Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått henvisning til en HSG undersøkelse. (Det er en røntgenundersøkelse hvor man ved hjelp av kontrast kan se om egglederne er åpne).

Er det noen som har fått gjort dette?

Er det ubehagelig?

Har du regelmessig mens sykluss?

Fikk nemlig beskjed da jeg ringte for å bestille time, at jeg måtte ta denne undersøkelsen etter blødning var ferdig, men før dag 11 i sykluss. Da jeg har veldig uregelmessig mens kunne jeg ikke bestille time sa de på sykehuset. Jeg måtte da bare ringe når jeg fikk mens for så å håpe at de hadde en ledig time til meg, men de sa at jeg måtte da regne med flere måneders ventetid siden det da var innenfor 11 dager at undersøkelsen måtte gjøres, og det ikke var sikkert at det klaffet med at de hadde en time :forvirret:.

Noen erfaringer kjære alle dere på KG? :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk foresten i dag konstatert at jeg har PCO/PCOS :grine::tristbla::grine:

Skrevet

Jeg har nettopp hatt en HSG-undersøkelse. Jeg også måtte komme etter at blødning var slutt, men før dag 11. Det er fordi du skal komme før du har eggløsning, så de ikke skyller bort et egg. Jeg var inne på dag 10, for timen måtte flyttes på av ulike årsaker. Jeg har vanligvis EL dag 10-12, men det var greit. Jeg har altså ganske regelmessige (korte) sykluser. Jeg var på en privat klinikk å gjorde det. Jeg skjønner at det blir vanskelig å få en time som passer, men i det du får mensen får du bare kaste deg over telefonen og bestille time. Kan du ta når som helst på dagen da? Eller kanskje du kan få henvisning på akkurat den timen til en privat klinikk?

Når det gjelder selve undersøkelsen, gikk det stort sett greit. Jeg satt først i en gynekologstol, mens legen satte inn kateteret. Etter at han blåste det opp, kjentes det ut som litt mensensmerter, et slags press i underlivet. Men ikke spesielt vondt. Så flyttet jeg meg over på en benk, og han forklarte hva vi skulle se på skjermen, og en assistent sprøytet inn kontrastvæsken. Det var litt ubehagelig først, men ikke vondt. Først på slutten begynte det å bli veldig vondt, og da sa jeg ifra. Legen avsluttet da undersøkelsen, for de hadde fått sett nok. Det tok kanskje ti minutter til sammen. Etterpå satt vi og pratet litt, og han spurt om jeg hadde det bra og om jeg ville legge meg ned. Jeg følte meg litt slapp og øm i underlivet, men ellers bra.

I etterkant så renner jo væsken ut igjen, samt for min del en del EL-slim og litt blod. Så ta med et bind. De har sikkert som de deler ut, men hvis det er offentlig sykehus kan det jo hende det er av typen "monsterbind".

Ingen grunn til å grue seg, mener jeg. Det var vondt bare et kort øyeblikk, men det var helt greit for å finne ut av om at alt var i orden! Lykke til!

PS

Det var trist å høre at du har PCO/PCOS. :klem: Men det er jo de som har lykkes veldig fort likevel. Se på Holly Hobbie her inne, feks!

Skrevet

En annen tanke som slo meg: kan du ikke settes på hormoner uten å ha tatt en HSG? Jeg er ikke helt sikker på om de vil det. Men i ditt tilfelle vet de jo at du har PCO/PCOS og at du vel må ha hormoner for å kunne bli gravid.

Bare en tanke, jeg vet ikke så mye om det.

Skrevet

Tusen takk for svar Cymbidium :) .

Hvilken priavatklinikk var du på? Jeg vet nemlig ikke om noen privatklinikker som gjør denne undersøkelsen.

Gynekologen jeg var hos ville ikke gi meg hormoner før hun viste om eggelederne var åpne, for det vil jo ikke hjelpe dersom ikke egget kan komme gjennom, eller sædcellene kan komme opp til egget i eggelederen. Jeg spurte nemlig om jeg ikke bare kunne få hormoner.

Håper at det er noen andre som vil ta seg tid til å svare, spesielt dersom du har uregelmessig mens sykluss. Mine syklusser er nemlig veldig uregelmessige, har etter at jeg sluttet på p-piller variert mellom 33 dager og 80 dager, så da er det jo veldig vanskelig å vite når jeg får mensen igjen, og kan derfor ikke bestille noen time. Syns det er litt rart at de ikke har noen åpne timer for folk som meg som ikke kan planlegge noe utfra menssykluss :sur: . Det syns jeg nemlig at de burde hatt.

Skrevet

Har sendt deg en PM, Rain

Skrevet

Takk for det Cymbidium

Skrevet

Fant forresten nettopp ut at det er en HUSG-ultralyd jeg har hatt, og ikke HSG-røntgen. Begge deler utfører med kontrastvæske, men i det ene tilfellet tas det røntgen og i det andre benyttes det ultralyd.

Fra Kvinnelegen.no:

For å påvise om kvinnen har åpne eggledere ( = tuber ) utføres det

1: enten en røntgenundersøkelse som kalles Hysterosalpingografi (HSG). HSG utføres på røntgeninstitutter eller på røntgenavdelinger på sykehus , der det sprøytes inn kontrast i livmorhulen. Så tas det røntgenbilder med noen minutters mellomrom.

2: eller en undersøkelse med ultralyd der det sprøytes inn kontrastvæske i livmorhulen som kalles Hydrouterosonografi ( HUSG).

Skrevet
Fant forresten nettopp ut at det er en HUSG-ultralyd jeg har hatt, og ikke HSG-røntgen. Begge deler utfører med kontrastvæske, men i det ene tilfellet tas det røntgen og i det andre benyttes det ultralyd.

Ok, men jeg skal fremdeles til en røntgenundersøkelse, og den utføres kun på et sted her i byen, og det blir derfor vanskelig for meg å komme til :tristbla:

Skrevet

Hei.

Jeg hadde hsg røntken og det gikk helt fint! Litt press da de satte inn kateteret, men ellers bare litt ubehag.

Veldig lurt å ta meg eget bind, jeg fikk nemlig utlevert et i str. monster... måtte kjøre hjemom å bytte før jeg dro på jobb :ler:

Lykke til, håper du får time kjapt og at undersøkelsen går bra!!!

Skrevet

Skal nok huske egne bind ja :ler:

Er det noen som har fått gjort denne undersøkelsen som har uregelmessig sykluss, sånn at det var vanskelig å få bestille time?

Er bare så redd for at det skal gå 6 måneder eller mer bare for å komme til.

• 1 år senere...
Gjest kølle
Skrevet
Skal nok huske egne bind ja :ler:

Er det noen som har fått gjort denne undersøkelsen som har uregelmessig sykluss, sånn at det var vanskelig å få bestille time?

Er bare så redd for at det skal gå 6 måneder eller mer bare for å komme til.

Hei, noen som vet hva hsg står for?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...