Malama Skrevet 14. juli 2006 #1 Skrevet 14. juli 2006 Noen som har gjort det? Stått kronebrud? Begynte å småsnakke med en kollega i går, angående fotograferinge egentlig, og jeg fortalte hvor jeg har lyst å få tatt bildene dersom det er oppholdsvær, og han kommenterte at bunad hadde jo passet ideelt i de omgivelsene. Og det vekket bare en tankte i meg... kronebrud. (man får leid brudekrone til min bunad. Ikke at jeg aner hva det koster, men det er altså mulig) Hadde jo vært knallstilig da! Men, nei.... jeg har egentlig denne drømmen om å stå hvit brud, så det blir nok det. Særlig siden min kjære ikke liker tanken på bunad på seg selv, og jeg synes en kronebrud bør ha en brudgom i bunad. Men, stilig ville det vært da. Bare ikke helt meg. Men, noen som har gjort det? Bare nysgjerrig jeg.
Chica Skrevet 14. juli 2006 #2 Skrevet 14. juli 2006 Jeg kjenner ei som hadde skikkelig bunadsbryllup. Tror hun fikk låne brudekrone fra de lokale museumet, men hadde den med seg til en annen kant av landet. De fleste gjestene hadde bunad også.
Malama Skrevet 14. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2006 (endret) Man får dessverre ikke låne fra museet hjemme lenger, grunnet slitasje kan de ikke lengerforsvare utlån, men det er laget tre kopier, og en av dem eri alle fall til utleie via en gullsmed. Men, bunadsbryllup høres jo kult ut, ikke sant? Endret 14. juli 2006 av Malama
Murf Skrevet 14. juli 2006 #4 Skrevet 14. juli 2006 Kan være lurt å teste litt på forhånd, noen av disse kronene veier ganske mye. Husfliden kan være behjelpelig med utleie eller å formidle kontakt med noen som kan leie ut.
Malama Skrevet 14. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2006 Jepp, det er en sak i seg selv. Nå tror jeg ikke at jeg har lyst da. Og VET at min kjære vegrer seg mot å ha bunad selv. Men, hadde bare lyst til å høre om noen hadde gjort det. så kunne jeg lese om det og drømme meg bort. Mer fristende det enn å jobbe på en fredags ettermiddag når det er sommer...
Malama Skrevet 14. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2006 Krona som er aktuell i mitt tifelle er nesten en kilo tung, faktisk. Kan bli en lang dag. (hva veier det egentlig å gå med et langt, tungt (?) slør da?) Her kan man se: http://www.husfliden.no/husa/ProductHandle...ty&OrgUnitID=-1 tror nå uansett at jeg vil stå hvit brud jeg da, klarer ikke fri meg fra den drømmen. en nyyyydelig, hvit kjole, jeg ser den på en måte for meg...
Chica Skrevet 14. juli 2006 #7 Skrevet 14. juli 2006 Er glad i bunaden min jeg, men blå trønderbunad er liksom ikke helt brudeantrekk. Tror ikke det fins krone til den heller? Men - ellers kunne jeg gjerne giftet meg i bunad, og det hadde vært en yppelig anledning til å få sydd bunad til sambo.
Malama Skrevet 14. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2006 Har blå bunad jeg også, dog en mørkeblå. Hun på bildene har svart da (min bund finnes i svart og mlå) Og ja, ypperlig unnskyldning for å skaffe sambo bunad (og pappa... mamma jobber med å overtale pappa, og jeg jobber me å overtale min kjære.) Men, nei, jeg klarer ikke fri meg fra tanken på å være hvit brud. Men, bondebryllup høres stilig ut da. Passer ikke helt med vårt valgte lokale kanskje (kunne nok gått) men jeg har uansett lyst å stå hvit brud i kirka jeg. Selv om bunad hadde vært kult for fotografering, så er det neppe slik jeg vil stå brud.
tattoopia Skrevet 14. juli 2006 #9 Skrevet 14. juli 2006 jeg kunne godt tenke meg å gifte meg i bunad ettersom vi planlegger å gifte oss til fjells å det ikke er så mye ved vårt bryllup som kommer til å bli tradisjonelt. men så er det jo den mannen som ikke vil ha bunad for ikke å snakke om den hvite kjolen som frister litt
Gjest gjest1 Skrevet 14. juli 2006 #10 Skrevet 14. juli 2006 Bondebryllup med hest og kjerre fra kirka, og alle gjester i bunad etc høres veldig staselig ut
MarianneHR Skrevet 14. juli 2006 #11 Skrevet 14. juli 2006 Det var en reportasje i Magasinet (Dagbladet) i fjor (mai eller juni tror jeg) om et bryllup i Eidfjord. Det var et skikkelig bondebryllup. Du kan kanskje finne artikkelen hvis du søker i arkivet deres.
Malama Skrevet 15. juli 2006 Forfatter #12 Skrevet 15. juli 2006 Bondebryllup med hest og kjerre fra kirka, og alle gjester i bunad etc høres veldig staselig ut ← Høres kjempestilig ut. Umulig for oss, for mange gjester som ikke hr bunad, inkludert begge våre bestemødre, hans mor, HAN, og alle e mannig gjestne bortsett fra en så vidt jeg vet... Det var en reportasje i Magasinet (Dagbladet) i fjor (mai eller juni tror jeg) om et bryllup i Eidfjord. Det var et skikkelig bondebryllup. Du kan kanskje finne artikkelen hvis du søker i arkivet deres. ← Kanskje jeg skal søke opp og lese da Det erjo kjekt å lese om. Selv om det ikke er et reelt alternativ for meg. Jeg vil nok ha edn hvte kjolen Men lese om, det kan jeg.
tommeline Skrevet 15. juli 2006 #13 Skrevet 15. juli 2006 Jeg giftet meg i bunad i fjor. Jeg hadde ikke fullt brudeutstyr til bunaden min fordi det var så vanskelig å få tak i (men det varierer jo fra hvilken bunad man har). Jeg brukte en krone av myrt. Leide formen på Heimen og fikk en blomsterbinder til å feste myrt på. På Heimen i Oslo leier de ut krone for Romeriksbunaden. Tror det varierer mye hvor man får leid. Husfliden i Oslo hadde lite, men man kan kjøpe en liten brudekrone. Mannen min fikk seg bunad til bryllupet,så det var hans antrekk som kostet oss mest. Men så er det jo et antrekk man har resten av livet. Vi hadde ganske "vanlig" bryllup, men hadde festen i skikkelig bonderomantiske omgivelser. Anbefales!!! (skriv gjerne en pm, Malama, hvis det er noe du lurer på som jeg kanskje kan svare på. Bryllupsdagboken min finnes vel enda, så du kan jo se der om du vil)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå