i minimum 24 timer etter avholdt fellesvisning. Så det skal megler anbefale. Men megleren kan ikke nekte det. Og gir de ikke info til selger om innkomne bud så snart som mulig bryter de eiendomsmeglerloven. Så lenge markedet er som det er nå (overopphetet), kommer denne praksisen til å bestå. Dessverre for meglerbransjen og mange kjøpere. men om de selger leiligheten FØR visningen, så er vel sikkert leiligheten allerede ryddet, vasket og evt. stylet? Og betalingen til megler blir vel den samme? Så det er sikkert like mye bry og kostnader? Eller tar jeg feil? ← Betalingen til megler blir stort sett den samme. Med unntak av de meglerne som fakturerer eget for visninger, da slipper man det jo. Om man selger tidlig, slipper man også ekstra annonsering, noe som i Oslo fort kan koste 20-25000. Pluss at man slipper siste styling av leiligheten, den siste vasken foretas nok rett før fellesvisning dersom man selv bor i eiendommen. Det beste for selger er imidlertid at man har fått en pris man er mer enn fornøyd med, gjerne over forventning, og det uten å skulle holde ut en budrunde der man må ta stilling til det ene 5-minutters budet etter det andre.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #16 Skrevet 30. september 2006 Enig i at dette er irriterende! Har opplevd det samme mange ganger selv, og blir like irritert hver gang... Har vært på privat forhåndsvisning selv en gang, men stedet var ikke som forventet, så det ble ikke aktuelt å legge inn noe bud. Gidder jo ikke avtale privatvisning for alle hus vi skal se på heller. Tror jeg skal begynne å ringe megler hvis jeg ser noe jeg kunne tenke meg å se på. Og be om å bli satt opp på interessent-liste hvis det skulle komme bud før oppsatt visning. Skjønner egentlig ikke de som velger å selge før visning. Leiligheten/huset er vel mest sannsynlig nesten ferdig klargjort til visning hvis det bare er noen dager før. Og hvis det er noen som er så interesserte at de er villige til å betale langt over takst før visning, ja da er det stor sannsynlighet for at dette er et attraktivt objekt som flere er interesserte i. Og jo flere budgivere, jo høyere pris til selger. Hvis det var meg som solgte ville jeg i allefall hatt is i magen og ventet til etter visning med å akseptere bud.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #17 Skrevet 30. september 2006 Hvis det var meg som solgte ville jeg i allefall hatt is i magen og ventet til etter visning med å akseptere bud. Ja. men det er ikke alle som er slik. Noen er strålende fornøyd med å få den prisen de får tilbud om før visningen - og tenker ikke på at de kanskje kan få mer ved å vente. Spesielt gjelder dette folk som har bodd i boligen lenge, og altså kjøpt den for en brøkdel av dagens pris. Tror jeg.
Grooo Skrevet 30. september 2006 #18 Skrevet 30. september 2006 men det jeg mente var om du planla å ha visning å helgen, så er sikker leiligheten striglet og stylet i løpet av uken. du kan jo ikke vite om noen ringer på onsdag å vil komme på "privat" visning. ← Det skjer jo så godt som alltid, så hvis man legger ut hus/leilighet for salg vet man jo at det kommer til å ringe folk som vil komme på visning tidligere enn det som er annonsert. Gidder jo ikke avtale privatvisning for alle hus vi skal se på heller. ← Den skjønte jeg ikke? Hvis du vil se huset/leiligheten spiller det vel ingen rolle om det er privatvisning eller felles? Er da mye deiligere å få se i fred og ro uten 30 andre som er innom samtidig, og det tar jo ikke noe mer tid eller noe å dra på privatvisning.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #19 Skrevet 1. oktober 2006 Den skjønte jeg ikke? Hvis du vil se huset/leiligheten spiller det vel ingen rolle om det er privatvisning eller felles? Er da mye deiligere å få se i fred og ro uten 30 andre som er innom samtidig, og det tar jo ikke noe mer tid eller noe å dra på privatvisning. ← De gangene vi har bedt om privatvisning (kom på en til) har jeg rett og slett følt meg til bry, i det ene tilfellet virket megler skikkelig oppgitt over at vi ikke kunne komme på en av de oppsatte visningene. Egentlig mer meglers problem enn mitt, men jeg liker ikke å føle meg til bry... Dessuten liker vi å ta ting litt på sparket, og vi venter ofte til samme dag før vi bestemmer oss for om vi skal dra på visningen eller ikke, og det funker jo ikke helt hvis vi skulle avtalt forhåndsvisning.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #20 Skrevet 1. oktober 2006 Synes rett og slett at det handler litt om god skikk, har megler først satt opp og annonsert et visningstidspunkt, så bør man jo overholde dette. Blir litt som om en butikk skulle annonsere med et knallgodt tilbud på en gitt dag, og man som kunde kommer i butikken og får beskjed om at de bestemte seg for å flytte tilbudet til dagen før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå