Gå til innhold

Ekteskap, utroskap... og skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen korte konkrete spørsmål:

1. Utroskap - er det ulovlig ifølge norsk lov? Og blir det i så fall fulgt opp i rettsvesenet?

2. Separasjon før skilsmisse er pålagt, er det ikke? Hva skjer med hus og fast eiendom i separasjonstiden?

3. Ved skilsmisse - skal eiendeler deles fifty-fifty uansett nåværende, tidligere og antatt fremtidig inntekt?

4. Hva hvis den utro parten som ønsker å forlate ekteskapet har brukt store pengesummer på diverse elskerinner? Noen innvirking på oppdelingen?

5. Hvis den parten som ønsker å forlate ekteskapet nekter å prøve ekteskapsrådgivning/familieterapi - har den andre parten noe den skulle sagt? Eller noen ekstra rettigheter i forhold til oppdeling av hus og hjem?

Bakgrunnen er at mannen til ei venninne ønsker å forlate henne. Selv om han har vært utro flere ganger i løpet av årene vil hun ikke at han skal reise :forvirret: Men nå begynner hun å bekymre seg for alle de praktiske tingene også. Først og fremst har hun ikke lyst til å måtte flytte fra huset fordi det betyr mye for henne og hennes familie. Men siden hun bare har en lavt lønnet jobb (det er han som har de store inntektene, hun har vært mor og husmor i "alle år"), så frykter hun at hun ikke kan klare å kjøpe ut hans halvdel av huset. Han, på sin side, har ingen interesse i huset utover det økonomiske.

Andre tips i tillegg til svar på spørsmålene settes stor pris på.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kjapt besvart, her kan sikkert andre komme med mer utfyllende info.

1. Nei

2. Separasjon er pålagt ja. Partene ordner seg hvert sitt bosted, og det er i denne perioden lurt å bli enige om hva man gjør med hus og fast eiendom etc. Men man ikke foreta seg noe før selve skilsmissen.

3. I prinsippet får man med seg det man hadde med seg inn i ekteskapet, men i praksis deler man fifty-fifty om man har felleseie.

4. Nei.

5. Om man har umyndige barn, må man til mekling, ellers ikke. Man kan ikke tvinge noen til rådgivning. Det vil heller ikke ha noe å si for oppdeling.

En advokat er fint å ha, spesielt i dette tilfellet hvor det er et hus og sikkert endel verdier etter et langt ekteskap. En advokat kan opplyse henne om rettigheter og muligheter sånn at hun kanskje har anledning til å beholde huset, samt at hun ikke blir lurt (om han bare tenker økonomi)

Ønsker henne lykke til jeg, har vært gjennom en sånn prosess selv.

Skrevet (endret)

5. Om man har umyndige barn, må man til mekling, ellers ikke.  Man kan ikke tvinge noen til rådgivning.  Det vil heller ikke ha noe å si for oppdeling. 

Husk at dette gjelder barn under 16 år. ;)

Her kan du også lese en del info:

http://www.norge.no/temaside/tema.asp?stikkord=93760

Endret av Tjorven
Gjest -Minnie
Skrevet

Jeg vil fraråde å bruke advokat. Svar på absolutt det meste som vedrører skilsmisse og separasjon er lett å finne både på nett og ved å ringe familiekontor i kommunen.

Advokat kan være starten på en unødvendig krig i en situasjon som er ille nok.

Gjest Blondie65
Skrevet

http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html

Ekteskapsloven regulerer dette. Tidligere var utroskap lovbrudd - det er det ikke lenger.

Forøvrig vil jeg anbefale en telefon til Fylkesmannen - det er de som behandler separasjonssøknad.

Felles eide eiendeler skal deles likt. Såkalt skjevdeling kommer kun inn i bildet der den ene eier en større andel enn den andre av felleseiet - det må man i så fall være enig om ved inngåelse av ekteskapet.

Som andre har sagt er det slik at det du bringer inn i ekteskapet tar du også med ut igjen. Det er en del unntak, f.eks. kan den som skal ha hovedansvaret for barna (fordrer større samvær enn 50 %) kommer fordelaktig ut når det gjelder deling av felles bolig og inventar. Dette betyr at dersom vedkommende f.eks. blir boende med barna i felles eid bolig så kan ikke den andre parten ta med seg alle hvitevarene.

Dersom den ene ektefellen har bidratt til den andres formueøkning ved f.eks. å være hjemme eller jobbe mens den andre har tatt utdanning uten at den arbeidende part føler at de nå får glede av denne økningen kan man kreve "hustrubidrag" - dvs at ektefellen betaler en viss sum en viss tid til den andre ektefellen på lik linje med barnebidrag.

Forøvrig anbefaler jeg lesing av hele ekteskapsloven http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html og sameieloven http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-006.html

Jeg kan også anbefale advokat, men dette blir ofte forferdelig dyrt. Prøv heller http://www.jussformidlingen.no/ da disse kan gi råd gratis.

Gjest Blondie65
Skrevet

Et par ting som jeg glemte:

Gjeld eller annet forbruk man har brukt utenfor fellesskapet hefter man for selv, dvs. at dersom jeg har et kredittkort med mitt navn på så er dette min gjeld. Ved en evt. skilsmisse er det da min jobb å dokumentere at den sofaen der skal jeg ha for det er kjøpt på kortet, eller du må betale meg halvparten av den.

I separasjonstiden trenger man ikke dele noe som helst - men etter et år er det skilsmisse og da må man vise til skifte. I praksis vil likevel de fleste dele i løpet av separasjonstiden.

Man får håpe at mannen er far for sine barn og ønsker å sørge for at de kan bo i sitt hjem. Dette kan gjøres ved at venninnen din kan få kjøpe huset til en anstendig pris. Mange har klart å løse det, og som regel er det slik det blir ved vanlig samværsordning.

Skrevet

Mange kjappe svar - men også noen gode ser jeg.

Gjeld hefter du kun for hvis den er til felles nytte som ved bolig, ellers er det meget sjelden du svarer for ektefelles gjeld med mindre du har signert gjeldsbrevet og tatt på deg et ansvar som medinnehaver av gjelden.

Utroskal kan føre til skilsmisse ved dom også i dag da det er en form for bedrageri av den andre part osv osv.

Jeg ville så absolutt tatt meg en tur til en advokat - og da en som virkelig var god på akkurat dette - gjerne en bitter kvinne som var ute etter å ta rotta på alle menn generelt på grunn av egne negative erfaringer med menn for å sikre meg retten til ektefellebidrag, barnebidrag, retten til å bo vederlagsfritt i boligen så lenge barna bor hjemme osv osv - for pokker heller, en notorisk utro fyr skal vel ikke bare få valse over henne heller selv om hun er rimelig enkel som ikke vil gi slipp på han og innse at hu er verdt noen hun også...

Makan..

Nei, her er det bare å ta balletak først som sist og skvise skikkelig til :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for opplysende svar - også så raskt, da :)

Vel, det er ikke små barn med i bildet lengre. Ekteskapet har vært langt og barna er voksne nå.

Men i løpet av de siste få årene har mannen brukt et sekssifret beløp til elskerinner, mens hun har måttet betale for alle husholdningsprodukter med sin egen lønn - i tillegg til å måtte gi ham halvparten av sin lille lønn for å dekke "sin del" av de fellesregningene de har hatt (renter og avdrag på lån, skatter og avgifter, osv).

Som om ikke det er nok, så klarte han å øke huslånet deres for å betale sin egen kredittkortgjeld (brukt på elskerinner) - uten at hun var klar over det, og uten hennes samtykke (ja, de hefter for huslånet i fellesskap).

Akk, ja... høres ut som en advokat kan bli nødvendig med tanke på det økonomiske.

Men igjen, takk for hjelp og innspill.

Skrevet
Utroskal kan føre til skilsmisse ved dom også i dag da det er en form for bedrageri av den andre part osv osv.

Dette er feil, dette er ikke lenger mulig. Hvis det står beskrevet et sted at det er mulig, er iallfall praksisen en helt annen. Det skal enormt mye til for å få skilsmisse ved dom.

Gjest Blondie65
Skrevet

Man kan få ekteskapet opphevet dersom man ikke har hatt samliv på 2 år, enten man har bodd fra hverandre eller på annen måte kan "bevise" at ekteskapet ikke lenger er et ekteskap.

Og til deg som mente at man burde hyre den bitreste advokaten som kunne skvise mannen: Ja er helt enig i at det ikke kan være noe stas å oppleve dette og hadde det ikke vært barn med i bildet hadde det sikkert vært greit å la mannen få svi. Imidlertid er det her barn og man skal i fremtiden være nødt til å forholde seg til mannen og derfor må man kanskje være litt er varsom. Med det mener jeg ikke at man ikke skal kreve det man har krav på eller stå på for sine rettigheter, men man er lite tjent med å skvise så hardt at man blir sittende alene med ungene.

Det aller beste er å løse dette uten advokatbistand siden de koster $$$ bare for å svare på telefonen.

Gjest Blondie65
Skrevet
Som om ikke det er nok, så klarte han å øke huslånet deres for å betale sin egen kredittkortgjeld (brukt på elskerinner) - uten at hun var klar over det, og uten hennes samtykke (ja, de hefter for huslånet i fellesskap).

Hvordan greide han det? Enhver økning av lån skal hun signere for, hvis ikke hun har signert og banken LIKEVEL har gitt økning på huslånet hadde jeg klaget banken inn for banknemda.

Dernest får han bevise at økningen på huslånet har gått til felles forbruk, dette gjøres best ved utskrifter fra kredittkortene.

Men det aner meg at hun har vært litt tafatt og latt han valse i vei en stund?

Uansett: Eiendeler eier de i fellesskap. Hvis hun kan vise til at hun har vært hjemme i alle år med barn og slikt mens han har "festet" så kan hun altså i en periode få såkalt ektefellebidrag.

Hvis ungene er voksne nok til det - da mener jeg voksen - ala over myndighetsalder - hvordan stiller de seg til dette?

Gjest -Minnie
Skrevet
Jeg ville så absolutt tatt meg en tur til en advokat - og da en som virkelig var god på akkurat dette - gjerne en bitter kvinne som var ute etter å ta rotta på alle menn generelt på grunn av egne negative erfaringer med menn for å sikre meg retten til ektefellebidrag, barnebidrag, retten til å bo vederlagsfritt i boligen så lenge barna bor hjemme osv osv - for pokker heller, en notorisk utro fyr skal vel ikke bare få valse over henne heller selv om hun er rimelig enkel som ikke vil gi slipp på han og innse at hu er verdt noen hun også...

Som om hevn noengang har hjulpet noen videre etter et brudd :overrasket:

Men for all del - enkelte gjør slik som du sier. Jeg kjenner flere selv - og felles for dem alle er at de har forlenget bitterhetsfasene sine unødvendig.

Lovene og regelverket sikrer oppgjør etter brudd automatisk og det behøves ikke advokater til denne jobben med mindre det er spesielle ting inn i bildet som f.eks felles firma og denslags. Og hvis det er kriminelle handlinger inn i bildet.

Heldigvis så har vi et greit system her i Norge for slike oppgjør. Håper det aldri blir amerikanske tilstander her på berget...

Gjest Blondie65
Skrevet
Lovene og regelverket sikrer oppgjør etter brudd automatisk og det behøves ikke advokater til denne jobben med mindre det er spesielle ting inn i bildet som f.eks felles firma og denslags. Og hvis det er kriminelle handlinger inn i bildet.

Hva gjør du hvis ektefellen nekter å godta at det finnes lover, skifter lås i døren og stenger deg ute?

Du kan stå å ramse paragrafer til du blir hes, du kan også tilkalle politiet, du kan gjøre en masse. I slike tilfeller har vi bruk for advokat - det kan jeg love. Men jeg ville først prøvd å løse tingene uten advoktat, for de er forskrekkelig dyre (så dyre at politikerne mener at det går på rettsikkerheten løs, for vanlige folk har ikke råd til dem).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...