Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kusina mi ble sammen med en mann for fire år siden og flyttet da til andre siden av landet. I begynnelsen virket alt veldig greit mellom dem to,men nå har det tatt en helt annen vending... Hun er som en søster for meg og vi har snakker på tlf med gjevne mellomrom og hun har gradvis fortalt meg mer og mer om hvordan forholdet hennes EGENTLIG er. Hun har heldigvis fortalt ett og annet til både min mor,hennes mor,min mor,hennes søster og min søster.

Hun har lenge sagt at hun vurderer å gjøre det slutt med han og reise nedover til oss (hele familien hennes) men det har aldri blitt noe av. Jeg har tenkt som mange andre, at tja,de har sikkert litt problemer som alle andre. Men der tok jeg feil.

For å gjøre historien veldig kort,(det er egentlig en laaaang historie),så er hun sammen med en som jeg vil betegne som psykopat. ikke bare fordi han er anderledes,men fordi han har akkurat de spesielle "symptomene" som en person som er psykopat har. I begynnelsen var som sagt alt greit,og han hadde en god jobb,var helge pappa,han var snill,tålmodig,gavmild og kusina mi trivdes godt sammen med han. Etter som tida har gått har han mistet jobben som et utslag av at han sluttet å stille opp,han terroriserer kusina mi psykisk,nekter henne å se venner,han har begynt å vise et ekstremt temperament både overfor henne og barna,han mente det var på tide at kusina mi begynte å tenke mer på han i stedet for sin egen familie(dette sa han i begravelsen til min onkel-far til kusina mi) han har kuttet ut alle sine egne venner for å kunne være med kusina mi og overvåke henne (lytte til tlf samtaler,ta posten hennes,nekte henne å gå ut etc) Den eneste plassen hun får være i fred er på jobb. Og hun ringte meg i går mens hun var på jobb.

Jeg hørte at hun var helt annerledes enn hun pleier. Hun var nervøs og nesten på gråten. Hun fortalte meg straks at hun var begynt å bli redd for sitt eget liv og at hun måtte vekk,men turte ikke. Han har begynt å true henne om at hvis hun reiser,så skal han finne henne-UANSETT. Hun har pakket en bag med div. i tilfelle hun fikk sjansen til å reise mens hun er på jobb. Hun var helt gråtkvalt på telefonen og jeg så at dette var et rop om hjelp. Hun vil så gjerne bort,men hverken klarer eller tør alene. Politiet har det vært liten hjelp i. Vi andre i vår familie har møtt ham,og vi har alle både sett og opplevd at denne mannen er svært uberegnelig og har et voldsomt temperament. Han har også nå gått til det skrittet å nekte kusina mi kontakt med vår familie (men hun har ringt når hun er på jobb). Jeg har vært oppe i hele natt og tenkt på dette. Kusina mi må vekk!! er det et eller annet jeg kan gjøre!! vil så gjerne hive meg i bilen for å kjøre oppover å hente henne,men vet ikke hvor trygt det er.... Jeg trenger deres hjelp! hva skal vi gjøre? vi vil ha henne hjem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun selv er innstillt på å komme seg bort, synes jeg at du og familien skal hjelpe henne.

Det er godt muligt at mannen hennes reiser etter og finner henne (som han så fint truer med), men da må dere ta det derfra.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Enig med Trille. Hun må vekk, uansett om han truer med å følge etter.

Skrevet

Meg,samboeren min og mine foreldre har snakket litt om dette,og vi er også bestemt på at hun må vekk. Har lurt på om vi skal dra av gårde og hente henne,men jeg er så redd for at om jeg sier til henne at vi kommer at hun nekter oss. i panikk.

Skrevet (endret)
Jeg har vært oppe i hele natt og tenkt på dette. Kusina mi må vekk!! er det et eller annet jeg kan gjøre!! vil så gjerne hive meg i bilen for å kjøre oppover å hente henne,men vet ikke hvor trygt det er.... Jeg trenger deres hjelp! hva skal vi gjøre? vi vil ha henne hjem!

Veel - hvor langt er det å kjøre da?

En psykopat bøyer unna når han møter nok motstand... Jeg ville reist hele familien - en skikkelig "intervene" og virkelig "satt gubben til veggs" og gitt beskjed om at nå fikk det virkelig være nok! :frustrert: og at denne jenta var for god for ham.

Ta henne med hjem og plei henne med massssssevis av omsorg!

Lykke til..

Endret av Carrot
Gjest allium
Skrevet

Enig med de andre.

Jeg fikk ikke helt med meg om de har barn sammen? Hvis hun skal ha med barn, er det viktig at ting blir gjort riktig.

Politiet har vært til liten hjelp, sier du. Men hva slags hjelp har dere forsøkt å få? Flytter hun fra ham, og han truer henne, får hun hjelp hos politiet, men hun må anmelde ham.

Min erfaring med politianmeldelse i en slik situasjon er utelukkende positiv. De aller fleste gir seg da.

Skrevet

møt opp på døra med mange nok til at dere kan håndtere han om han skulle by på problemer.

Skrevet

Det er et stykke....men jeg ville uansett reist til verdens ende om det så var,for å få henne hjem!

Jeg tenker på dette hele tiden og jeg er så redd for at hun vil nekte oss å komme om vi sier det til henne på forhånd. At hun er redd for at det da vil bli enda verre.... men dette går jo ikke!det er jo enda verre for henne å bli der! er villig til å gå gjennom ild og vann for å få henne vekk...

Skrevet

hva med å ta kontakt med et krisesenter. det er jo for sånne her tilfeller at de eksisterer. ring å spør dem hva dere kan gjøre. de har fagpersonell som jobber med slike ting til hverdags.

Skrevet

Det er lett for meg som sitter på avstand å være tøff i trynet...

Du kan hive deg i bilen for å hente henne, men ta med deg noen fler. Trygghet i antall, vet du. Er dere fler har hun også større mulighet for å faktisk få pakket med seg tingene sine når hun reiser.

Politiet kan desverre ikke gjøre noe før han faktisk har gjort noe, men blir dere truet når han drar eller han oppsøker henne og truer henne senere gjør han faktisk noe som politiet kan gjøre noe med.

Jeg vet at mine foreldre umiddelbart hadde hentet meg dersom jeg hadde rotet meg opp i et slikt forhold. Hun trenger den samme tryggheten, at noen stiller opp for henne, tror henne og hjelper henne.

De fleste psykopater er veldig sjarmerende, omgivelsene vet vanligvis ikke at noe er galt, og om de merker det, så vrir de det slik at det er den andre som gjør noe galt. De er utrolig flinke til å lure og skaffe seg sympati. Det viktigste for din kusine akkurat nå er å bli trodd! (I tillegg til å komme seg bort derfra da).

Skrevet

Jeg ville reist og hentet henne. Plukk henne opp på jobben en dag. Så kan dere reise opp flere senere og hente tingene henne.

Skrevet (endret)

Krisesenterne har somregel hemmelig adresse så hun må nok enten gå via politiet, sosialtjenesten eller ringe de direkte for å få vite hvor hun skal dra. Hun kan også dra til en av krisesenterene andre steder i landet om hun føler det er tryggere.

Hun/du kan kontakte politiet for å få hjelp til å få med seg tingene sine.

Har du kjente i området? Som han ikke vet du kjenner? Kanskje hun og barna kan reise dit?

Endret av Newt
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor MÅ du være så detaljert? Har ikke hun fortalt deg dette i fortrolighet? greit nok at du vil hjelpe henne, men du kunne gitt mye mindre informasjon enn det du har gjort. Dette er dårlig gjort overfor kusina di at du legger ut dette i offentlighet.

Skrevet

De har ingen barn sammen? Hvis det stemmer så er det enklere for henne å dra hvis du henter henne, gjerne sammen noen andre. Kjempeflott at noen har slekt og venner som er villig til å hjelpe henne. Men ta med noen så dere er mannsterke hvis dere skal hente noen av eiendelene hennes.

Noen ganger viser det seg å være tomme trusler når mannen sier at "han kommer til å finne henne uansett", min tidligere samboer sa det samme til meg da jeg flyttet, og jeg flyttet 50 mil unna han. Jeg gikk i angst i lengre tid før jeg skjønte at det heldigvis var tomme trusler. Nå er dette mange år siden, og jeg har sluppet noe mer fra han selv om jeg har flyttet tilbake.

Jeg håper for din kusines del at det er tomme trusler. Når det gjelder å dra opp og hente henne så vet jeg ikke om det er smart å fortelle henne at dere kommer eller ikke, for hun vil kanskje oppføre seg på en annen måte overfor han som han vil reagere på, og derved forhindre henne fra å komme på jobb. Ikke lett det der.

Skrevet (endret)

Langt å kjøre ja - da ville jeg tatt fly. Bestill billetter elektronisk på ditt kort for eksempel og reis opp og plukk henne med fra jobben som nevnt her - og så får familien eventuelt bli med oppover i fly, sammen reise å hente tingene i leiebil for så å få en eller flere til kjøre den hjem..

Lykke til..

Endret av Newt
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Hvorfor MÅ du være så detaljert? Har ikke hun fortalt deg dette i fortrolighet? greit nok at du vil hjelpe henne, men du kunne gitt mye mindre informasjon enn det du har gjort. Dette er dårlig gjort overfor kusina di at du legger ut dette i offentlighet.

Dette er forsåvidt ingen hemmelighet,så jeg har ikke gjort noe galt i dette. det mener nå jeg! Dessuten trenger jeg all den hjelp/ideer jeg kan få,for å hjelpe henne. Er det noe som er dårlig gjort i såfall,så er det å sitte passiv å se på at livet hennes gradvis forsvinner!!!!

Endret av Newt
Skrevet

Det var meg som skrev det over. Så ikke at jeg var utlogget!

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Dette er forsåvidt ingen hemmelighet,så jeg har ikke gjort noe galt i dette. det mener nå jeg! Dessuten trenger jeg all den hjelp/ideer jeg kan få,for å hjelpe henne. det at hun bor i molde og vi bor på sørlandet,er ikke noe galt i å si for jeg vet om mange her nede som har famile der oppe og ingen kan vite hvem hun er.

Er det noe som er dårlig gjort i såfall,så er det å sitte passiv å se på at livet hennes gradvis forsvinner!!!!

ro deg ned, da. du hadde ikke trengt å komme med så mye info som du gjorde, greit at du vil hjelpe henne men du TRENGER IKKE gi så mye informasjon som du har gjort (onkels begravelse osv) alt for mange detaljer vi ikke har noe med. Hadde jeg vært henne hadde jeg blitt skuffet over at du "gave me away" hvis du skjønner hva jeg mener. Ta nå heller dette til etterretning og vær mer forsiktig i hva du forteller i framtiden

Endret av Newt
Skrevet (endret)

Du nevner barn i første innlegget. Dere kan ikke la de gå oppe i det her! Se å få de og mor vekk! MEN jeg vil advare mot å ta henne hjem til dere for han kommer sansynligvis til å komme etter ganske fort! Bruk venner han ikke kjenner til, gjerne andre steder i landet.

Få henne til å snakke med sjefen på jobb, slik at han/hun forstår at din kusine trenger å slutte på dagen når det blir nødvendig. Hun vil sansynligvis uten problemer kunne få sykemelding for oppsigelsestiden.

Skaff et kontantkort som ikke står registrert på henne som dere kan få brukt til å holde kontakt.

Si fra til politiet tilfelle han vil melde de savnet, slik at dere slipper oppslag om savnede barn!

Ang tingene hun trenger i det daglige kan hun f.eks sende i posten til et bestemmelsested (dine kjente?) slik at hun har mulighet til å dra akkurat når det passer.

Endret av liv
Gjest Blondie65
Skrevet

Det viktigste hun trenger nå er selvtillit (at det er unødvendig å finne seg i det), støtte og at det finnes alternativer (krisesenter, familie, etc).

Jeg vil på det sterkeste anbefale krisesenteret. De er fantastiske, diskre og det er alt på en plass både med ny bolig, klær og advokathjelp.

Er lett for oss å si at hun skal dra fra jobb, mann og nærmiljø. Kanskje ikke så lett i praksis. Men krisesenteret kan kanskje hjelpe henne så hun kommer vekk fra mannen.

Og hvis han skulle dukke opp på arbeid eller på annen måte true henne er det straks en politisak - og slike ting tar de alvorlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...