Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest solidari
Skrevet

Hei alle sammen! Jeg er ei jente på 16 år som lurer på en ting: er det mange av dere som opplever vold innenfor familien sin?

I går truet faren min meg, og jeg ble kjemperedd. Han kom mot meg og skulle til å kaste harde gjenstander på meg. Som forsvar gikk jeg nærmere han og prøvde å stoppe han. Det endte med at jeg fikk en ølboks over hele meg, og jeg ble selvfølgelig veldig våt over meg.

Han har "lært" meg at så lenge noen provoserer deg tilstrekkelig, kan du utøve vold mot denne personen som straff. Er dette riktig? Er det ikke slik at man aldri skal gjøre andre ondt? Jeg blir så forvirret. Han vil jo selvfølgelig ikke innrømme at det han gjor mot meg i går var feil. Han vil jo beholde stoltheta!!! :cry:

Det som skjedde var at vi hadde en kjempekrangel. Han fortalte meg etterpå at han ble så provosert av meg at han bare måtte gjøre noe for å få meg til å slutte å provosere han sånn. Det var derfor han truet meg for så å gå til angrep.

Jeg liker ikke pappaen min, jeg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Snakk med hans fam. om hva slags oppdragelse han har fått. Uansett dette er IKKE lov.

Jeg fikk et problem av min mor, men jeg viste ike hva jeg skulle gjøre med det så jeg ga det til mitt barn"

Skrevet

Kontakt barnevernet, du er ikke myndig enda, så da er det deres sak.

Skrevet

Det er ingen som har lov å utøve hverken fysisk eller psykisk vold mot noen! Aldri! Så enkelt er det.

Hvis dette er noe faren din gjør og har gjort flere ganger bør du koble inn barnevernet som de andre råder deg til.

Skrevet

En skremmende situasjon....

Har opplevd liknende selv med min far . Jeg var - og er fremdeles redd ham når han blir sinna. For han kan bli så eitrende forbanna! Ser for meg ansiktet hans når han er slik - nå når jeg skriver. Ofte var disse episodene kombinert med at han var full og dermed ble veldig sinna, kranglete og provoserende........

Kan ikke huske episoder hvor han har slått meg - men han har tatt ordentlig hardt i meg...og det er ikke bare det som i seg selv er skremmende - men når man opplever raseriet - ser grimasene - de rasende øynene- kroppspråket - vet han egentlig har lyst å dundre til deg..........sterke never som griper eter deg ....og klemmer ....

Men opp gjennom hele oppveksten har han truet med beltet......tykkt, bredt lærbelte med diger spenne......har ikke slått - men trusselen var svært så effektiv vil jeg påstå :-?

Det er utrolig fælt at foreldre misbruker makten sin på denne måten ....det fester seg i minnet til barna som vokser opp ......og man lærer ......noen lærer å bli lik ...andre lærer å bli motsatt .......jeg ble motsatt ........vil ikke være lik ........drikker ikke som han ...banner ikke som han......kommer aldri til å skremme mine barn for å få respekt .....det er for feigt.....

Til deg som startet tråden - ALDRI la ham slå deg !

Men må også legge til at det kan være lurt å ungå å provosere ....da blir alt liksom litt lettere.........I know.......... :wink:

lille Meg 2

Gjest Brunhilde
Skrevet
Til deg som startet tråden - ALDRI la ham slå deg !

Men må også legge til at det kan være lurt å ungå å provosere ....da blir alt liksom litt lettere.........I know.......... :wink:

lille Meg 2

Egentlig er jeg enig med Lille Meg 2 - MEN noe skurrer når man skal la være å provosere for å unngå vold...

Det ER voldsutøveren som har ansvaret! Det er ikke den som "provoserer". Hvor mange kvinner er ikke blitt truet, slått, hundset, ja til og med drept "fordi de provoserte"?!?!

Søk hjelp! Ikke bær på dette alene - og husk en ting: DU har ikke noe å skamme deg over, din far har!

Lykke til!

Skrevet

Solidari - hvor er moren din, var hun tilstede i går da han ble så sint?....

Du bør snakke med noen du stoler på .......du er jo bare 16- leste innlegget ditt på nytt i sted...og ja - enig med PostIt, det jeg skrev om å ungå å provosere- uansett så har voldsutøveren skylden ...man skal kunne beherske seg ! Blir man så sinna at man ikke har kontroll så skal man heller komme seg ut av situasjonen til man kan tenke klart .

Du skal ikke måtte gå rundt og være redd for din egen far !!!!!

Lille meg 2

Skrevet

Hei Solidari!!

Har lest innlegget dit og det råder ikke tvil om att faren din og de øvrige i familien har ett alvorlig problem. De jeg lurer på er om han er sådan mot noen annen i familien? Hvordan behandler han mora di? Er han din biologiske far? Har han alkoholproblemer?

De er bra att du skriver om dette, men de er også viktig att du får snakket ut om dette med noen som du litte på. Har du snakket om dette med mora di? Du skriver att du ikke liker faren din. På meg så virker det som om dette ikke er første gangen du opplever denne form før krenking?

Din far trenger profesjonell hjelp, de råder de ikke tvil om. Att mange voldsutøvere legger over skylla på andre for å forsvare sinne destruktive handlinger er ikke uvanlig. Provokasjoner gir en ikke retten til å bruke psykisk eller fysisk vold.

Det finnes ulike offentlige instanser som kan hjelpe deg å lysne på hva du har og fortelle. Legger ut en link til deg, der kan du finne informasjon og tlf nr til ulike støtte instanser. Om du lurer på nåe så skriv i forumet. I samlivsforumet så er de ett innlegg om familievold VS psykopati, les det og se om du kjenner igjen hverdagen din der.

Må si att de du gjør er meget modig av deg, og dine foreldre borde være stolte av deg. Stå på lille venn.

http://www.noabuse.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...