Gjest Lanyah Skrevet 12. juli 2006 #1 Skrevet 12. juli 2006 Jeg lurer. Skal bestille en drøss med hudpleie fra StrawberryNET, 1200,-! Orker ikke bestill en og en produkt...! Blir varer over 200,- alltid stoppet i toll? Off, jeg vet at det er mye snakk om det fra før av, men jeg får det aldri inn i hodet...! Varer under 200,- ikke toll? hvor mye er det snakk om 25% av innholdet?... Håper på raskt svar..., sitter nemlig å vil bestille NÅ...!
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #4 Skrevet 12. juli 2006 Jeg har fått varer for over 200kr gjennom tollen uten problemer. Imidlertid har jeg inntrykk av at tollen er midt i en "la oss sjekke masse pakker" periode. Nesten hver en j#¤%# lille ting jeg har fått har vært åpnet. Men siden du bestiller for over 1000kr, så kan det være at det kommer toll inn i bildet. Varer over 200kr - 25%MOMS, varer over 1000kr - TOLL (og muligens også 25% moms - altså toll+moms) Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror at kosmetikk er en av de få tingene det også er toll på her i landet.
fargegla82 Skrevet 12. juli 2006 #5 Skrevet 12. juli 2006 Kan bli dyrt for deg..selv hadde jeg ikke tatt sjansen.Kjøpte varer fra paris for 900kr og måtte ut med kjipe 25% i tollavgift+ 85 i avgift til posten..Mer enn nok!Forberedt på d,og bestilte bevisst under 1000 kr ettersom det blir mer omkostn ved ordrer over det. Grensen for tollfritt sku blitt høyd til minst d dobbelte,men men sånn er det.
Gjest Lanyah Skrevet 13. juli 2006 #6 Skrevet 13. juli 2006 Jeg tar sjansen.,..! Droppet ett produkt, slik at det ble under 1000,-! Viss jeg må betale tollavgift, kan jeg prøve å få pengene igjen av de..., de er jo noen som har fått det...!
IdaC Skrevet 13. juli 2006 #7 Skrevet 13. juli 2006 SN skriver den riktige verdien på pakka, og alle mine over 200 har blitt stoppet. Tom en som kostet 202 kr måtte jeg betale moms på. Så du kan egentlig regne med det ja...
Netten Skrevet 13. juli 2006 #8 Skrevet 13. juli 2006 Jeg bestilte for ca 1000,- hos SN eg gang, og mailet kvitt. til dem, men har ennå ikke fått igjen noe... Og det er flere mnd siden!
Gjest Lanyah Skrevet 13. juli 2006 #9 Skrevet 13. juli 2006 hm...!åhhh!..., kanskje eg angrer nå...! Jeg som skulle være gnien på de pengene jeg har igjen nå, siden jeg ikke har sommerjobb! Men jeg krysset av som gave da, har hørt at de ikke alltid stopper gaver i toll...! Eller?
Amalie_85 Skrevet 13. juli 2006 #10 Skrevet 13. juli 2006 Sant nok, når jeg kom hjem fra Danmark hadde jeg pakket inn masse som "gaver" Men jeg har og sendt felger til norge fra danmark, så skrev vi en kvitering på 900kr selv om de kosta mer for da slipper man toll vet jeg. Men dette er jo ikke sendt. Det er tatt over grensen i egen bil. Vet ikke om det har noe å si jeg
Litt Lost Skrevet 13. juli 2006 #11 Skrevet 13. juli 2006 Men uansett om du betaler toll har du jo vunnet økonomisk på det. Prøv å kjøpe alt det du har bestilt her i Norge og se hva pris du ender opp med da
Malama Skrevet 13. juli 2006 #12 Skrevet 13. juli 2006 (endret) Kan noen fremdrive en regelen som sier det er toll på varer over 1000 kroner? På jobb sitter jeg nemlig med innførsler for flerfoldige tusen kroner, og i 99% av tilfellene er det KUN 25% mva som tilkommer (pluss fortollingsgebyret da) når det kommer toll eller andre avgifter er dette avhengig av innholdet (eller muligens i kombinajson med avsenderlandet) og ikke verdien på hva vi nå enn har kjøpt. Men jeg ser stadig noen si det er toll på det over 1000 kr. Og jeg lurer på hvor denne oppfatningen kommer fra. Og eksempler på tollvesenets sider for privatpersoner underbygger også nettopp dette. Det er ikke verdien som avgjør toll, det er om det er en tollpliktig vare eller ei. Endret 13. juli 2006 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #13 Skrevet 13. juli 2006 Men jeg krysset av som gave da, har hørt at de ikke alltid stopper gaver i toll...! Eller? ← Det betyr bare at de gavepakker produktene, ikke at de krysser av som gave på tollseddelen.
Gjest Lanyah Skrevet 13. juli 2006 #14 Skrevet 13. juli 2006 åjah..., øh! gave til meg selv...! Jeg får se hvordan dette går, er første gang jeg bestiller fra utlandet...! Jeg ser at pengene er trukket på konto allerede, håper jeg får varene om ikke altfor lenge. Innen en uke?, noen som vet?
Fakse Skrevet 13. juli 2006 #15 Skrevet 13. juli 2006 Kan noen fremdrive en regelen som sier det er toll på varer over 1000 kroner? På jobb sitter jeg nemlig med innførsler for flerfoldige tusen kroner, og i 99% av tilfellene er det KUN 25% mva som tilkommer (pluss fortollingsgebyret da) når det kommer toll eller andre avgifter er dette avhengig av innholdet (eller muligens i kombinajson med avsenderlandet) og ikke verdien på hva vi nå enn har kjøpt. Men jeg ser stadig noen si det er toll på det over 1000 kr. Og jeg lurer på hvor denne oppfatningen kommer fra. Og eksempler på tollvesenets sider for privatpersoner underbygger også nettopp dette. Det er ikke verdien som avgjør toll, det er om det er en tollpliktig vare eller ei. ← 1000,- er grensen for hva man kan fortolle selv på www.toll.no. er beløpet over det må f.eks posten fortolle det for en. Det er nok dette som er årsaken til missforståelsen.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #16 Skrevet 13. juli 2006 Kan noen fremdrive en regelen som sier det er toll på varer over 1000 kroner? På jobb sitter jeg nemlig med innførsler for flerfoldige tusen kroner, og i 99% av tilfellene er det KUN 25% mva som tilkommer (pluss fortollingsgebyret da) når det kommer toll eller andre avgifter er dette avhengig av innholdet (eller muligens i kombinajson med avsenderlandet) og ikke verdien på hva vi nå enn har kjøpt. Men jeg ser stadig noen si det er toll på det over 1000 kr. Og jeg lurer på hvor denne oppfatningen kommer fra. Og eksempler på tollvesenets sider for privatpersoner underbygger også nettopp dette. Det er ikke verdien som avgjør toll, det er om det er en tollpliktig vare eller ei. ← Godt spørsmål. Det er hva man importerer og hvor man importerer det fra som avgjør om det tilkommer toll eller ikke. F.eks. så tilkommer det toll på endel typer klær og tekstiler. Hvor mye toll som tilkommer avhenger av hvilken type klær det er snakk om. Bøker er imidlertid toll og momsfrie så lenge du importerer til eget bruk... Ting som alkohol, våpen, medikamenter mm. er underlagt strengere regler. Men, det er godt mulig det er toll på enkelte varer dersom man importerer for over 1000kr, men jeg mener det kommer helt an på hva man skal ha inn i landet. Tolltariffen er et fint sted å begynne dersom man lurer på om det er toll på varen man vil importere. Eventuelt så kan man ringe Tollvesenets informasjonssenter og spørre der.
Malama Skrevet 13. juli 2006 #17 Skrevet 13. juli 2006 generelt er www.toll.no fin og hjelpsom den, til både det ene og det andre ja. Og nå som jeg fikk forklaringa på at detover 1000 kan man ikke selv fortolle som priovatperson, så skjønner jeg hvor den ideen kom fra også, at det er toll på varer over tusen kroner. FEIL er det i alle fall, men kjektå vite hvor denne feiloppfatningen kommer fra
Gjest Lanyah Skrevet 13. juli 2006 #18 Skrevet 13. juli 2006 Men jeg var inn på siden, men jeg skjønte ikke så mye av det som stod der, mulig jeg er dum! Men jeg har varer under 1000,- (900 og nåke..)! Blir det stoppet, hva må jeg betale da?...
Malama Skrevet 13. juli 2006 #19 Skrevet 13. juli 2006 Om det er over eller under tusen kroner har altså ikke noe å si sånnsett! Du betaler ikke noe dersom det er under 200 kroner Er det over 200 kroner betaler du 25% mva Og dersom det er en tollpliktig vare betaler du gjeldene tollsats i tillegg.
Gjest Lanyah Skrevet 13. juli 2006 #20 Skrevet 13. juli 2006 Yuki! Takker, tror jeg skjønte dette nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå