Gå til innhold

Skal male over lakkerte lister

Anbefalte innlegg

Gjest Maleguri
Skrevet

Ja, nå skal jeg endelig male over de lakkerte listene og karmene våre. Vi skal ikke fjerne lakken, men først grunne og så male over.

Det er et par kvaelommer i noen av karmene, og de skal vi behandle.

Men på listene og resten av karmene ser kvistene ut til å være tette. Dvs de er ikke klissete og er helt harde. Er det da nødvendig å behandle disse med kvistlakk?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarene jeg har fått på det spørsmålet varierer (Også blant de som skulle være fagfolk på området...), så jeg har brukt kvistlakk på ulakkert, lakkert og beiset for å være helt sikker. Det er tross alt mye, mye enklere enn å irritere seg over at kvistene "svetter" etter en stund og så gjøre noe med det. Er det brukt oljebasert lakk tidligere vil jeg jo egentlig tro at kvistlakk er unødvendig, men hadde jeg vært usikker på hva slags lakk som er brukt, ville jeg ha brukt kvistlakk for sikkerhets skyld.

Gjest Dingo
Skrevet

Er det brukt en oljelakk trenger du ikke å bruke kvistlakk, hvis det derrimot er brukt en panellakk, da trenger du å isolere kvistene.

Gjest Maleguri
Skrevet

Leo, Dingo; takk for svar så langt :) Jeg er usikker på om det panellakk eller oljelakk som er brukt. Det beste er kanskje å bruke kvistlakk uansett.

Min plan er da å påføre bare på kvistene. Blir det riktig, eller tenker jeg feil da? Må jeg påføre på hele treverket?

Skrevet

Kvistlakk påføres flekkvis på kvistene. Det er faktisk ganske fort gjort!

Gjest Dingo
Skrevet

To strøk bare på kvisten, da er du sikker!

Gjest Maleguri
Skrevet

Takk igjen. Da satser jeg på to flekkvise strøk i morgen.

Gjest Dingo
Skrevet

Søren og, Leo. Du ligger ett hestehode foran, hver gang jeg skal svare. :icon_razz:

Skrevet
Søren og, Leo. Du ligger ett hestehode foran, hver gang jeg skal svare. :icon_razz:

:ler: Merkelig at jeg rekker det! Jeg er jo bare innom mellom strøkene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...