Gå til innhold

Hvor ofte tar du smertestillende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig sjelden. 2-3 piller i året kanskje.

Skrevet

Og jeg som levde i den (naive?) tro at jeg ikke hadde spesielt sterke menssmerter da... Jeg har ikke spesielt lav smerteterskel (den er ikke unormalt høy heller vil jeg tro, relativt normal?) men for meg hjelper det ikke med "et glass vann" eller "sette meg ned litt" den dagen mensen kommer. Jeg trenger smertestillende for å kunne sove, og for å kunne jobbe. VONDT er det selv om jeg har tatt pillene, men da er det til å leve med, og jeg klarer å jobbe, lese, spise, sove eller hva jeg nå enn skal gjøre.

Enten er da "gjennomsnittelige menssmerter" svakere enn jeg trodde (eller, kanskje alle dere går på p-piller? da jeg gjorde det hadde jeg også sånn mens som bare av og til trengte en paracet, ofte ikke), men jeg trodde det var vanllig at man trengte smertestillende for å komme seg gjennom det jeg. Husker fra min barndom da min far ble sendt ut for å kjøre en pakke paracet fra min mor til min tante på en helligdag. Mamma sa noe om at pappa ikke visste hvordan det var, men at man TRENGER smertestillende for å komme seg gjennom mensen, og da så! Og, det har jeg jo selv opplevd at jeg også trenger, så når da mamma, tante og jeg opplever dette som en nødvendighet i alle fall... ja, så trodde jeg det bare var sånn jeg...

en ting er sikkert: Jeg trenger dem. Og jeg tar dem.

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel vanskelig å diskutere / sammenligne?

Det kommer jo an på hvilke plager / sykdomer man har.

Hos meg inngår 1 - 3 smertestillende tabletter i min "daglige dose". Dette er tabletter utskrevet av lege, for å gjøre at mine plager blir "til å leve med".

I tillegg får jeg ta paraset e.l. "ved behov", noe som i perioder kan bli 3 - 4 tabletter pr. døgn.

Noen av dere vil da si at dette er mye. Legen min sier at det er strålende at jeg klarer meg uten noe mere (sterkere) medisiner!

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg går på paracett første dag i mensen som regel. HVis jeg ikke gjør det, svimer jeg av pga smertene, og jeg er pokka nøtt til å gå på jobb uansett form.

Så den dagen går det som regel med 2-4 tbl.

Men det er også alt.

Tar aldri tbl for hodepine f.eks.

Gjest Malina
Skrevet
For å være ærlig, synes jeg du tar ganske mye smertestillende for å ha høyst "vanlige" plager. 2-4 smertestillende per måned synes ikke jeg er lite.  Jeg kan ikke huske sist jeg tok smertestillende, men vil tro det er 2-4 i året. Bortsett fra at jeg hadde en operasjon her i vår, da tok jeg smertestillende for det var ganske vondt i operasjonssåret i flere dager etterpå. Jeg mener ikke at en skal "lide i stillhet", og jeg mener ikke at du "tar for mye" smertestillende. Likevel, du har ikke noe lavt forbruk.

Når kjøper jeg kun inn laveste doser da, aldri noe 500mg her i gården...

Som sagt, det faste er 1-2 tabletter i forbindelse m/mensen hver mnd- noen perioder går jeg leeenge uten noen andre plager,mens i det siste f eks har jeg vært mye stresset,men har prøvd å unngå å ta en tablett hver gang jeg kjenner det begynner...

Beundrer dem som har kroniske plager og som allikevel,tross sin fysiske smerte,klarer å holde forbruket av smertestillende noenlunde lavt.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det hender at jeg tar det i forbindelse med mensen, tar som oftest to. Så jeg er helt sikker . En sjelden gang tar jeg på grunn av hodepine, men det er dagen derpå vondt. Alt i alt blir det ikke hver måned jeg tar noe.

Skrevet

Dagen etter en bytur tar jeg gjerne et par paracet. Og hvis jeg skal jobbe første mensdag, tar jeg også - veldig vanskelig å være elskelig på jobb når magen prøver å komme seg hjem i senga.

Også har jeg kronisk senebetennelse i begge armene, som blir verre i perioder. Prøver så godt jeg kan å lindre på andre måter, ettersom det må sterke smertestillende til for å ha noen effekt, men det hender jeg må ty til en eller annen smertestillende/muskelavslappende-kombinasjon. Heldigvis er det ikke så ofte.

Gjest Gjesta
Skrevet

Her i huset går det i snitt en pakke Paracet i måneden (=16 piller fordelt på to voksne). Mannen har høyere terskel enn meg for å ta smertestillende, så jeg tar nok mest. Bruker det utelukkende i forbindelse med hodepine, noe jeg er relativt ofte plaget med pga ryggproblemer som forplanter seg og gir nakkespenning og hodepine.

Skrevet (endret)

Så å si aldri -sist jeg hadde besøk av en som fikk hodepine, måtte hun på apoteket og kjøpe fordi jeg ikke hadde i huset... Holder meg stort sett til ikke-medisinske løsninger -varmeflaske, kalde omslag, utrer og kjerringråd. Men så er jeg også så heldig at jeg sjelden er plaget av sterke menssmerter eller hodepine, så det er ikke ofte jeg føler behov for noe.

Endret av HildeSol
Gjest Gjest
Skrevet

Enkelte måneder har jeg STERKE menssmerter (og andre nesten ingen), så om jeg får smerter av typen “nå vil jeg helst dø” og besvimer når jeg skal på toalettet, på en dag jeg MÅ fungere i jobb eller sosial sammenheng, så tar jeg en parazet. Jeg reagerer svært sterkt på slike medisiner, og blir helt sløv og ruset, men de tar smertene så jeg til en viss grad fungerer.

De mer eller mindre kroniske smertene jeg har i ryggen har jeg mer eller mindre lært meg å leve med, hodepine vil jeg ikke lappe på med slikt, så da blir heldigvis forbruket i løpet av et år lavt.

• Liker 1
Skrevet

Tek smertestillande svært sjelden, og når eg tek det er det som regel som febernedsettande og ikkje som smertestillande. Har som regel ein omgong med halsbetennelse og ein med influensa i året, og då tek eg ibux/paracet når termometeret bikkar 40.

Kan vere eg tek ein paracet/ibux dagen derpå òg ein gong i blant...

Gjest bente85
Skrevet

Det kommer an på egentlig, hvordan formen min er.

Noen ganger hender det at jeg har mye migrene og mye hodepine, og andre ganger kan det gå helt greit.

Så igrunn er det ganske vanskelig å svare på.

Men angående migrenen, kan det nok bli 1-2 tabletter i mnd, men kan komme an på, så klart.

Gjest Gjesta
Skrevet

3-4 ganger i mnd, da tar man Ibux. Dette er som regel pga. hodeverk eller menssmerter. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Den første mensdagen er grusom, og da tar jeg ganske mange tabletter (ikke mer enn anbefalt, da) og av og til noen den andre dagen.

Ellers når jeg har sterk hodepine, men da holder det som regel med en. Det er heller ikke så ofte. Ved lettere hodepine bruker jeg ikke tabletter, så lenge den ikke utvikler seg til en sterkere.

Så de fleste tablettene jeg tar, er mensen skyld i. Da jeg brukte p-piller trengte jeg sjelden noen, men jeg tror det er bedre for kroppen min med en pilledag i morgen, enn pillier hver dag.

Skrevet

har høy smerteterskel så det er veldig sjelden jeg tar noe sånt. kansje hvis jeg har hatt innmari menssmerter lenge eller tannverk

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

2-4 ganger i uken. 600mg ibux.

Men jeg har hodepine så å si vær dag å tar kun ibux når det er på det verste.

Jeg er igang med å få undersøkt hvorfor jeg har så mye hodepine.

Skal på MR og til nevrolog. Så forhåpentligvis kan jeg slutte med ibux etter sommeren.

Skrevet

Av diverse årsaker har jeg fått et meget anstrengt forhold til medisiner, og dytter disse kun i meg hvis jeg virkelig MÅ.

Gjest gjest1
Skrevet
Her i huset går det i snitt en pakke Paracet i måneden (=16 piller fordelt på to voksne). Mannen har høyere terskel enn meg for å ta smertestillende, så jeg tar nok mest. Bruker det utelukkende i forbindelse med hodepine, noe jeg er relativt ofte plaget med pga ryggproblemer som forplanter seg og gir nakkespenning og hodepine.

Kjenner meg igjen her ja.

Jeg hadde en periode der hodepinen kom hver ettermiddag, på grunn av stive muskler i rygg og nakke.

Jeg tok to piller hver ettermiddag i sikkert 3 uker i strekk. Nå er jeg heldigvis bedre og er tilbake på vanlig bruk.

Det vil si etter en bytur eller en og annen hodepine.

• 5 år senere...
Skrevet

Er d viktig hvor mye smertestillende man tar? Dt er jo opp til hver enkelt, alle har forskjellig sykdommer og smertene oppleves selvf forskjellig!! Du tar mye! Du tar lite! Er d noe å diskutere?!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar aldri smertestillende, kun reseptbelagte i forbindelse med fjerning av visdomstann etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...