Gå til innhold

Drømmen om klatreroser - kan du hjelpe med tips?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rosie_*
Skrevet

Heisann! :klem:

Vi har bygget en treplatting under terrassen oppe. Pga. terrassen oppe, er det selvsagt bjelker i "taket" på treplattingen. Jeg ønsker meg mer enn noe annet at jeg skal få til klatreroser som etterhvert klatrer oppover stolpene og langs bjelkene, men er usikker på hvordan jeg skal få dette til??! :)

Selv om det er en terrasse ovenfor treplattingen vår, som dekker ca. 48m2 av treplattingen er nesten 40m2 uten "tak" - så det er godt med sol som slipper til på plattingen vår, men uten at det blir stekende; ifølge en gartner var det ideelt for roser - så da har jeg kommet så langt, ihvertfall! ( Har ikke råd til å rådføre meg med ham - han leier ut seg selv og kunnskapen sin og er relativt stiv i pris! )

Hva er førsteskritt? Kan jeg ha klatreroser i sjenerøst store potter ( frostsikre ) eller må de ned i jorden med en gang?

På siden av huset, er det en klatrerose som har tatt fullstendig av; den står i full blomst, og er noe av det vakreste jeg har sett; kunne ønske meg å ta avlegger fra denne og plante de/den et par andre steder rundt huset - erfaringer med dette?

Jeg er en evig romantiker som dere sikkert har plukket opp ifra min rosemani - ta det med ro, jeg skal ikke dekke huset med dem, bare spe litt mykhet rundt eiendommen i et eller heller kjedelig " grønt" nabolag.

På forhånd takk for hjelpen!

:klem:

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...