Gå til innhold

Tunfisk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet

Hva kan den brukes til? Barnevennlig, helst. Har lyst til å utvide repertoaret litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tomatsaus sammen med pasta eller ris. I salat, i wraps osv. Jeg bruker det gjerne i samme type mat som jeg kunne brukt kylling. Vet ikke helt hvor barnevennlig det er, men noe jeg synes er veldig godt er å frese chili, hvitløk, løk, paprika, pinjekjerner, soltørket tomat og tunfisk og ha sammen med pasta.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg lagde tunfiskkaker en gang, men de ble løse og ikke så altfor gode, heller. Bruker dem bare til salat, og knapt nok det. Setter meg på gjerdet og venter på tips, jeg.

Skrevet (endret)

Har foresten et par andre oppskrifter på mat med tunfisk også:

Lasagne med tunfisk, squash og purre

250 g hermetisk tunfisk i vann

100 g lasagneplater

1 løk

400 g hermetiske tomater

2 ss tomatpuré

2 hvitløksfedd

1 purre

2 squash

1 ts oregano

100 g revet ost

salt/pepper

30 g hvetemel

3 dl skummet melk

1 ts salt

pepper

Hakk løk, tomater, hvitløk og purre. Del squashen på langs og finsnitt den. Fres løk, hvitløk og purre noen minutter i litt olje. Tilsett tomater, tomatpuré, squash og oregano. Kok opp og la småkoke under lokk ca 15 minutter.

Pisk mel og melk sammen og kok opp til en tykk saus. Smak til med salt og pepper. Rør tunfisk og krydder sammen med tomatsausen. Legg tunfisk. Lasagneplater og hvit saus lagvis i en ildfast form. Avslutt med revet ost. Stek ved 190 grader i 35 minutter.

Tuna chilli

Serves 4

1 tablespoon olive or sunflower oil

1 small onion, chopped finely

125g mushrooms, sliced

1-2 teaspoons hot chilli powder, or to taste

1 teaspoon cumin

1 teaspoon mixed dried herbs

400g can of chopped tomatoes

200g can of tuna in water, drained

420g can of kidney beans in water, drained

198g can of sweetcorn, drained

salt and freshly ground black pepper

1. Heat the oil in a large saucepan and gently cook the onion and mushrooms for 3-4 minutes.

2. Stir in the chilli powder, cumin and herbs.

3. Add the remaining ingredients and season to taste.

4. Bring to the boil, cover and simmer for 15-20 minutes.

Tunfisk med lime, hvitløk, sesamfrø og nudler

Ingredienser

0,50 stk lime, saft og revet skall av

1 fd finhakket hvitløk

0,50 ts sesamfrø

0,13 ts salt

1 ss finhakket persille

300 g filet av tunfisk

1 ss olivenolje

150 g nudler

0,50 stk lime i båter

Bland sammen limesaft, limeskall, hvitløk, sesamfrø, salt og persille i en bolle. Tørk tunfiskfileten med kjøkkenpapir og legg den i marinaden. Gni marinaden godt inn i fisken og la den ligge i 30 minutter. Varm olivenoljen i en stekepanne. Stek fisken 1-2 minutter på hver side. Den skal være rå i midten. Kok nudlene i godt saltet vann til de er «al dente», 5-8 minutter. Sil av vannet. Fordel nudlene på tallerkener og hell resten av marinaden over nudlene. Skjær fisken i skiver og anrett dem oppå nudlene sammen med limebåter. Server.

Endret av *Enigma*
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker tunfisk til alt mulig; i wok, på pizza, til pasta enten med pesto, parmesan, pinjekjerner og kapers (ikke så barnevennlig, kanskje), eller med tomater, løk og oliven. Jeg bruker også tunfisk i paier, og nylig laget jeg en nydelig tunfiskmos som kan brukes i salat, på brødskiva, eller til pasta. Du tar rett og slett tunfisk, kapers og olivenolje oppi foodprosessor, og kjører til det blir en jevn røre. Etterjuster med mer olivenolje til passe konsistens.

Jeg digger tunfisk! :)

Skrevet

Vi lager en tunfiskpasta som har fulgt meg siden den første tiden som student, og som fremdeles er en av våre standard hverdagsmiddager (jf middagstråden ;) ).

Man surrer følgende hakkede ingredienser i olivenolje: Løk, stangselleri, purre og hvitløk. Tilsetter så tunfisk (jeg foretrekker i olje, med oljen helt fra, men i vann går også), hakkede friske tomater, kalamataoliven, et par grillede paprika, litt oregano og noen middelhavsansjos. La alt bli gjennomvarmt, og rør tilslutt inn noen skjeer matyoghurt, til sausen får passe konsistens. Det blir en slags kremet saus - vi pleier å ha tagliatelle til. (Ofte dropper jeg like gjerne yoghurten og har grov speltspaghetti til istedet).

Hvis man hopper over ansjos og oliven, vil jeg tro at retten blir mer barnevennlig.

Nå om sommeren liker jeg også å lage salade nicoise, tunfisksalat med kokt egg, oliven, div. grønnsaker (reddiker, tomater, rødløk, kokte grønne bønner, artisjokkhjerter, kapers) og enten blandet grønn salat eller nypoteter som basis. Men det er antakelig en rett som passer best for voksne, blantannet pga dressingen: Sitron, olivenolje, rå hvitløk, middelhavsansjos, salt/pepper og frisk basilikum som blandes i stavmikser. :sikle:

Gjest gjest1
Skrevet

Oi, mye snadder her. Dette blir som å hoppe etter Wirkola, men min tunfiskvariant er iallefall enkel, så jeg tar`n med likevel:

-Surr 1 løk(biter) i karri

-Tilsett tunfisken

-Ha dette i en kasserolle m f.ex Dolmio Pastasaus. Småkoke i 15 min.

-Kok pasta

-...ferdig. Server m loff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...