Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Det har du ingen forutsetninger for å uttale deg om. Du kjenner tross alt bare den siden av saken som media fremstiller.

Gjest StoreSky
Skrevet

Uff. Jeg synes sånt er bare tragisk.

Hvor var barnevernet da han var mindre? Ev. andre fagfolk, for dette kan ikke være noe som har oppstått sånn helt plutselig.

Og fengsel for resten av livet løser ingenting. Håper han får skikkelig behandling for det som plager han.

Gjest Gjest
Skrevet
16 åringen må i fengsel,dette er en gutt som for all fremtid er ødelagt og vil være en belastning for samfunnet.

Er du synsk, eller? Siden du kan uttale deg så skråsikkert om fremtida til noen du ikke kjenner en gang? Og det er faktisk holdninger som dine som ødelegger muligheten for at han noen gang vil forandre seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lest artikkelen, og må si jeg synes veldig synd på gutten. Han må ha opplevd mye vondt som har fått sånne skader på sinnet - stakkar unge.

Men når det er sagt, så må samfunnet beskyttes mot ham. Siden han nå har fått en forvaringsdom, så får vi håpe at han får riktig psykologisk behandling.

Gjest Gjest
Skrevet

trådstarter:

Når man leser om hva denne gutten har gjort og så alvorlig det er og at BV innrømmer at de kommer for kort ja da synes jeg fengsel er det rette for denne gutten.

Hvor BV var når gutten var liten er forsent å tenke på nå.

Nå må man tenke på å gi gutten klare grenser og rammer og ikke denne overpedagogiske dikke-dikken det offentlige driver med i mange saker.

Bv har sikkert vært med på å forme gutten til den han er idag også, og det er ikke hjelp i å synes synd på unger.

De trenger klare trygge retningslinjer.

Denne gutten har utviklet seg slik at han er en fare for seg selv og de rundt seg og da trenger han konstant overvåkning og grenser og det er slik han tydeligvis vil ha det.

I norge er man gammel nok til å bli straffet for ting man har gjort fra man er 15 år.

Denne gutten har tydeligvis fått så mange sjanser og hatt så mye tiltak rundt seg at ikke annet enn fengsel nytter.

Dette er sikkert også en gutt som er vant med å spille på strengene til de voksne og denne gangen gikk det altså ikke.

Dette kalles konsekvenser for sine handlinger.

Nå får han ta ansvar og lære det på den harde måten.

Han har sklidd så ut at jeg tror dette er godt for gutten.

Gjest Gjest
Skrevet

Unnskyld meg, men det er ikke synd på gutten. En dårlig barndom kan *forklare* handlinger, men ikke *unnskylde*. Vi er da alle tenkende individer!

Gjest Gjest
Skrevet
Unnskyld meg, men det er ikke synd på gutten. En dårlig barndom kan *forklare* handlinger, men ikke *unnskylde*. Vi er da alle tenkende individer!

Selvfølgelig er det synd på gutten. Ingen som har det godt oppfører seg sånn. Det betyr ikke at det han gjør skal unnskyldes - det har jeg heller ikke skrevet lenger opp her. Derimot må han få hjelp til å kunne fungere i samfunnet igjen. Ingen er tjent med at han blir puttet i fengsel med andre kriminelle - da er det iallefall ikke noe håp om at han kan bli bra.

Selvfølgelig er alle tenkende individer, men hva hvis sinnet er så skadet at tankene fungerer annerledes enn hva som anses som normalen?

Skrevet

Trist sak....

Men forvaring er nok for det beste.

Gjest Gjest
Skrevet
Ingen er tjent med at han blir puttet i fengsel med andre kriminelle - da er det iallefall ikke noe håp om at han kan bli bra.

Han er jo kriminell,og da skal han i fengsel,han er ikke idiot eller tilbakestående,da hadde han sluppet,han vet hva han gjør og dette ble toppen på kaka som satte en stopper for gutten.

tenk om han var naboen din og tente på huset ditt eller ramponerte bilen din,truet med å drepe deg osv.

Da hadde du ikke syntes så veldig synd på gutten,da hadde du også forlangt at han hadde blitt sperret inne.

Pipa får ofte en annen lyd når det gjelder en selv ikke sant.

Vips så kan det være en av oss som blir utsatt for noe sånt og jeg hadde blitt gal hvis det offentlige hadde sittet på så viktig informasjon,ikke skånet ham og oss for voldshandlinger når de visste.

Så gutten er der han hører hjemme.

Gjest bente85
Skrevet

Han har det sikkert ikke lett denne gutten.

Vi vet jo ikke da, hva som kan være bra straff for han.

Ikke sikkert fengsel er det riktige i denne sammenhengen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ingen utvei, han er en stor fare for omgivelsene. Kan ikke risikere livet til folk som skal passe på ham for at han ikke skal i fengsel. Han må medisineres tungt han der.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt en jævlig oppvekst med 2 alkolikere som foreldre, men jeg setter ikke andre liv i fare eller skader andre av den grunn.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hatt en jævlig oppvekst med 2 alkolikere som foreldre, men jeg setter ikke andre liv i fare eller skader andre av den grunn.

skriver under på denne her,har opplevd det samme + skyting og fysisk barnemisshandling,men jeg går ikke å gjør sånn for det.

Gjest Gjest
Skrevet
Da hadde du ikke syntes så veldig synd på gutten,da hadde du også forlangt at han hadde blitt sperret inne.
Bare så det er sagt - du vet absolutt ingen ting om hva jeg synes, mener eller tenker.

Det er like synd på mennesker som oppfører seg sånn om det er mitt, ditt, statsministerens eller noen andres hus vedkommende tenner på.

Uansett må det gjøres tiltak som kan forhindre at sånne ting skjer igjen. Nå er han idømt forvaring, så får de rette personene ta det derfra.

Gjest Gjest
Skrevet
Bare så det er sagt - du vet absolutt ingen ting om hva jeg synes, mener eller tenker.

Det er like synd på mennesker som oppfører seg sånn om det er mitt, ditt, statsministerens eller noen andres hus vedkommende tenner på.

Uansett må det gjøres tiltak som kan forhindre at sånne ting skjer igjen.  Nå er han idømt forvaring, så får de rette personene ta det derfra.

Det er jo akuratt det jeg mener jo"at de rette personene får ta det derfra.

Og nå skal jeg si deg en ting: det er ingen mennesker som kan lære seg ting eller kom opp fra rennesteinene ved at de blir syntes synd på.

Gjør man det til en person med problemer så trives vedkommende veldig godt i den stillingen,fordi de blir unnskyldt i et og alt for å slippe å ta ansvar ,få opp øynene og ta i et tak selv.

Og dette hvet jeg for jeg har selv vært laaaaangt nede som tenåring,voksen,senere mamma og som mine 6 søsken så har de hatt det like jævlig.

jeg kom meg opp,jeg tok ansvar,jeg måtte få opp øynene osv.

Disse meningene har jeg ikke bare om denne aktuelle 16 åringene,jeg mener det samme om min egen familie.

Jeg har erfart nok for flere liv.

Min ungdomsskolefrøken sa for noen år siden: jeg har vært lærer i snart 50 år og du er den eneste eleven med så dårlig utgangspunkt som har klart seg så bra.

Jeg ble selv holdt nede på en måte fordi folk syntes synd på meg, jeg trivdes i den rollen,endelig fikk jeg oppmerksomhet,men utviklet jeg meg og kom videre i livet?? NEI

Og hvis du har lest linken så har denne gutten hatt disse berømte tiltakene du så sårt etterlyser.

Tiltakene virker ikke.

BV har gitt opp.

Hva mener du skal gjøres da.

Han trenger å være på en institusjon der det er klare retningslinjer,regler,konsekvenser osv.

Dette er nok mye bedre hjelp enn bv noengang har klart å gi ham.

For utifra innlegget i avisen så ser vel også du det at gutten ikke er en ung flott ansvarsfull mann med stooooore muligheter foran seg etter å ha vært i bv sin varetekt.

Skrevet

huff,denne gutten trenger virkelig hjelp. Lurer på hvorfor han ikke har fått hjelp da han var mindre,er jo tydelig at han ikke kan ha hatt det så bra..

Hvor var det "perfekte" barnevernet da??? :riste:

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo akuratt det jeg mener jo"at de rette personene får ta det derfra.

Og nå skal jeg si deg en ting: det er ingen mennesker som kan lære seg ting eller kom opp fra rennesteinene ved at de blir syntes synd på.

Det har jeg heller ikke sagt - like fullt synes jeg synd på denne gutten, fordi det er åpenbart at han har det veldig vondt. Klart han må stoppes før han gjør mer skade, og det er nå gjort i form av forvaringsdommen.

Resten av innlegget ditt skumleste jeg delvis gjennom. Det er for preget av din egen bitterhet til at jeg ønsker å kommentere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...