Gå til innhold

Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Er det noen med erfaringer med Vallergan?

Vi har fått skrevet ur resept på Vallergan til vår 14 mndr gamle barn. Årsaken er atopisk eksem. Kløen er til tider ulidelig for han, og det fører til våkenetter. Slik jeg har forstått det har vi fått medisinen primært pga kløe og at det er kløedempenede.

Nå er jeg kjempe skeptisk til alt som har med å tilføre kroppen noe den egentlig ikke skal ha så i utgangspunktet strider dette imot hva jeg mener er rett. På den andre siden ser jeg at livskvaliteten for oss alle kan bli bedre med mer søvn, og kanskje eksemet kan bli bedre også?

Noen som vet noe om medisinen, gode dårlige erfaringer?

Setter i såfall stooooor pris om dere deler erfaringer med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge Felleskatalogen anbefales ikke legemiddelet til barn under to år. Jeg har ingen erfaringer med medikamentet, men du kan jo søke på Vallergan og lese selv.

Skrevet

min jente fikk atopisk eksem allerede som baby. jeg vikk utskrevet apolar å har vært kjempeforøyd med det. bruker også den røde apobase som du kjøper på apoteket. å den funker bra sånn til å forebygge å holde litt i sjakk.

Skrevet

I Felleskatalogen står det som produsenten av medisinen har skrevet, og de tar alle forbehold i tilfelle noe skulle gå galt. I Norsk legemiddelhåndbok står det noen ganger andre opplysninger, og det er sånn sett mer til å stole på. Legen har nok ikke skrevet ut Vallergan i blinde, så jeg ville stolt på at det er riktig.

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Ifølge legen står det det det står i felleskatalogen fordi de ikke systematisk har undersøkt legemiddelet på så små barn, men det er klart det gir meg en ytterligere bekymring. Jeg tror heller ikke legen har skrevet ut legemiddelet i blinde, samtidig er legen også bare et menneske og kan gjøre feil.... Nei huff! Jeg får vel velge å stole på henne..... Selvom jeg langt ifra liker situasjonen :(

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Vi fikk også foreskrevet Vallergan til vår atopiske lille. Likte det egentlig ikke, og det satt langt inne før han fikk. Det kan selvfølgelig være helt tilfeldig, men han fikk et nattskrekkanfall den natta, og sov i alle fall ikke godt. Etter det prøvde vi ikke mer, og det har gått greit. Har lindret på andre måter enn medisin. Sikkert ikke like effektivt, men en bedre følelse for oss foreldre.

Mener ikke å være negativ til at DU skal bruke Vallergan! Har du fått det av legen, er det sikkert riktig.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Ja, jeg har erfaring med Vallergan! Årsaken var fordi sønnen min var "hyperaktiv." Han fikk dette første gang da han var 2,5 år gammel fordi han skulle sove.

Vallergan er jo egentlig en allergimedisin som gjør at du blir sliten og trøtt!

Hvis legen har skrevet dette ut til barnet ditt, er det da ingenting å bekymre seg over! Dette er helt ufarlig og vil hjelpe barnet ditt med plager, og deg og din familie også!

:)

Endret av Miloine
Skrevet

Spurte faktisk legen til min 15 måneder gamle sønn idag om han kunne ta vallergan. Fikk da til svar att man ikke burde gi det til barn under to år, da de kunne kaste opp, og besvime! :overrasket: Jeg ville ikke tatt sjansen.

Skrevet

Har brukt Vallergan til alle våre tre barn med kun positiv effekt.

Men det er meget viktig at du følger legens råd ang dosering. Barnet blir kjempetrøtt av Vallergan og kan bli veldig hissige og grinete, men det går over. Du skal jo ikke gi dette over lengre tid?!?

Vi har ikke gitt Vallergan grunnet atopisk eksem, selvom eldstemann er veldig plaget.

Han er snart tolv og vi har prøvd absolutt alt, og da mener jeg alt.

Han tar nå lysbehandling to til tre ganger pr uke, utenom sommeren og blir kun smurt med Propolis som er et aloe vera produkt kjøpt gjennom forever living.

Han er tidligere blitt smurt med de sterkeste kortinsonsalver og har ikke hatt noen effekt av det i det hele tatt.

Når det gjelder Vallergan, så er legene veldig strenge med og gi det ut.

Med minstemann var vi hos tre leger før vi fikk det. Minstemann var under to, og siden vi hadde hatt så god effekt av det til de to eldste, visste jeg at hvis vi bare fikk prøve det i ti dager, så ville vi se om det funket like bra med minstemann.

Men det var veldig vanskelig og få det, så jeg tror ikke du hadde fått det hvis legen ikke var sikker.

Og hvilket alternativ har dere? Barnet har det ikke godt med kløe og våkenetter, det er ikke bare ubehagelig for dere, men også for barnet. Barnet har det ikke godt og da må vi foreldre faktisk tåle og gi barnet noe vi i utgangspunktet er negative til.

Har hatt to veldig syke barn og har ikke hatt noe valg ang medisiner. Er ikke glad i almenn medisin og har ofte valgt alternativt, men har vært nødt til å gi barna mine mye medisin og det er til det beste for barnet i mange tilfeller, dessverre.

Men vær nøye med doseringen.

Ønsker dere lykke til.....

:kose::kose:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Spurte faktisk legen til min 15 måneder gamle sønn idag om han kunne ta vallergan. Fikk da til svar att man ikke burde gi det til barn under to år, da de kunne kaste opp, og besvime! :overrasket: Jeg ville ikke tatt sjansen.

Det er mulig det Jensemor, men sønnen min tok ikke skade av det!

Tvert i mot, han fikk det bedre med seg selv!

:klø: jojo, tiden kan vel ha forandret seg i henhold til lege etikk!

Tror TS kan ta det helt med ro mht. disse preparatene! Legen har skrevet det ut, og TS velger selv om h*n vil bruke det!

Min erfaring er bra, på sønnen min og andre barn med samme plager som TS nevner!

Fra en tidligere barnepsykolog!

Endret av Miloine
Skrevet

Mine 2 barn har også hatt atopisk eksem og jeg brukte ikke medisiner men brukte den røde apobase. noe som virket veldig bra for dem. Men det finnes jo noen som har fått det verre enn andre, og da er det kanskje ikke bare den som hjelper. det er det bare du som kan finne ut av. Har også brukt alovera plante,

noe som også funket bra i perioder. jeg liker heller ikke å bruke sånne medisiner til så små hvis jeg kan ungå det.

Lykke til og håper dere får tilbke nattesøvnen snart både liten og stor.

Ikke noe moro når barna ikke har det bra!

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Er du barnepsykolog, Miloine?

Skrevet

Vi fikk medisinen for å hjelpe prinsessa vår i en periode hun var mye syk og søvnrytmen var fulstendig satt på hodet, det fikk henne og oss inn igjen i en positiv rytme som jeg aldri hadde klart uten den hjelpen - så jeg tror nok jeg ville stolt på legen og prøvd en periode for å gjøre erfaringer selv..

Lykke til..

Gjest Gjest
Skrevet

liten avsporing, det å tipse om kremer er greit nok, men min erfaring er at det er så individuelt. jeg har to eksembarn, og de bruker forskjellige fuktighetskremer. altså, den ene passer ikke til den andre osv.

jeg har også brukt kløstillende en sjelden gang, men ikke vallergan. husker ikke navnet.

Gjest Miloine
Skrevet
Er du barnepsykolog, Miloine?

Ja jeg er utdannet barnepsykolog, og jobbet med barn med spesielle behov i mange år ;)

Så tok jeg en drastisk vending og ble dyrepleier - så det er jeg i dag da!

Skrevet

vi fikk Vallergan til barna våre da de var rundt ett år, pga mye sykdom var døgnrythmen ute å kjørte. Fungerte veldig greit, og det var ingen problemer.

Ceca ;)

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Vi har nå bestemt oss for å prøve medisinen etter enda en natt der nurket våknet pga kløing og var våken i ett par timer der h*n helt tydelig ville sove men måtte klø. Så nå får vi se hvordan det går i natt...

Tusen tusen takk til alle som svarte, både dere som er kritiske og positive til Vallergan. Det er godt å vite det er flere som har gitt gullklumpene sine dette og at vi ikke er de første, og at det da mest sannsynlig ikke er farlig...

Supert å ha så mange å spørre :hjertesmil:

Gjest Miloine
Skrevet
Vi har nå bestemt oss for å prøve medisinen etter enda en natt der nurket våknet pga kløing og var våken i ett par timer der h*n helt tydelig ville sove men måtte klø. Så nå får vi se hvordan det går i natt...

Tusen tusen takk til alle som svarte, både dere som er kritiske og positive til Vallergan. Det er godt å vite det er flere som har gitt gullklumpene sine dette og at vi ikke er de første, og at det da mest sannsynlig ikke er farlig...

Supert å ha så mange å spørre :hjertesmil:

Det gjør dere lurt i!

Mulig poden blir litt "groggy" i morgen tidlig, men jeg sier igjen dette er vanlig og helt ufarlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...