Gjest dorian Skrevet 29. desember 2002 #41 Del Skrevet 29. desember 2002 Jeg vil bare nevne at å male sin egen kake regnes for konditorisk virksomhet, og KAN være straffbart under enkelte, uspesifiserte omstendigheter. En digresjon. dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bulge Skrevet 29. desember 2002 #42 Del Skrevet 29. desember 2002 ser at mange her ikke kommer med motargumenter, men henger seg på hylekoret. men flertallet er jo også kvinner da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 29. desember 2002 #43 Del Skrevet 29. desember 2002 Bulge: Det er også de som opptrer som flere personer for å argumentere for sin sak.... Fant vi ikke innloggingsknappen? dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 29. desember 2002 #44 Del Skrevet 29. desember 2002 For meg _personlig_ er homofili unaturlig. Hva andre folk driver med på soverommet bryr jeg meg ærlig talt ikke noe om. Jeg er Kristen og ifølge min religion er homofile handlinger en synd, men det betyr _ikke_ at jeg ville stemt ja til å kriminalisere homofili. Grunnen til det er at det er en ytterst personlig sak for dem det gjelder og jeg har mer enn nok med mitt eget liv å ta vare på. Og til opplysning, jeg har ingenting imot homofile og lesbiske, jeg velger ikke mine venner etter kriterier som om de er hetero eller homo eller hvite eller brune eller høye eller lave. Det spiller ingen rolle så lenge jeg liker personen. Å kriminalisere homofili ville bare vært teit. Privatliv er privatliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 29. desember 2002 #45 Del Skrevet 29. desember 2002 Sier det en gang til jeg: IDIOTI er mye farligere enn homofili! :-? Jeg blir virkelig lei meg jeg på slik mangel på respekt for andre mennesker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. desember 2002 #46 Del Skrevet 29. desember 2002 Fant vi ikke innloggingsknappen? Den er søren meg vanskelig og finne når det gjelder vet du Dorian, særlig intreffer dette fenomenet når diskuterer enten homser eller "Milla" og hvor grusom hun er. Hele debatten har jo ett håpløst utgangspunkt. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2002 #47 Del Skrevet 29. desember 2002 Jeg fant en side på nett som beskriver veldig bra om homofili: http://www.homofil.no/index.html Homofile, lesbiske og bifile forteller om forskjellige grader av fordommer og reaksjoner fra samfunnet rundt. Det kan være at man får skjellsord slengt etter seg, føler seg utrygg, blir utsatt for vold, eller føler seg satt utenfor på grunn av legning. Fordommene kan være tydelig eller mer skjult, men de finnes. Fordommene og frykt for å bli utsatt for noe gjør at mange homofile, lesbiske og bifile lever under et konstant press. Dette ligner på rasisme og på det mennesker som er del av etniske minoriteter opplever. Homofile, lesbiske og bifile kan også ha de samme fordommene mot homofili som finnes i samfunnet generelt. Mange sliter med dette også lenge etter at de har kommet ut - man vil ikke være "sånn". For å ha det godt er det nødvendig å bli kvitt disse fordommene, og det er lettere å få til sammen med andre. Det er ikke enkelt for en person med homofil legning å komme ut av skapet, og når en velger å ta dette skrittet, er det veldig viktig for oss andre å akseptere, istede for å kritisere disse menneskene. Hvorfor ikke hjelpe de på vei, slik at vi kan leve sammens som likemennesker. Samfunnet burde heller legge mere til rette for det "ukjente" og heller ta imot det med åpent sinn. Det som er synd er at visse personer f.eks med kristent syn, sitter for høyt i det og bruker sin posisjon til å tråkke ned en slik debatt. Dette fører til at kunnskapen omkring et slikt tema ikke vil komme ut til allmennheten, og fordommene vil råde mye lengre. Man har jo også funnet ut at pedofili er en sykdom og ikke ondskap, hvorfor kan ikke da homofili være noe reelt i likhet med hetrofili. Og til dere kristne: Er det bevist at det finnes en gud? Og hvem har skrevet bibelen? Er det virkelig sånn at jesus har gått rundt på denne jord og bestemt at homofili er synd? Er virkelig mennesket skapt av gud i edens hage og ikke slik viteskapen har bevist? Det bunner jo i kristendommen denne fordommen for homofili..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 29. desember 2002 #48 Del Skrevet 29. desember 2002 Jeg håper det ikke var meg du siktet til når du nevnte kristne. Jeg tror jeg sa klart ifra i innlegget mitt at jeg ikke ville sagt ja til kriminalisering av homofili og at jeg ikke har noe imot homofile som mennesker og dermed ikke ville latt deres legning være i veien for dem. Og til dere kristne: Er det bevist at det finnes en gud? Og hvem har skrevet bibelen? Er det virkelig sånn at jesus har gått rundt på denne jord og bestemt at homofili er synd? Er virkelig mennesket skapt av gud i edens hage og ikke slik viteskapen har bevist? Det bunner jo i kristendommen denne fordommen for homofili..... For oss kristne er det bevist at Gud finnes. Bibelen er Gud's ord nedskrevet av mennesker. Jesus har gått rundt på denne jord, ja, men jeg kan ikke huske at Han har nevnt homofili. Homofili er derimot nevnt i Mosebøkene og i noen av brevene til Paulus. Gud bestemte at homofili er en synd, akkurat som utroskap er synd, stjeling er synd, sex uten kjærlighet er synd... osv... Men, Jesus sa en gang når en prostituert skulle steines (prostitusjon er en synd og forbudt i følge Loven), Han sa at den som var uten synd kunne kaste den første steinen. Da gikk alle de som hadde tenkt å steine henne fordi ingen av dem var uten synd. Omtrent som å kaste stein når man sitter i glasshus, ikke sant? Vet ikke om du skjønner poenget mitt, men for å si det helt klart: Mennesker har ingen rett til å dømme andre. Dvs at en homofil kan være akkurat så homofil/lesbisk som han/hun måtte ønske uten at andre skulle ha noen grunn til å rynke på nesen av det. Det jeg sa over er bare _mitt_ syn. Hva andre kristne måtte mene får være deres sak. Og ja, jeg er klar over at der finnes kristne som glatt overser det faktum at man ikke skal dømme andre. Det at fordommene bunner i Kristendom er jeg klar over, det skyldes antageligvis det jeg nettopp nevnte om å dømme andre. Såvidt jeg vet handlet ikke denne debatten om kristendom heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2002 #49 Del Skrevet 29. desember 2002 Jeg håper det ikke var meg du siktet til når du nevnte kristne. Jeg tror jeg sa klart ifra i innlegget mitt at jeg ikke ville sagt ja til kriminalisering av homofili og at jeg ikke har noe imot homofile som mennesker og dermed ikke ville latt deres legning være i veien for dem. Nei det var ikke deg jeg siktet til. Du virker som et oppegående menneske som holder ditt syn for deg selv, og respektere andre menneskers syn. Dette står det respekt i!! :D De kristne jeg mener er de som hele tiden er ute etter å prøve å omvende folk, og som hele tiden må fortelle om kristendommen. Jeg er ikke personlig kristen, men respekterer de som er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angus Skrevet 29. desember 2002 Forfatter #50 Del Skrevet 29. desember 2002 Man har jo også funnet ut at pedofili er en sykdom og ikke ondskap, hvorfor kan ikke da homofili være noe reelt i likhet med hetrofili. for det første så er jeg ikke kristen eller religiøs du sier at man har funnet ut at pedofili er en sykdom. Samme konklusjon kom man med om homofili en gang i tiden. Først ble det sett på som en følge at seksuell utskeielse og degenerering (kanskje besettelse), senere ble det omtalt som om det var en mental lidelse med diagnose og allt. Etter det ble det sett på av fagfolk som en legning. Etter dette vedtaket ble de ikke forsket noe mer på homofili og det er fordi de homofiles oranisasjone og innflytelse ble så sterk. Kanskje man hadde kunnet forsket videre og mer intenst på dette. Det er vanskelig å si noe sikkert om det er biologiske årsaker eller sosiale årsaker. Der tror jeg de lærde strides. det er forøvrig ganske klart at pedofili er omtrent uhelbredelig - og snart blir vel også dette definert som en legning. Det er tross allt noen likhetpunkter her. (selv om man ikke kan samenligne alvorligheten i dette) tror en del av dere bør ÅPNE øynene for dere uttaler dere så skråsikkert. jeg legger merke til at mange av dere som er imot meg utaler dere veldig skråsikkert om dette emnet. Hvordan kan dere være så skråsikker. Har mere på følelsen at jeg pirker borti et slags verdisyn dere innehar enn det dere har i tåpp-etasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 29. desember 2002 #51 Del Skrevet 29. desember 2002 Angus. Tror egentlig ikke at du ønsker noen diskusjon om dette temaet. Hvis man diskuterer, er man nemlig også villig til å lytte til motargumenter. Og i en god diskusjon bør man heller ikke generalisere for mye. I tillegg avvises ikke kunnskap - selv om den står i motsetning til eget syn. Du har bestemt deg for hva som er rett, og det som ikke passer inn i ditt bilde av "det rette" er dermed galt. Så jeg velger å generalisere litt, jeg også, og tar med litt av den kunnskapen som finnes om temaet: Det har vært homofile så lenge man har historisk materiell fra. Bare det at det fantes LOVER mot homofili, tilsier at homofili fantes. Homofili var en uønsket legning i den tiden det var viktig å få spredd sine gener - da vi kanskje var kommet kortere i utvikling, og ihvertfall innen kunskapsområdet. Nå vet jeg at det er en del menn som fortsatt gjør sitt beste for å spre sine gener over et så stort område som mulig..... Og når det gjelder reproduksjon er det kanskje naturlig, selv om det ikke er så nødvendig i dag som for 2-3000 år siden. Homofili er ikke en sykdom som man kan helbredes fra. Det er heller ikke smittsomt - så hvis man ikke er homofil, blir man det ikke over natta, eller ved å bli påvirket av "propaganda". De som er hetrofile, kan derfor ta det helt med ro. Homofili er heller ikke en motegreie. En grunn til at homofile i større grad synes i dagliglivet, er at det ikke er forbudt å være homofil, og at det er en gryende aksept for at man kan leve ut sin legning - på lik linje med hetrofile. Et tegn på denne aksepten er partnerskapsloven. Men det finnes mange homohatere fortsatt. Homofobi er det fortsatt mange som lider av. Men når man hevder at homofile er mer uærlige enn andre, er man rimelig langt ute på generaliseringens vidder, og argumentet mister troverdighet. Homofile er som alle andre - både ærlige og uærlige. Og klart homofile meler sin egen syke mor - det gjør jo alle andre interessegrupper også. Men homofile har måttet sloss for hver milimeter av mange av de rettighetene vi hetrofile tar som en selvfølge - på linje med andre minoriteter. Min erfaring er dessuten at folk med homofobi (STOR generalisering i vente) er de som har et dårlig selvbilde, særlig seksuelt, og som ser på alt som er litt ulikt dem selv som en trussel. Og den trusselen møtes enten med verbal vold eller med fysisk vold - ikke ulikt hulemannen - for de er stort sett av hankjønn, disse homofobene. Og kvinner er vanligvis mer tollerante enn menn (mer generalisering, selvsagt), og sikrere på egen identitet som kvinne og person, også seksuelt. Dessuten er de utstyrt med større grad av empati og sosial intelligens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2002 #52 Del Skrevet 29. desember 2002 for det første så er jeg ikke kristen eller religiøs du sier at man har funnet ut at pedofili er en sykdom. Samme konklusjon kom man med om homofili en gang i tiden. Først ble det sett på som en følge at seksuell utskeielse og degenerering (kanskje besettelse), senere ble det omtalt som om det var en mental lidelse med diagnose og allt. Etter det ble det sett på av fagfolk som en legning. Etter dette vedtaket ble de ikke forsket noe mer på homofili og det er fordi de homofiles oranisasjone og innflytelse ble så sterk. Kanskje man hadde kunnet forsket videre og mer intenst på dette. Det er vanskelig å si noe sikkert om det er biologiske årsaker eller sosiale årsaker. Der tror jeg de lærde strides. Forskere har funnet uregelmessigheter i hjernen hos pedofile som ikke finnes hos ikkepedofile!! Masse stoff: http://home.newmedia.no/ottar/arkiv/homo.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 29. desember 2002 #53 Del Skrevet 29. desember 2002 Merete: Det er bra, var litt redd for at jeg ikke uttrykte meg klart nok i det første innlegget mitt Når det gjelder omvending så nytter det lite å snakke til ører som ikke vil høre. Jesus sa noe slikt engang: la ham høre som vil høre. Svovelpredikanter (eller hva de nå kalles) gidder ikke jeg å høre på ihvertfall, det er lite fornuft i å rakke ned på alle andre så en selv kan føle seg bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 29. desember 2002 #54 Del Skrevet 29. desember 2002 Jeg er Kristen og ifølge min religion er homofile handlinger en synd, Det er ikke "din religion", og ikke opp til deg å innholdsbestemme kristendommen. Det finnes mange oppegående og velutdannede kristne mennesker som er uenige med deg. Til alle homser og lesber: Ikke tro at alle kristne er som Elisjeba (som selv om hun tilsynelatende kan virke reflektert , faktisk sammenligner homofili med utroskap og tyveri). Det er absolutt mulig å være kristen uten å mene at "homofile handlinger" er synd! Det er faktisk mange av oss som ikke har en slik oppfatning! (Hvis du er interessert, se hjemmesiden til Åpen kirkegruppe, et kristent fellesskap for lesbiske og homofile, http://www.apenkirkegruppe.org/index2.htm ) Det er nok av kristne som "tolererer" homofili "fordi man ikke skal dømme andre", men som likevel mener at det er synd og mot Guds vilje. Slik forståelse kan jeg betakke meg for. Jeg er kristen, og mener at homofili IKKE er synd, verken som legning eller praksis (et tåpelig skille som jeg anser som kunstig og som typisk for den konservartive tenkemåtens forkjærlighet for klarhet, struktur og enkle sort/hvitt-løsninger). En liten digresjon: Elisjeba skrev også: Det at fordommene bunner i Kristendom er jeg klar over. Jaha? Homofobi er altså et kristent fenomen, ikke eldre enn 2000 år? Jøder og muslimer har ikke fordommer mot homofile? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angus Skrevet 29. desember 2002 Forfatter #55 Del Skrevet 29. desember 2002 (Hvis du er interessert, se hjemmesiden til Åpen kirkegruppe, et kristent fellesskap for lesbiske og homofile, http://www.apenkirkegruppe.org/index2.htm ) nok en politisk org. som driver propaganda de fleste religioner har et negativt syn på homofili - alle større religioner. i de aller fleste samfunn i verden har homofili ikke vært godtatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 29. desember 2002 #56 Del Skrevet 29. desember 2002 Og heldigvis, angus, går vedren framover og ikke bakover...... selv om det finnes bakstreverske elementer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 29. desember 2002 #57 Del Skrevet 29. desember 2002 Amica, har du lest Bibelen? Hvis ikke bør du gjøre det. Hva Kristendommen er kommer i like mange varianter som der finnes Kristne mennesker. Jeg for min del tar Jesu Ord bokstavelig og ferdig med det. Til alle homser og lesber: Ikke tro at alle kristne er som Elisjeba (som selv om hun tilsynelatende kan virke reflektert , faktisk sammenligner homofili med utroskap og tyveri). Jeg kan ikke se at jeg sammenlikner det med utroskap og tyveri... de to var bare eksempler på helt tilfeldige andre synder, ikke noe mer. Jeg håper du ikke her mener å dømme meg for å ha feil kristent syn? Jeg kan ikke se at du skal ha noe imot mitt syn i og med at jeg bare lar det gjelde meg selv og ikke bryr meg med om andre måtte mene annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angus Skrevet 29. desember 2002 Forfatter #58 Del Skrevet 29. desember 2002 Amica, har du lest Bibelen? Hvis ikke bør du gjøre det. Hva Kristendommen er kommer i like mange varianter som der finnes Kristne mennesker. Jeg for min del tar Jesu Ord bokstavelig og ferdig med det.. ingen kan eller bør ta bibelen bokstavlig. Det du evt. tar bokstavlig er uansett en oversettelse som er blandet med fortolkningen. viste du at den hellige treenigheten var et politisk kompromiss mellom østkirken og vestkirken for mange hundre år siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 29. desember 2002 #59 Del Skrevet 29. desember 2002 Amica, har du lest Bibelen? Ja, selvfølgelig. Jeg uttaler meg ikke om ting jeg ikke vet noe om. Jeg for min del tar Jesu Ord bokstavelig og ferdig med det. Mange andre tar seg bryet med å studere teologi i 6 år...(sa du ikke selv at Jesus ikke hadde sagt noe om dette?) Jeg kan ikke se at jeg sammenlikner det med utroskap og tyveri... de to var bare eksempler på helt tilfeldige andre synder, ikke noe mer. I Paulusreferansen ordla du deg på en slik måte at det var naturlig å trekke den konklusjonen at du gjorde nettop det. Jeg håper du ikke her mener å dømme meg for å ha feil kristent syn? Jeg kan ikke se at du skal ha noe imot mitt syn i og med at jeg bare lar det gjelde meg selv og ikke bryr meg med om andre måtte mene annerledes. Jeg bryr meg i den grad du gjør ditt syn til allmengyldige kristne sannheter. Mitt poeng var ene og alene å påpeke at det finnes mange kunnskapsrike mennesker med stor faglig tyngde som kaller seg kristne og likevel ikke deler ditt syn. Til han som ikke likte linken jeg la ut: Å skrive: "Hvis du er interessert, se hjemmesiden til...", kan ikke kalles å drive propaganda. Det kalles informasjon. Om du skulle være i tvil om forskjellen, slå opp i en fremmedordbok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2002 #60 Del Skrevet 29. desember 2002 Nå handler vel ikke denne tråden om kristendommen og bibelens tolkninger, men om samfunnets instilling til homofili. Jeg mener fortsatt at homofili i bunn og grunn er dømt av religion. Men vi lever i 2002 og de fleste har egne meninger om ting uavhengig av bibelen. Det finnes ingen bevis på guds eksistens og vi bør heller forholde oss til fakta, istede for å formane. Bibelen er ingen oppslagsbok!!! Religion er skapt av mennesket for å ha noe å tro på for sin egen beskyttelses skyld, og bør derfor ikke settes fram som fakta. Deler av samfunnet dømmer homofili og bør derfor å opplysning omkring dette temaet for å forstå hva det VIRKELIG innebærer. Mens resten av oss forstår denne legningen, og respekterer homofili på lik linje med hetrofili. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå