Gå til innhold

90 CM tynntarm bare døde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig kom smerten, og 20 timer senere lå jeg på operasjonsbordet. Hva som hendte meg kan du lese fullt i "Sympatias verden"

Så merkelig det der var at 90 cm tynntarm bare døde, de snakker om en sammenvoksing de fant, om tarmslyng eller blodpropp (de sier jeg må slutte med p-pillen og østrogen prevansjon for godt). De driver fælt å leter etter hva som skjedde med meg. (jeg fikk perm fra sykehuset i helga siden jeg er på beina igjen og ingen prøver skal tas. :) )

Det jeg vil frem her er, er at jeg på sykehuset følte meg alene, og bruker da dette forumet for å høre om du eller noen du kjenner har opplevd dette, og kanskje kan fortelle om det, hva som drepte din/deres tarm?

Gjest Sativa
Skrevet

Har heldigvis ikke opplevd dette selv, men jeg vil tro at døden skyldes at en del av tarmen ikke har fått blod. Det kan jo skyldes en blodpropp, eller at tarmen har ligget i klem pga tarmslyng for eksempel. Håper de finner ut av det da, og at du snart er på beina igjen :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Uff.. ekkelt og mystisk.

Får det konsekvenser for deg?

Skrevet

QUOTE(Sympatia @ 13.07.2006 (20:10)

[b)

Det jeg vil frem her er, er at jeg på sykehuset følte meg alene, og bruker da dette forumet for å høre om du eller noen du kjenner har opplevd dette, og kanskje kan fortelle om det, hva som drepte din/deres tarm?

Vil oppfordre deg til å bruke sykepleierene og legene på avdelingen til å finne ut det du lurer på. Hvis du er i perm, skal du sikkert snart tilbake? Du har rett til å få informasjon om hva som har skjedd og hvilke konsekvenser det får, og de har dessuten bedre forutsetninger til å gi deg riktige svar enn folk på KG... ;)

Gjest BagLady
Skrevet

Vet om mange som har fjernet deler av tynntarmen, og de lever fint med det så lenge de ikke mister for mye av den :) Be om å få lese din egen journal og snakke med legene som behandlet deg, så får du kanskje mer klarhet i det som har skjedd. Det er ikke bra at du går og lurer sånn på hva som skjedde..

Selv har jeg fjernet tykktarmen, men det var egentlig helt ok for den var ikke noe tess :)

God bedring :klem:

Skrevet
Uff.. ekkelt og mystisk.

Får det konsekvenser for deg?

Takk for alle svar! :) Merker no på vekta at allikavel magen min er oppblåst (og alle ute i offentligheten tror jeg er gravid siden jeg holder meg til magen når jeg går) så har jeg gått ned i vekt! Johoo... Men forstår jo at dette vil si at jeg må ha en kostholdforandring så jeg vil nok fortsette vektnedgangen.

Konsekvenser for meg er at jeg mista min sommerjobb i sommer siden jeg er sjukmeldt i 6 uker. Og jeg har ikke jobbet der lenge nok til å få sykepenger. Så det blir både økonomiske konsekvenser for meg, og tidsmessige konsekvenser da det ville vært litt fint å ha noe å gjøre hver dag. (No kan jeg jo lese til eksamener jeg vet jeg skal ta, men skulle ønske jeg kunne hatt mer fysisk arbeid, men det kan jeg jo uansett ikke no.

Sativa: Ja, det var vel noe med at tynntarm mista blodtilførsel, men om det var sammenvoksningen de fant med mageveggen, eller at den hadde vært i klem eller blodpropp vet de no ikke,ennå.

Lykkelin: Siden jeg er på perm, skal jeg tilbake til på mandag ja. Jeg vet jeg har rett til å vite alt, men jeg vil ikke at de skal synes jeg er masete, for jeg merka at jo mer spm jeg har hatt til de har de fått kortere svar, og litt surere tonefall, litt sånn...bli ferdig a, jeg må videre.

BagLady: Koselig å høre at alt er fint med de du kjenner som har fjernet tynntarm, betryggende å høre. Men jeg går rundt no i redsel over at tarmene mine skal kollapse igjen da. (Aldri før har jeg vært innlagt på sykehus, alt skjedde brått sist søndag)

Gjest BagLady
Skrevet
BagLady: Koselig å høre at alt er fint med de du kjenner som har fjernet tynntarm, betryggende å høre. Men jeg går rundt no i redsel over at tarmene mine skal kollapse igjen da. (Aldri før har jeg vært innlagt på sykehus, alt skjedde brått sist søndag)

Og nettopp derfor er det viktig at du spør om å få en gjennomgang av det som har skjedd med deg, og hva (om noe) du kan gjøre for å forhindre at noe sånt skjer igjen. Det er ikke meningen at du skal være engstelig.

Etter en operasjon i magen vil magen være opphovnet, og det vil nok vare ei stund men det går over. Det er viktig ikke å overanstrenge musklene i magen, spesielt om du har vært åpnet (ikke bare kikkhullsoperasjon). Når det gjelder hva slags mat du skal spise bør du få tips om dette også av sykehuset, det kan være lurt å være forsiktig med tung fordøyelig mat i starten for ikke å overbelaste overgangen der det er sydd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...