Gå til innhold

Naturisme og seksualitet

Fremhevede innlegg

Gjest Vigdis_32
Skrevet

Jeg startet tråden "Oppfordring til alle jenter i Bergen" som omhandler naturisme og vårt forhold til nakenhet.

Jeg skulle kanskje ikke postet dette innlegget i flere diskusjoner samtidig, men jeg er veldg uenig at det er blitt flyttet fra "Seksualitet" diskusjonen. De som bader nakne blir jo stemplet som seksuelle avvikere, og er et offer for vår seksualiserte holdning til nakenhet. Derfor synes jeg det var viktig å debattere dette på sidene for seksualitet.

Vårt syn på nakenhet har veldig mye med vår egen seksualitet og forhold til vår egen kropp. Samfunnet i dag har et veldig seksualisert forhold til nakenhet, noe som gjør at nakenhet er "skittent" og tabu:

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article279807.ece

Mens ungjentene i dag snakker åpent om at de har analsex og har "pulevenner", så tør de ikke å ta av seg klærne når de skal dusje etter gymtimen, og naturister blir sett på som avvikere.

Men noen har tydeligvis skjønt det, jeg så faktisk en god del unge mennesker som badet nakne på Huk i Oslo. Disse hadde tydeligvis et naturlig forhold til sin egen kropp og nakenhet. De fleste som prøver nakenbading blir overrasket over hvor godt og befriende det føles!

Så en oppfordring til moderator: hadde satt pris på om innlegget mitt ble flyttet tilbake til "Seksualitet" :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visst er det deilig å bade naken, men det gjøres da på hytta feks privat, ikke i all offentlighet. Det er overhodet ikke noe naturlig lengre å skulle vase rundt naken blandt andre folk. Mennesket har gått derfra for ganske så lenge siden, vi er ikke dyr lengre. Å skjule pupper og kjønnsorgan når man er på en strand er for meg folkeskik og naturlig, uten at jeg mener det er noe syndig eller hva du kalte det å være naken. Det er bare helt feil kulturmessig, sosialt og folkeskikk messigf å dasse rundt uten klær blant folk. Tviler på at det kan være et grusom stort problem for folk å ha en liten bikini eller shorts på seg på stranda, i såfall er det virkelig DE som har et problem.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns det er deilig å være naken på naturiststrand - og jeg har aldri følt meg utilpass på sånne steder. Der føler jeg meg akseptert, avslappet og fri.

Det er mye mere kroppsfiksering og motegreier på tekstilstrender.

Jeg tror ingen naturister har grusomt store problemer med å ha på en liten bikini, men det er så deilig å slippe!

Det blir selvfølgelig helt feil å ta av seg alt tøyet på steder hvor det ikke passer, og det er det ingen som gjør - bortsett fra sprø tyske naturister i syden.

Skrevet

Vigdis_32, du har helt rett i at en diskusjon om hvorfor naturister blir sett på som seksuelle avvikere kan høre hjemme på "Seksualitet", men tråden som ble flyttet var en oppfordring til jenter fra Bergen om å dra til Kollevåg og bade naken. Da passer tråden bedre på "Sport og fritid".

Trille (mod)

Gjest Vigdis_32
Skrevet
Visst er det deilig å bade naken, men det gjøres da på hytta feks privat, ikke i all offentlighet. Det er overhodet ikke noe naturlig lengre å skulle vase rundt naken blandt andre folk. Mennesket har gått derfra for ganske så lenge siden, vi er ikke dyr lengre. Å skjule pupper og kjønnsorgan når man er på en strand er for meg folkeskik og naturlig, uten at jeg mener det er noe syndig eller hva du kalte det å være naken. Det er bare helt feil kulturmessig, sosialt og folkeskikk messigf å dasse rundt uten klær blant folk. Tviler på at det kan være et grusom stort problem for folk å ha en liten bikini eller shorts på seg på stranda, i såfall er det virkelig DE som har et problem.

Det er dessverre ikke alle av oss som har hytte eller andre steder der de kan bade nakne, og vi må prøve å finne oss andre steder. Selvsagt kan også vi ta på oss klær når vi bader, men som du skriver selv, så er det så deilig og fritt å bade naken, at vi skulle ønske det var mer vanlig å gjøre dette. Det kan jo være veldig sosialt på en strand, og det er litt kjedelig å måtte gjemme seg bort alene hvis en vil bade uten klær.

Hva som er naturlig vil det være mange meninger om, men jeg mener at det ikke er naturlig å ta på seg tøy når vi bader. Dette har ingen funksjon uten å skjule vår nakenhet, noe som er kulturelt betinget fordi pupper og kjønnsorganer blir sett på som "urene" på samme måte som kvinners seksualitet ble sett på som synd før i tiden.

Sosial nakenhet er ingen problem i en del andre land, se for eksempel Danmark der en kan være naken på strendene hvis en vil. Der er det ingen som løfter et øyenbryn hvis noen tar av seg klærne og bader, selv nordmenn kaster klærne på strendene i Danmark. Hvorfor gjør vi ikke det i Norge? Er vi redde for at naboen skal se oss?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Hvorfor gjør vi ikke det i Norge? Er vi redde for at naboen skal se oss?

Fordi folk ikke går på stranda for å se nakne kropper. Det finnes faktisk folk som ikke er interessert i rumpa di eller tissetassen til mannen din.

Gjest Vigdis_32
Skrevet
Fordi folk ikke går på stranda for å se nakne kropper. Det finnes faktisk folk som ikke er interessert i rumpa di eller tissetassen til mannen din.

Det er jo ingen som sier at naturister går på stranden fordi de er interessert i å se på andre rumper eller tisser!!

Hvor tar du det fra??

De fleste her sier jo at de synes det er deilig å bade nakne, men at det er kulturelle normer som hindrer dem fra å gjøre dette! Folk går på stranden for å bade, og da er det naturlig for mange av oss å ta av oss klærne. Jeg spør jo hvorfor dette er mer vanlig i Danmark enn i Norge, og om vi er redde for at naboen skal se oss..

SERIØST: Hva er det som er så støtende / skadelig / forferdelig med noen som vil bade nakne? Er det noen som faktisk ikke tåler å se dette?

Jeg sier ikke at alle må gå nakne på stranden, men hvorfor denne nedlatende holdningen til de som ønsker å gjøre dette?

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Poenget mitt er at du skal ikke kle av deg naken hvor som helst (på en vanlig strand) fordi det er folk der som ikke ønsker å se deg naken. Disse menneskene skal du ta hensyn til når du vurderer å kle deg naken.

Endret av Bellatrix
Skrevet
Poenget mitt er at du skal ikke kle av deg naken hvor som helst (på en vanlig strand) fordi det er folk der som ikke ønsker å se deg naken. Disse menneskene skal du ta hensyn til når du vurderer å kle deg naken.

Gjør folk det, da? Det har aldri jeg sett, ihvertfall.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Gjør folk det, da? Det har aldri jeg sett, ihvertfall.

Det var et svar på dette:

for eksempel Danmark der en kan være naken på strendene hvis en vil. Der er det ingen som løfter et øyenbryn hvis noen tar av seg klærne og bader, selv nordmenn kaster klærne på strendene i Danmark. Hvorfor gjør vi ikke det i Norge? Er vi redde for at naboen skal se oss?

Det hørtes ut som ts mente man skulle kaste klærne hvor som helst, og det mener jeg er feil. Det finnes naturiststrender. Naturister kan holde seg der.

Gjest Vigdis_32
Skrevet

Det er ikke lenge siden det var egne strender for negre og farvede i USA fordi de hvite ikke ønsket å se negrene på stranden fordi de kunne støte de hvite...

Fordommer og folks redsel for det som er anderledes har skapt mye vondt i denne verden. Jeg spør igjen: Tar folk skade av å se noen bade naken på en strand??

Dessuten så finnes det knapt nakenstrender her på Vestlandet, og de få som finnes er en nesten avhengig av bil for å nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva man har på seg når man bader er nær sagt

kun et midlertidig kulturelt spørsmål. Dette er "moter"

som er i stadig forandring og som man garantert vil ha

helt andre meninger om 20-30 år frem i tid. Dette har gått

i bølger og det er

ikke gitt om vi vil akseptere mere eller mindre nakenhet

eller dekking av andre kroppsdeler om noen år.

Dette er erkjent i lovverket og det er f.eks. ikke

noe generelt forbud mot å bade naken. Derimot bruker man

betegnelser som "offentlig anstøt" og revurderer med

jevne mellomrom hva en skal legge i dette ut fra

hva som synes å være flertallets oppfatning til enhver tid.

Hvis vi ser på de siste 100år så er tendensen mot mer

nakenhet. I 1927 var siste gang en mann ble fengslet

for å vise seg med bar overkropp på en offentlig strand.

I 1952 startet bikinien kampen med badedrakten og det

ble etterhvert akseptert at kvinner kunne vise frem magen

på strendene. I 1970 var over 90% av kvinnene på

badestrendene toppløse noe som har gått sterkt tilbake de

senere år. Siste 10 år har det også blitt

akseptert at kvinner kan vise frem magen også utenfor

stranda uten å bli oppfattet som løsaktig og få reaksjoner.

Vi føler oss mest komfertable med det vi er vant med.

Siden folk flest ikke er vant med nakenbading så vil

de reagere negativt mot det. Hvis mange nok begynte

å bade nakne så ville folk slutte å reagere.

I kulturer hvor det er vanlig å bade nakne reagerer

de selvfølgelig ikke negativt. På en kulturnøytralt basis

er det ikke grunnlag for å si at noe er mer etisk eller moralsk

høyverdig enn noe annet.

Når vi er små får vi signaler om at det er greit

at vi bader nakne på stranda og vi gjør det uten

noen problemer. Når vi nærmer oss skolealder

blir vi utsatt for et sterkt kulturelt press som forteller

oss at vi må kle på oss når vi er sammen med det

motsatte kjønn.

Selv er jeg oppvokst i naturistmiljø og det har alltid

vært naturlig for meg å bade naken. Jeg bader naken

fordi jeg synes det er behagelig å ikke ha på klær

dessuten er det best for huden min. Jeg har ikke noe

ønske om å bli sett eller å se andre. Jeg synes det er

en selvfølge at man skal respektere andre og vil i størst

mulig grad unngå å være naken hvis det kan støte andre.

Jeg har inntrykk av at de fleste seriøse naturister er

enige i dette. Selv synes jeg det er et større problem

med respekten den andre veien når folk med klær

legger seg midt i mellom naturister.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du hisset deg opp fordi tråden ble flyttet jeg da :klø:. Er ikke det poenget med naturisme da at det er så naturlig og ikke har noe med seksualitet å gjøre? Da er jo Sport og fritid midt i blinken liksom.. Ellers er det jo eksibisjonisme vi snakker om og ikke naturisme.. ;)

Gjest Piper
Skrevet
Det er ikke lenge siden det var egne strender for negre og farvede i USA fordi de hvite ikke ønsket å se negrene på stranden fordi de kunne støte de hvite...

Fordommer og folks redsel for det som er anderledes har skapt mye vondt i denne verden. Jeg spør igjen: Tar folk skade av å se noen bade naken på en strand??

Dessuten så finnes det knapt nakenstrender her på Vestlandet, og de få som finnes er en nesten avhengig av bil for å nå.

Sikkert ingen som tar direkte skade av å se noen bade naken, men jeg ønsker ikke å se det. Syns heller ikke en kan sammenligne nakenbading med det som foregikk i USA, for det er da virkelig en stor forskjell.

At man ahr egne strender for nakenbading er helt greit, men som sagt ønsker jeg å gå på badestrand uten å måtte se nakne mennesker. Det er heller ikke lov å være naken på et offentlig sted, og jeg anser en badeplass for et offentlig sted.

En skal ta hensyn til de som ikke ønsker å se nakne mennesker, og det er derfor det er egne strender for akkurat dette. Sånn at de som ikke ønsker å se det, slipper å få det midt i "fleisen". Det handler om å respektere andre mennesker

Gjest gjest1
Skrevet

jeg orker ikke se ræv og pupp og kuk overalt! Noe fri må en ha vel? Bare godta at ikke alle er som deg du, "VIGDIS" (eller viggo kanskje?)

Gjest Gjest
Skrevet
...

Det er heller ikke lov å være naken på et offentlig sted, og jeg anser en badeplass for et offentlig sted.

...

Konkret i hvilken lov og hvilken paragraf står det at det

ikke er lov å være naken på offentlig sted?

Skrevet
Konkret i hvilken lov og hvilken paragraf står det at det

ikke er lov å være naken på offentlig sted?

I Straffeloven § 201 står det:

Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted,

b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år

Nakenhet på offentlig sted ses på som uanstendig atferd.

Gjest Gjest
Skrevet
I Straffeloven § 201 står det:

Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted,

b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år

Nakenhet på offentlig sted ses på som uanstendig atferd.

Setningen "Nakenhet på offentlig sted ses på

som uanstendig atferd" er kun din fortolkning og har ingen

basis i rettspraksis. Ser du nærmere

etter ser du at det ikke står noe om nakenhet i selve lovteksten.

Her er det snakk om en stadig fortolkning av hva som til enhver

tid oppfattes som uanstendig atferd. Men noe "uanstendighet" må

folk flest tåle (og kanskje venne seg til) ellers

ville vi ikke hatt noe utvikling i samfunnet (og alle måtte

fortsatt ha gått i heledekkende badedrakter slik man gjorde i byene

for 150år siden).

Og til påstanden om at det ikke er lov å være naken på

offentlig sted: Offentlige naturiststrender er offentlige

steder hvor det er lov til å være naken. Damedusjen

på offentlig bad er offentlige steder hvor man kan (og av og til

også skal) være nakne (At menn ikke har adgang betyr ikke

at det ikke er et offentlig sted). På Hardangervidda eller i skogen

har man lov til å bade naken hvis man med rimelig grunn

kan anta at man ikke vil være til sjenasje for andre. Hvis

man plutselig blir overreasket på et øde sted så

har man ikke gjort noe galt og man kan ikke bli straffet

hvis det var rimelig å anta at sjansen var liten for å bli oppdaget.

Når det gjelder å være toppløs så vil det bli akseptert på de fleste

strender men f.eks. ikke på trappen til en domkirke.

Så det finnes ingen generelt regel om forbud

mot nakenhet men det er heller

snakk om å bruke sunn fornuft og å ta hensyn til hverandre.

Skrevet

Nå tar dette litt av eller ???? Kan man ikke bare la de som vil få lov å kle av seg da ? er ingen som kommenterer og klager på de som bader med klær. så vidt jeg veit kom vi alle til verden uten klær. er jo verdens mest naturlige sak. Og til de som plages.... hold dere unna naturist stedene da vel

Gjest Snuske
Skrevet

Ser ikke helt problemet her.

Jeg mener, de som vil bade/sole seg nakne går på naturiststrendene, og de resterende holder seg på de 'ikke_naturiststrender'.

Man har alle et valg, og det er ingen som tvinger noen til å gå/se hverken det ene eller det andre.

Det dreier seg om å respektere hverandre.

:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...