Midnattsol Skrevet 27. desember 2002 #1 Del Skrevet 27. desember 2002 Vi fikk et vaffeljern i julegave, så nå er jeg ute etter gode oppskrifter på vafler. Sjokoladevafler, ostevafler osv osv. Har du noen gode oppskrifter til meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 28. desember 2002 #2 Del Skrevet 28. desember 2002 Har bare oppskrift på vanlige vafler jeg, men disse er veldig populære både hos små og store hos oss: 100 gr. smør (smeltes) 2 egg 4 ss sukker 2 ts vaniljesukker 5 dl melk 3 1/2 dl hvetemel Smelt smør (i microen) og ha det i en bolle. Tilsett egg, sukker vaniljesukker, melk og hv.mel. Visp alt til en jevn røre. La den stå og svelle i minst 15 min. Dette er vafler som er best med en gang de er stekt. Noen bruker surmelk i vaflene og disse holder seg lengre, men har en helt annen konsistens. Jeg synes de med melk er best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 28. desember 2002 #3 Del Skrevet 28. desember 2002 Synes du skal spørre Milla jeg! For en tid tilbake la hun ut en oppskrift på vafler, som bare var helt fantastisk! Finner ikke oppskriften akkurat nå, har blitt borte i julestria, men du kan jo søke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 28. desember 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 28. desember 2002 Takker Får håpe Milla tar en titt her da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. desember 2002 #5 Del Skrevet 30. desember 2002 Hvorfor sendte du meg ikke en pm da Midnattsol??? Hemmeligheten bak skikkelig gode vafler er Tine Kulturmelk (hvit og mørkeblå kartong) pass på at du ikke kjøper Kefir. Her er oppskriften. 5 dl hvetemel 1 dl sukker 2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 1 ts kardemomme 3 egg 1 ts salt (binder vaflene bedre, gir IKKE smak) 1 beger rømme (jeg bruker lettrømme) 6 dl kulturmelk evt. rester av fløte hvis du har noe igjen 1 dl smeltet melange (bruk melange, ikke smør) Visp godt sammen og la svelle i minst 30 min, gjerne 1 time. Stekes på vanlig måte. Blir røren for tykk så spe med litt vanlig melk, Røren skal være fyldig og solgyllen av eggene, ikke for blek, da blir vaflene dvaske. Lykke til! Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 31. desember 2002 #6 Del Skrevet 31. desember 2002 Fant ut at jeg hadde en del vaffeloppskrifter..både sjokoladevafler, risvafler, havregrynsvafler, rosinvafler osv...så du får nesten si ifra om du trenger flere oppskrifter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 31. desember 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 31. desember 2002 Joda Milla, jeg skulle gjøre det. Tuuuusen tusen takk! Og Englepusen....JAAAA..jeg vil veldig gjerne vite flere oppskrifter. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 31. desember 2002 #8 Del Skrevet 31. desember 2002 Pappas beste ca 15 plater 100g smør, 5 egg, 2dl sukker, 3dl lettrømme, 5dl hvetemel, 5dl melk, 1ts bakepulver, 1/2ts salt, 1/2ts kardemomme Smelt smøret. Bland alle ingrediensene i en matprosessor. La røren svelle i 15 min. Er den for tykk rør i 1/2dl kaldt vann. Stek vafler. Risvafler Har du en rest av risgrøt, kan du erstatte 1dl av melet i Pappas beste med 2-3dl grøt. Havregrynsvafler For god smak og litt mer å tygge på: Erstatt 1dl av hvetemelet i Pappas beste med 1,5dl havregryn. Egg & fløtevafler ca 15 plater 6egg, 1dl sukker, 3dl kremfløte, 4dl hvetemel, 2dl vann, 1ts vaniljesukker, 1/2ts salt Bland alle ingrediensene i en matprosessor. La røren svelle i 15 min. før steking. Disse vaflene "fortjener" gjerne moltesyltetøy. Potetvafler Har du en rest potetmos fra middagten i går, kan du erstatte 1dl av hvetemelet i Pappas beste med 2dl potetmos. Sjokoladevafler 2ss kakao i vaffelrøren (uansett oppskrift) gir en spennende og barnevennlig variant. Hva med is og sjokoladesaus til de varme vaflene? Rosinvafler Dette er en rask erstatning for rosinboller. Tilsett 1dl rosiner i egg og fløtevafler. Nå er det bare å sette i gang å lage vafler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 31. desember 2002 #9 Del Skrevet 31. desember 2002 Ser Milla har skrevet en oppskrift, men det var ikke den jeg mente, Milla. For en tid tilbake, (kanskje i det gamle forumet?) som ser slik ut (hadde det jo lagret på maskina, så det er sakset fra KG): For og gi dere ett innblikk i min myke huslige side skal jeg nå dele denne oppskriften med dere. Dere har sikkert spist vafler før men dette er ekte vafler... så fulle av fløte og rømme at du kan høre kuene raute i det fjerne. Før du begynner, denne røren bør lages i en miksmaster for å bli helt perfekt. Setervafler for det moderne kjøkken 7.5 dl hvetemel 1.1 dl sukker 2 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver en god dæsj malt kardemomme 3 egg 1 dl smeltet melange eller meierismør (IKKÈ bruk noe annet da dette vil ødelegge den gode smaken helt) kulturmelk helmelk lettmelk litt fløte 2 gode klatter seterrømme 1 ts salt Bland mel, sukker, bakepulver, vaniljesukker og kardemomme i miksebollen, sett maskinen på laveste hastighet og hell nedi litt og litt av kulturmelken, når det begynner og bli en slags deig sper du ut med lettmelk til røren blir litt tynnere, men ikke bruk for mye av gangen. Ha i egg og speed opp mikseren på fullt. Ha så i rømmen og spe videre med helmelk og litt fløte til røren er passe tykk, du må ikke ha i så mye melk at røren blir tynn så følg godt med. Ha så i salt og smeltet smør og la det gå i noen minutter. Ikke forundre dere over at det er salt i røren, den avgir ikke smak men er med på å binde sammen røren med eggene slik at du får vafler med deilig gyllen og sprø overflate. Sett røren til svelling i minst 30 min og stek så vafler på vanlig måte. Denne oppskriften gir ca 14 plater. Nytes med rømme, sukker, brunost og selvfølgelig syltetøy. Nydelige saker, må prøves. Hilsen *huslige* Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå