Gå til innhold

Etternavn på barnet ved ny ektefelle...

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Har tenkt litt på dette, og kunne jo vært intressant å høre litt andre tanker rundt dette... (har litt lite å gjøre på jobb i dag ja!!!)

Jeg er alenemor til ei herlig (snart) 5åring som har etternavnet til pappan. Som så mange andre drømmer jeg jo å møte "the one" gifte meg og (kanskje) få flere barn...

Om det så skjer og jeg tar etternavnet hans, og vi får barn med samme etternavn- hva da med min lille prinsesse? Hun er bare hos pappan annenhver helg, og har liten tilhørighet der. Sier selv at hun er på "besøk hos pappa- ikke hjemme hos pappa". Har vondt for å tro at dette kommer til å endre seg, at hun skal være der oftere- heller det motsatte- da far allerede har begynt å distansere seg... (men det er et helt tema)...

Til poenget; Om jeg da får flere barn som heter det samme som mor og far, vil det da være naturlig et prinsessen får mitt nye etternavn som mellomnavn?

Mener jo at hennes navn er en stor del av hennes identitet, men tenker også på tilhørighet og fellesskapet til den familien hun får...

Ser liksom for meg dørskiltene:

Her bor:

Kari Norman

Ola Norman

Anne Norman

Per Norman

Lise Svenske

eller

Her bor:

Kari Norman

Ola Norman

Anne Norman

Per Norman

Lise Norman Svenske

Noen tanker??? Eller kanskje noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er unaturlig at hun skal få sin stefars navn. Men ditt navn kunne hun jo godt ha hatt.

Skrevet

hvis han adopterer jenta di er det naturlig hun tar hans navn. Hvis ikke, bruker hun ditt/eksmannen sitt.

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Er jo ikke en reell situasjon da , og som jeg sa- hadde vært uaktuelt å kalle henne "Andersen- Fredriksen" (ikke hva vi heter IRL, men noe liknende).

Og om jeg hadde tatt nye ektefelles etternavn hadde hun jo fått samme etternavn som meg (og resten av familien hun bor med 90% av tiden) samt navnet til pappan...

Edit: Adopsjon er uaktuelt. Hun har jo en pappa. Og jeg vil at hun skal føle tilhørighet til han også..

Endret av prestekrage
Skrevet

Datteren til mannen min fikk etternavnet til mora som mellomnavn etter bruddet. Så hun heter fortsatt det samme som faren til etternavn, men har også mammans. Noe annet hadde jeg syntes var rart. Det stemmer ikke helt for meg at ungene ikke skal dele navn med bostedsforelder.

Jeg syns faktisk det mest naturlige for vår del hadde vært om pappans navn ble mellomnavn og morens etternavn. Stedatteren er tross alt hos oss bare ei helg i måneden, og det vil bare bli mindre fremover ettersom hun begynner å bli stor. Om mor gifter seg på nytt og tok mannens navn ville jeg syntes det var greit at ungen også tar det navnet, men det er nok mange uenig i. Ikke minst pappan. :)

Skrevet

Men hvorfor må du bytte navn til den nye mannens navn? Den enkleste måten å gjøre dette på er jo at jenta får ditt etternavn. (Evt både ditt og eksens etternavn i en eller annen rekkefølge) Og at dine og den nye mannens felles barn også får ditt etternavn, evt ditt etternavn og den nye mannens navn. Om hele familien absolutt vil hete det samme kan jo den nye mannen din skifte til ditt navn.

Selv om det jo er vanligst å ta mannens navn så er det jo helt tydelig mest praktisk for dere å ha ditt navn som felles navn, ettersom det er et navn alle vil føle tilknytning til.

Jeg kan jo fortelle hvordan vi har gjort det:

Jeg har en stesønn, og to egne barn.

Stesønnen min har samme etternavn som faren.

Jeg har mitt ettenavn (vi er gift men jeg beholdt navnet mitt uendra) og barna våre har mitt og mannens etternavn.

Altså:

Mann og stesønn heter Rød,

Jeg heter Blå

og felles barn heter Blå Rød.

(fiktive navn ja)

På den måten har barna det samme etternavnet. At jeg og stesønn ikke har det samme etternavnet kan vi leve med, det er vikigere at barna heter det samme. De gangene vi har behov for å kalle oss "familien xxx" sier vi Familien Blå Rød

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvorfor må du bytte navn til den nye mannens navn? Den enkleste måten å gjøre dette på er jo at jenta får ditt etternavn. (Evt både ditt og eksens etternavn i en eller annen rekkefølge) Og at dine og den nye mannens felles barn også får ditt etternavn, evt ditt etternavn og den nye mannens navn. Om hele familien absolutt vil hete det samme kan jo den nye mannen din skifte til ditt navn.

Selv om det jo er vanligst å ta mannens navn så er det jo helt tydelig mest praktisk for dere å ha ditt navn som felles navn, ettersom det er et navn alle vil føle tilknytning til.

:Nikke: helt enig med deg der.

Med dagens familiesituasjoner, dvs oppsplitting av familier der barna som regel bor med mor vil det mest praktiske være å la barna ta mors navn. Mor er faktisk det samlende i familien!

I gamle dager derimot var det praktisk at barna fikk fars navn, siden kvinnen flyttet fra sin familie og til mannens slektsgård. Da fikk alle gårdsnavnet der de bodde som etternavn.

hvilket århundre lever vi egentlig i? Hvorfor følge en tradisjon som er tilpasset en helt annen tid enn den vi lever i? Og det er da ikke noe verre for mannen å skifte navn enn deg.

Skrevet

ja nå står jo jeg/vi opp i noe lignende. min datter har mitt navn da ettersom faren ikke har kontakt med jenta mi så ser jeg heller ingen grunn til at hun skal bære hans etternavn. nå planlegger jeg å min forlovede å gifte oss å da har jeg kommet frem til at hun også skal bytte navn nettopp fordi hun skal ha samme navn som meg og når søsken kommer til så vi slipper å ha en masse navn på postkassa og diverse

Skrevet
ja nå står jo jeg/vi opp i noe lignende. min datter har mitt navn da ettersom faren ikke har kontakt med jenta mi så ser jeg heller ingen grunn til at hun skal bære hans etternavn. nå planlegger jeg å min forlovede å gifte oss å da har jeg kommet frem til at hun også skal bytte navn  nettopp fordi hun skal ha samme navn som meg og når søsken kommer til så vi slipper å ha en masse navn på postkassa og diverse

Men altså...

Hvorfor kan ikke han bytte navn da? Om dere er tre som ønsker å bli en familie, og to av dere allerede heter det samme så er det jo både mest praktisk og enklest at han bytter. I tillegg til at det jo er gode grunner til at datteren din ikke skal ta et navn som hun ikke har en egen tilknytning til.

Om man ser helt objektivt på det, så er det jo ikke noe vanskeligere for ham å bytte navn enn for deg. Det er bare det at tradisjonen sier at der er dama som skal bytte.

Skrevet

Jeg ville ikke byttet etternavnet til barnet mitt dersom jeg ble gift med en annen mann og fikk barn med han.

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Men som jeg sier- jeg vil gjerne at hun skal ha navnet til pappan- i allefall som en del av etternavnet sitt. Å gi henne mitt etternavn i tillegg vil gi henne to "lange" -sen etternavn som er forferdelig tungt å si, og derfor pr dags dato utenkelig.

Jaja- løsningen må være å endre kriteriene for "drømme-mannen"... Fra nå av trenger han ikke være høy-mørk- utdannet- snill etc...

Fra nå av er kravet at han skal hete ¤¤¤¤¤sen til etternavn (altså det samme som x'n)!!!

Endret av prestekrage
Skrevet
Jeg synes det er unaturlig at hun skal få sin stefars navn. Men ditt navn kunne hun jo godt ha hatt.

Og hva da når mitt navn og stefars navn er det samme som våre barns navn? Skal hun da hete noe annet??

Tøys, selvsagt må barnet få velge selv - mine barn fra førte ekteskap fikk da velge når jeg giftet meg og min andre mann, og alle våre barn (for de bor hos oss) har samme etternavn.

Enkelt - og så har hun jo sin fars navn som mellomnavn kanskje og kan ta det tilbake om hun "angrer" seg som voksen..

Ser ikke problemet altså..

Når ikke en gang min eks steilet på det som er en heller kravstor fyr for sitt ego kan jeg ikke skjønne at ungene skal måtte "utsettes" for all forklaringen som må komme av slikt ; "hvorfor heter ikke du det samme som mamman og pappan din da?" "er de ikke foreldrene dine eller?"

*fnys*

Nei dette må dere gjøre ut fra hva som er riktig og føles best for dere - vi valgte samme navn på hele hurven her i hundremeterskogen..

Skrevet

Jaja- løsningen må være å endre kriteriene for "drømme-mannen"... Fra nå av trenger han ikke være høy-mørk- utdannet- snill etc...

Fra nå av er kravet at han skal hete ¤¤¤¤¤sen til etternavn!!!

What? Du kan jo endre etternavnet til barnet ditt om du ønsker det, til din nye manns etternavn - selv om andre her sier at vi ikke ville gjort det.

men det blir jo uansett en prosess dere hadde gått inn i. Det er ikke noe som blir avgjort i løpet av en dag, første date liksom. Først må du treffe mannen, så bli gift og da har dere kanskje allerede tenkt på dette med etternavn og kommet til en løsning som dere er enig i.

Gjest prestekrage
Skrevet
What? Du kan jo endre etternavnet til barnet ditt om du ønsker det, til din nye manns etternavn - selv om andre her sier at vi ikke ville gjort det.

men det blir jo uansett en prosess dere hadde gått inn i. Det er ikke noe som blir avgjort i løpet av en dag, første date liksom. Først må du treffe mannen, så bli gift og da har dere kanskje allerede tenkt på dette med etternavn og kommet til en løsning som dere er enig i.

Skulle kanskje satt det berømte ironi- flagget da jeg skrev at kriteriene for "drømme-mannen" ble endret... Men hadde virkelig ikke trodd det var nødvendig....

Gjest Gjest_bronce_*
Skrevet

Hva tror du barnets far tenker om dette?

Hvis dere har felles foreldreansvar så må han samtykke skriftlig til navneendring.

Min eks nektet vår datter å bytte til mitt etternavn, gikk med på å bruke mitt som mellomnavn og hans forble etternavn. Postkasseproblemet har vi ikke da vi har postboks :ler:

Personlig skurrer det i mine ører at barn skal ta steforeldres navn der det faktisk er samvær og kontakt mellom barn/samværsforelder, da ville jeg heller gått for Annas forslag :)

Skrevet (endret)
Jeg ville ikke byttet etternavnet til barnet mitt dersom jeg ble gift med en annen mann og fikk barn med han.

Nei helt klart ikke!

Så dersom dere blir skilt, du finner deg en ny mann.. skal du skifte navn på dattera di igjen da?? Og de andre barna du fikk med ham nye?? :overrasket:

Nei, så lenge barnet ikke blir adoptert, bør det beholde det navnet det har. Evt. å få ditt og sin fars etternavn i en eller annen rekkefølge etter hva som høres/ virker best.

Endret av Festus
Gjest Gjest
Skrevet

Selvsagt skal hun beholde sin fars navn, det er du som gifter seg, hun har fortsatt den samme pappaen. (Med mindre din nye mann adopterer henne da.) Selv om du ikke bryr deg om ham, kan dette med navn bety både for eksen din og din datter i framtiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Snakk om forviklingar...Allt dette pga av at dere har to etternavn som ender med -sen, er det virkelig et stort problem - Milde himmel. Du seff kan beholde ditt eget etternavn og vente til mannen i ditt liv dukker opp, og etter det kan dere velge hvilket etternavn som passer best. Kanskje du ikke vil like etternavnet hans en gang og foretrekker ditt eget? Datteren din beholder vel farens navn uansett, en gang i fremtiden er hun gammel nok og kan velge selv, og da er dette problemet ute av verden for din del. Familien kan ha flere medlemmer med forskjellige etternavn uten at det er noe negativt i det. Det er faktisk mer og mer vanlig, tenk i tilfeller der to parter begge har barn fra tidligere forhold og i tillegg felles barn. Du kan ha tre og til og med 4 etternavn i den type famile.

Gjest Gjest
Skrevet
Personlig skurrer det i mine ører at barn skal ta steforeldres navn der det faktisk er samvær og kontakt mellom barn/samværsforelder, da ville jeg heller gått for Annas forslag :)

Samme her, og dersom jeg var samværsforelder ville jeg aldri gått med på noe sånt, og jeg synes faktisk det er en frekk ting å foreslå. Det høres ut som en litt dårlig skjult agenda for å skvise den andre forelderen ut av barnas liv, fordi man synes det er så viktig hva som står på postkassa si.

Skrevet
For øvrig synes jeg at barn bør få mors navn, dersom en er i tvil om forholdet kommer til å vare. Det er gjerne enklest sånn!

Det er jo ikke gitt at det er mor som har hovedomsorgen etter et brudd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...