iss Skrevet 12. juli 2006 #1 Skrevet 12. juli 2006 Som tittelen sier, så flasser lakken av brillene De er mørke blå, men snart har jeg stålbriller! Vet ikke helt hva spm mitt er, men hvor lang levetid kan man forvente av fargen på briller??? Skjedde med det forrige paret også, og da fikk jeg like briller bare i en annen farge... Har jeg noen rettigheter??
ceca Skrevet 13. juli 2006 #2 Skrevet 13. juli 2006 kommer vel ann på hvor lenge du har hatt brillene ?? Ta kontakt med butikken du kjøpte dem i og spør !! Ceca
liv Skrevet 13. juli 2006 #3 Skrevet 13. juli 2006 Briller er vel en vare som er meningen at skal kunne brukes i mer enn 3 år så det er kanskje 3 års garanti? Men nå er det så lenge siden jeg hadde om kjøpsloven (2 året på vgs) at den er nok forandret ørti ganger siden da. Du får se på lovdata!
iss Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2006 :klø: Ja når fikk jeg disse brillene?? Ho dama i kassa er så sur når det gjelder sånne ting, så jeg vil vite litt først tror jeg.. Skal sjekke ut om kjøpsloven! Andre lover jeg bør sjekke??
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juli 2006 #5 Skrevet 13. juli 2006 Ikke kjøpsloven (gjelder mellom like parter i næring) - Forbrukerkjøpsloven. Generelt vil jeg si (har brukt briller siden jeg var 2 år og har aldri opplevd flassing) at man må kunne forvente at en brille varer en viss tid. Vanligvis skifter man brille fordi glassene er blitt for svake, ikke fordi "malingen" flasser. Jeg vet ikke hva som er vanlig levetid på briller. Mine reservebriller (brukes hver dag etter at linsene er tatt av) har jeg hatt i 10 år. Ingenting som flasser, ingenting er løst. Noe mindre enn 5 år hadde jeg uansett ikke akseptert. http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Det jeg ville gjort var å ringe eller gå innom en annen optiker og spørre (uten å vise frem brillene siden de kanskje vet om dette problemet hos konkurrenten) hvor lang levetid man kan forvente at en brilleinfatning skal ha.
iss Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2006 Det var lurt!! Må bare finne ut av når jeg fikk disse brillene da, kan jo ta en telefon til min optiker og spørre... Og stikke innom ett annet sted i mårra og spørre! Takk for tipset!
ringblomst Skrevet 13. juli 2006 #7 Skrevet 13. juli 2006 Det er 2 års reklamasjonsrett på briller . Kan være greit å nevne at det er andre gang dette skjer og høre om optiker kan snakke med leverandøren om det har vært en svakhet med akkurat din brille. For kanskje de er villig til å gi deg en annen type brille, så det samme ikke skjer igjen. Lykke til!
iss Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2006 Jeg fikk disse gratis fordi de forrige flasset av fargen de og! men hadde hatt de lenger en to år tror jeg.. Det sure er at de har sluttet å lage brilla mi, og jeg finner ingen andre som passer.. de er små, jeg er så smal mellom tinningen... Jeg bør vel ha rettigheter selv om jeg ikke fysisk har betalt for disse??
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juli 2006 #9 Skrevet 13. juli 2006 Så absolutt. Dersom brillen er av for dårlig kvalitetet - den forrige flasset og denne flasser - så bør du enten få en kompensasjon i form av redusert pris eller få velge deg en annen innfatning eller få pengene tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå