Gå til innhold

Hvor ofte tar du smertestillende?

Anbefalte innlegg

Gjest Malina
Skrevet

Jeg har en ganske høy terskel for å ta smertestillende medikamenter, siden jeg har lest/hørt en del om komlikasjoner når man tar for mye. Jeg prøver å begrense det til de gangene jeg MÅ ta for å klare meg gjennom dagen. Det blir ofte bare 2-4 pr/mnd. Jeg tar ofte 1-2 à 250mg i forbindelse m/mensperioden, da jeg er plaget med store smerter. I tillegg har jeg vel alltids 1-2 hodeverkdager...

Føler jeg har et ganske lav inntak... :forvirret:

Hvor ofte tar dere smertestillende?

Skrevet

En Ibux første dag jeg har mensen, ellers ingen ting. Er ikke vant med å ta smertestillende fra oppveksten av, derfor kommer jeg nesten ikke på at det er en mulighet.

Gjest Gjest_michelle_*
Skrevet

Jeg har ganske høy smerteterskel, men jeg har kronisk utmattelsessyndrom så jeg har behov for smertestillende veldig ofte. Tar 5 - 10 g paracet i uka. Bruker som oftest supp, så det ikke skal gå så hardt utover magen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er super heldig og har vært frisk hele livet så har kun tatt smertestillende i forbindelse med operasjon. Så det var noen dager på 25 år.

Så jeg synes i grunnen at 2-4 ganger pr mnd er mye dersom du ikke har sterke mens smerter eller noen form for sykdom, men ikke noe i sammenligning med andre...

Kommer jo ann på om en har migrene eller annen sykdom, da er en jo avhengig av å ta en del smertestillende.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har en ganske høy terskel for å ta smertestillende medikamenter, siden jeg har lest/hørt en del om komlikasjoner når man tar for mye. Jeg prøver å begrense det til de gangene jeg MÅ ta for å klare meg gjennom dagen. Det blir ofte bare 2-4 pr/mnd. Jeg tar ofte 1-2 à 250mg i forbindelse m/mensperioden, da jeg er plaget med store smerter. I tillegg har jeg vel alltids 1-2 hodeverkdager...

For å være ærlig, synes jeg du tar ganske mye smertestillende for å ha høyst "vanlige" plager. 2-4 smertestillende per måned synes ikke jeg er lite. Jeg kan ikke huske sist jeg tok smertestillende, men vil tro det er 2-4 i året. Bortsett fra at jeg hadde en operasjon her i vår, da tok jeg smertestillende for det var ganske vondt i operasjonssåret i flere dager etterpå. Jeg mener ikke at en skal "lide i stillhet", og jeg mener ikke at du "tar for mye" smertestillende. Likevel, du har ikke noe lavt forbruk.

• Liker 1
Skrevet

Tar kanskje noen Ibux de første dagene av mensen (ikke alltid), men det er stort sett alt. Ellers hvis jeg har skikkelig vondt i hodet og ikke får sove f.eks. Det går vel med 2-3 pakker Ibux i løpet av et år her i huset (2 personer).

Synes egentlig ikke at det er så veldig mye.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tar når jeg har vondt. Sliter endel med nakken, men har ikke hatt vondt på en stund nå. Tar vel noen ganger i måneden ja, i perioder daglig/ukentlig

Gjest Lanyah
Skrevet

Jeg pleier ikke å ta noen ting, isåfall svært sjelden og bare om jeg får beskjed av lege...! Føler det er bedre å ta seg et glass vann å sette seg ned litt! :)

Gjest Mireya
Skrevet

Har ikke tatt en eneste smertestillende tablett hittil i år.

I fjor tok jeg nok noen... ca. en halv eske til sammen, kanskje? :klø:

Skrevet (endret)

2-4 pilleri måneden anser dere som "mye"?

Jeg tar somregel maxdose den første dagen med mensen jeg, dvs 2*3 piller. Tar vel egentlig sånn ca 8 stykker fordelt på de to første døgnene av mensen. Dette bare må jeg dersom jeg skal være i stand til å jobbe disse dagene. alternativet er selvsagt å ligg krøket under et pledd med varmeflaske og ikke gjøre annt en å eksistere, men det andre jeg kke som et reelt alternativ. (Jeg får ikke sove uten heller den føste natta, det re for vondt, så å sove gjennom døgnet er ikke mulig det heller) Ettersom jeg faktsik ikke kan være borte fra jobb bar pga mens, det vil jo ta alle sykedagne mine på et år det, og jeg er jo ikke syk.

Men nå har ikke jeg mens mer enn ca annenhver måned da (i alle fall et snitt på ca 50 dagers sykluser), og tar nesten ikke smertestillende utenom dette, så totalt sett er jeg vel kanskje ikkeover de 3-4 i måneden i snitt, men jeg tar dem ganske samlet...

Endret av Malama
Skrevet

Bortsett fra migrene har jeg sjelden hodepine, aldri menssmerter eller andre smerter. I perioder med mye migrene har jeg tatt paralgin forte minst en gang i uken, men nå har jeg ikke hatt et migreneanfall på månedsvis. Når jeg først får vondt i hodet har jeg derimot ingen kvaler mot å ta to paracet, ser ingen grunn til å lide og å la være å ta smertestillende av prinsipp. Det er ingen som tar skade av en paracet eller ibux en gang i blandt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tar det så og si aldri.... Har ikke vondt noen steder.

Får meeeget skjeldent hodepine og da prøver jeg istedet å holde ut. Drikke mye vann og ligge meg nedpå, da går det som oftest over uten smertestillende.

De gangene jeg har tatt har jeg hatt så vondt i hode at jeg har holdt på å kaste opp.. i forbindelse med mensen. Men dette skjer en gang hvert 2. år toppen

Skrevet

Er ikke så ofte. Kan tenke meg en 4-5 ganger i året, ved menssmerter eller hvis jeg får kraftig hodepine. Ingen av delene dukker opp særlig ofte, heldigvis.

Gjest gjest1
Skrevet
Er ikke så ofte. Kan tenke meg en 4-5 ganger i året, ved menssmerter eller hvis jeg får kraftig hodepine. Ingen av delene dukker opp særlig ofte, heldigvis.

Samme her.

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg tar smertestillende svært sjelden, kanskje 5 ganger i året tilsammen, da pga hodepine eller menssmerter.

Etter at jeg ble operert brukte jeg smertestillende i ei uke, siden gadd jeg ikke for selv om jeg var stiv og sår hjalp det egentlig ikke med smertestillende. Og dessuten, så lenge jeg kjente når det gjorde vondt unngikk jeg å overanstrenge meg for tidlig.

Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Veldig sjelden. Tok en Ibux og en Paracet i går pga at jeg hadde vondt i knærne og ikke hadde mulighet til å sette meg ned og hvile pga at jeg var på jobb. Men før det tror jeg at det er minst et par år siden jeg har tatt smertestillende. Ser ingenting galt med å ta smertestillende om man trenger det men det faller meg liksom ikke aldri inn, om jeg har vondt et sted pleier jeg heller å ta det rolig til det går over. I går tok jeg fordi jeg ble tilbudt, var ikke noe jeg tenkte på selv, men som kollegaen min sa, det er ingen vits å gå og lide dersom jeg kan gjøre smerten mindre ved å ta en paracet eller to.

Gjest Gjest
Skrevet

2-4 i mnd synst jeg ikke er mye ivertfall, men så tar jeg mye smertestillende. Har kronsike smerter i både hofte og knee(har operert kneet) så tar en del smertestillende gjennom en uke, ofte i mye sterkere form(tramadol o.l). Men pga øsofagitt prøver jeg å ta kun når smertene er veldig store. Akkurat nå tar jeg 3 tabletter(600 mg) om dagen pga betennelse om dagen. Jeg vet det å ta så mye tabletter ikke er så lurt, men dessverre må jeg ha det, spessielt vinterstiden, for å kunne fungere uten smerter.

Brukte voltaren i over ett år fast, men sluttet pga at det med magen min oppsto.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg tar ofte 1-2 à 250mg i forbindelse m/mensperioden, da jeg er plaget med store smerter. I tillegg har jeg vel alltids 1-2 hodeverkdager...

Jeg synes ikke du har noe høyt inntak, bare så det er sagt.

Jeg har ingen kvaler med å ta Paracet og/eller Ibux hvis jeg har hodepine eller menssmerter etc. Heldigvis skjer ikke noen av delene så ofte, men hvis jeg først får vondt så ser jeg ikke noe poeng i å pines unødvendig.

Gjest Gjest
Skrevet

3-4ganger i måneden kanskje. Da kan jeg ta alt fra Ibux til Paralgin Forte alt etter hvor vondt jeg har.(har en hoftefeil som gjør at noen nerver kommer i klem)

Skrevet

Jeg tar så godt som aldri smertestillende. Tror jeg tok 200mg ibux i fjor en gang, da menssmertene var de verste jeg kan huske. Har vel egentlig ikke behov for så mye smertestillende (bank-i-bordet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...