Gjest Jente_81 Skrevet 13. juli 2006 #1 Skrevet 13. juli 2006 Min pus har vært borte i ca 1 mnd nå Så til høsten tenker jeg på å finne meg ny pus. Jeg har bare hatt ho-katter før. Med tanke på at sterilisering er billigere vurderer jeg hann katt. Hva er forskjellen på ho og hann sånn gemytt messig?
Gjest Miloine Skrevet 13. juli 2006 #2 Skrevet 13. juli 2006 Trist å høre at katten din enda ikke er kommet hjem! Ettersom du har hatt jentekatt vet du hvordan disse er/kan være! Hunnkatter er som regel litt særere enn hannkatter! Hannkatten oppdager i 10 - 14 måneders alder at det kan være interessant å stifte bekjentskap med nabolagets hunnkatter! Dersom du velger å ikke kastrere hannkatten din, vil du gjerne oppleve at han begynner å markere reviret sitt (boligen din!) med sterkt luktende urin. Vær dessuten forberedt på at han gjerne vil forlate hjemmet i flere dager og netter for å utføre sine plikter. Når han kommer hjem, er han kanskje trøtt, sur og lettere skadet. Ønsker du en hannkatt uten sans for slike gleder bør han kastreres før han når kjønnsmoden alder Husk at du bør øremerke den "nye" katten din. Uansett så er det egentlig faren til katten, som avgjør hva slags gemytt pusebarna får! Dersom du velger en rasekatt framfor en vanlig huskatt er det stor forskjell på gemyttet til de forskjellige rasene. Foresten en hunnkatt forsvarer reviret sitt mer enn en hannkatt! PS! Den bortkomne katten din kan fortsatt komme hjem
Gjest Kitz Skrevet 13. juli 2006 #3 Skrevet 13. juli 2006 Har du etterlyst katten din i form av annonser? Du kan feks legge ut annonse på www.dyrenett.no og www.nettkatten.no. Den kan fortsatt komme hjem. Ellers så ønsker jeg deg lykke til med eventuelt ny katt. Kastrering på hankatter er billigere enn på hunkatter, det er sant, men om man velger å ha dyr så må man regne med at de uansett kommer til å koste. Det er ikke billig å ha katter selv om det kan virke sånn. Et annet tips, hva med å hente en ny pus hos Dyrebeskyttelsen? Der sitter det mange flotte puser som fortjener et nytt og godt hjem, da vil du også eventuelt å en pus som er ferdig kastrert og vaksinert.
Tjorven Skrevet 13. juli 2006 #4 Skrevet 13. juli 2006 Anbefaler pus fra Dyrebeskyttelsen ja. De har jo både kattunger og voksne katter, men alle trenger et godt hjem og det er for få som kan ta i mot katter. Vi hentet vår hannkatt der, og han er så søt og god atte. Kunne ikke fått en bedre pus. Vi har altså hannkatt og han er utrolig snill og rolig. Ble kastrert og øremerket når han var 7 mnd. Er også glad i andre katter, så han og nabokatten har virkelig funnet tonen sammen.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #5 Skrevet 13. juli 2006 Så lenge du kastrerer katten din tidlig spiller ikke kjønn noen rolle. Da er det kattens personlighet som kommer fram, og ikke den hormonstyrte kjønnsspesifikke adferden. Anbefaler også katt fra dyrebeskyttelsen. Da er jo dessuten kattene ferdig kastrert (så lenge det ikke er en kattunge) og man slipper å tenke på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå