MAcy Skrevet 12. juli 2006 #1 Skrevet 12. juli 2006 samboeren min fridde i går og det ser ut til bryllupet blir til neste år. hvordan skal jeg gå fram, hva er det første jeg må gjøre ??? Noen bøker eller noe jeg burde få meg??? alt av tips mottaes med stor takk!!!!!!
Malama Skrevet 12. juli 2006 #2 Skrevet 12. juli 2006 Først og fremst: GRATULERER! Det er bare et par uker siden jeg selv satt i samme situasjon, og anbefaler dette: NYT FØLELSEN! La gliset stråle i ansiktet, og nyt lykkefølelsen som bobler. Deretter, trykk på "bryllup" i menyen for magasinet her på KG, der finner du kategorier som "bryllupssider", og der finner du flere som har gode "sjekklister" for hva du bør tenke på. Det som kan være greit å få på plass er dato, kirke og lokale. Da jeg kontaktet kirken jeg vil gifte meg i for en viselse neste sommer var ikke alle datoer ledige, og i alle fall ikke alle tispunkt de ulike datoene. Dette avhenger selvsagt av hvor populær kriken du vil gifte deg i er, den jeg skal ha er en populær en. Når du skal velge lokale bør du ha en viss ide om hvor mang gjester det er snakk om, for det stiller ulike krav til lokalet om du skal ha 20 eller 150 gjester, for å si det sånn. Og hvor mye det "haster" avhenger av hvor populær dato dere velger (07.07.07 er mye opptatt...) og hvor stot utvalg det eri området der bryllupet skal stå, for den størrelsen dere tenke dere. Om det er resturant/hotell, eller å leie lokale der du selv arrangerer, f.eks. Eller om dere ønsker noe annet, grillfest? Mye å tenke på, og kose seg med Dere bør finne litt ut av økonomiske rammer, slik at dere kan finne ut av hvor mange gjester som er sånn ca mulig, se på familiene og tenk og tell litt. Ikke nøyaktig, bare sånn ca ideer. For dette setter tross alt store begresninger på lokalitestmulighetene. Det går ikke å ta det hagen til svigers om det er aldri så mye sol dersom dere skal ha 100 gjester og den hagen ikke er unormalt stor... Kos deg, rett og slett, det er det viktigste Og her inne kan du spørre masse, det har jeg gjort
MAcy Skrevet 12. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2006 tusen takk for gode råd. noen som har noen bra internett sider med sjekkelister som dere kan legge inn. er gira på å få noen ideer om hvordan jeg skal gripe det hele ann. har ikke tenkt på annet enn bryllup det siste halve året og nå når jeg endelig har "lov" til å snakke om det er det litt skummelt og jeg klarer ikke helt å samle tankene. vil jo ha et perfekt bryllup som de fleste andre. Er den første i venne gjennegen som gifter seg så det er litt rart ikke vært i bryllup på ca 17 år så husker ikke så mye av alt for å si det sånn. Hjelp meg med råd å tips
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #5 Skrevet 12. juli 2006 Gratulerer!! Les begynnelsen på ein del bryllupsdagbøker, der får du mange gode start-tips!!! Kan anbefale mi eiga dagbok!
nygarda Skrevet 12. juli 2006 #6 Skrevet 12. juli 2006 Gratulerer! Her er noen av mine lenker, begynner å ha mange av dem i kategorien bryllup nå... http://www.bryllupsweb.no/ http://www.dbas.no/index.asp http://www.bryllupsnettet.no/ http://www.bryllupsguiden.no/trondheim/inn...hp?side=forside I tillegg har jeg mange (og da mener jeg mange! ) lenker til brudekjoler, sko, hår, selskapslokaler og sånt. Lykke til, kos deg med planlegging!
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #7 Skrevet 12. juli 2006 Du kan ev. bare booke time hos byfogden, kjøpe deg en fin kjole, og spise på en fin restaurant, eller gjøre det enkelt, fint og greit på en ambassade- ALT er mulig, og "bryllup" trenger IKKE bety tradisjonelt, med hvit kjole, kirke, 100 gjester osv.
MAcy Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2006 Du kan ev. bare booke time hos byfogden, kjøpe deg en fin kjole, og spise på en fin restaurant, eller gjøre det enkelt, fint og greit på en ambassade- ALT er mulig, og "bryllup" trenger IKKE bety tradisjonelt, med hvit kjole, kirke, 100 gjester osv. ← Takk for tipset men for meg betyr det hvit kjole, mange gjester, kirke og alt det!!! Litt tradisjonell ja
Susan Sto Helit Skrevet 13. juli 2006 #9 Skrevet 13. juli 2006 Som tidligere nevnt her, de første tingene som skal på plass, er kirke, dato, festlokale, ca antall gjester og "stil på bryllupet". (Skal det være 3-retters, koldtbord eller grillfest, for å nevne noen variasjoner.) Det er greit å få snakket med kirken tidlig, og avklare hva slags tider og datoer dere har å velge i. (Kanskje finner dere en ledig dato som betyr noe for dere.) Tidspunkt dere kunne tenke dere å ha det er også greit å tenke på. Lokalet må velges etter hva dere ønsker. Skal dere ordne mye selv, eller sette bort mye. Vil dere ha det på et hotell, eller et selskapslokale der dere ordner alt selv. (Og ca hvor mange gjester tror dere at det blir. Er raskt overslag er greit å ta!) Økonomien bør avklares, så dere vet hva dere har råd til. Og så er kjolen din neste! (Dette KAN ta en uke eller ett år, avhengig av hva slags kjole du ønsker, og om den skal være ny eller kan være brukt. ) Og oppi alt dette, KOS deg med forloveden, forlovelsen, planleggingen og alt det andre! Gratulerer!
marsy Skrevet 13. juli 2006 #10 Skrevet 13. juli 2006 (endret) Som tidligere nevnt her, de første tingene som skal på plass, er kirke, dato, festlokale, ca antall gjester og "stil på bryllupet". (Skal det være 3-retters, koldtbord eller grillfest, for å nevne noen variasjoner.) Det er greit å få snakket med kirken tidlig, og avklare hva slags tider og datoer dere har å velge i. (Kanskje finner dere en ledig dato som betyr noe for dere.) Tidspunkt dere kunne tenke dere å ha det er også greit å tenke på. Lokalet må velges etter hva dere ønsker. Skal dere ordne mye selv, eller sette bort mye. Vil dere ha det på et hotell, eller et selskapslokale der dere ordner alt selv. (Og ca hvor mange gjester tror dere at det blir. Er raskt overslag er greit å ta!) Økonomien bør avklares, så dere vet hva dere har råd til. Og så er kjolen din neste! (Dette KAN ta en uke eller ett år, avhengig av hva slags kjole du ønsker, og om den skal være ny eller kan være brukt. ) Og oppi alt dette, KOS deg med forloveden, forlovelsen, planleggingen og alt det andre! Gratulerer! ← helt enig med sensommerbruden... gratulerer med forlovelse Endret 13. juli 2006 av marsy
Bokalven Skrevet 13. juli 2006 #11 Skrevet 13. juli 2006 Gratulerer! Jeg er bibliotekar, og i går fikk vi inn en ny bryllupsbok på biblioteket hvor jeg jobber: Hartz, Kine B.: Bryllup : verdens fineste fest! Det finnes en mengde bryllupsbøker ute på markedet, og jeg vil anbefale deg å stikke innom biblioteket ditt og se hva de har der.
MAcy Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #12 Skrevet 19. juli 2006 Da har vi bestemt dato. 1. dato- 21.07.07 2. lokale. ok bestilt 3 kirke, ledcig venter på sognepresten hjem fra ferie. hva mere må vi tenke på nå så langt i forveien??? når begynner man å bestille mat, fortograf??? og er det vanlig å sende ut en "høring"?? for å høre hva de tar i pris osv???
Malama Skrevet 19. juli 2006 #13 Skrevet 19. juli 2006 (endret) Det haster ikke. Les f.eks http://www.dittbryllup.no/planleggeren/sjekkliste.asp eller http://www.bryllupsmagasinet.no/nedtall.php Så ser du litt om "fremgangen" Endret 19. juli 2006 av Malama
Susan Sto Helit Skrevet 19. juli 2006 #14 Skrevet 19. juli 2006 Tja, fotograf kommer litt an på, men skal dere ha en populær fotograf kan det jo være greit å begynne å tenke på det. (Men det går som regel greit selv med langt kortere varsel. ) Såpass god tid som dere har, går det helt fint å ringe rundt, og høre hva slags priser de forskjellige fotografene operere med, og hva disse inneholder. Ta gjerne en tur og se på tidligere arbeider av fotografen, så dere velger en som har de samme tankene rundt bilder som dere. Ettersom dere har ganske god tid, er det jo mulig å se seg litt rundt og innhente litt forslag til mat, og priser. Dere kan jo tenke litt på hva dere kunne tenke dere, men det er ofte forskjellig hva de forskjellige tilbyr. Vi bestillte fotograf ca 6 mnd før, men de er spesialister på bryllupsfotografi, og derfor veldig etterspurt. (Og jeg ville dit, for de er så flinke.) Maten planla vi lenge, men bestillte ikke før 2-3 mnd før bryllupet. (Og har diskutert menyen inntil nylig... ) Ellers kan dere jo begynne å tenke på anntrekk, invitasjoner og "stil" over bryllupet. Hvem skal være forlovere, toastmaster, hva med musikk, hvem serverer(Hvis noen) Hva med bar, skal noen passe den?, evt. fordrinker, bordpynt, hvem inviterer? (Og er dermed vertskap) Se litt på blomster og hva dere ønsker der. (Pynt i lokalet? Pynt i kirken? ) Husk at brudebuketten må passe kjolen, g dermed bør kjolen velges først. Hva med fotografering på festen? Skal noen filme? Det er greit å finne frem de skjemaene som må fylles ut, selv om det er lenge til disse kan sendes. (Det er jo tross alt noe av det viktigste!) I tillegg er det en million småting som vil dukke opp etter hvert. (Men de er ofte individuelle, og det blir opp til dere å finne dem.) Det viktigste er uansett å kose seg! Ikke glem å være "bare kjærester" midt oppi alt dette!
MAcy Skrevet 20. juli 2006 Forfatter #15 Skrevet 20. juli 2006 "Det er greit å finne frem de skjemaene som må fylles ut, selv om det er lenge til disse kan sendes. (Det er jo tross alt noe av det viktigste!) " Hvilke skjemaer???? Hvilke formaliteter må man gjennom ????
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #16 Skrevet 20. juli 2006 Skal dere ha levende musikk, så bør den bookes snart.
Susan Sto Helit Skrevet 21. juli 2006 #17 Skrevet 21. juli 2006 "Det er greit å finne frem de skjemaene som må fylles ut, selv om det er lenge til disse kan sendes. (Det er jo tross alt noe av det viktigste!) " Hvilke skjemaer???? Hvilke formaliteter må man gjennom ???? ← Det må sendes en søknad til det lokale folkeregisteret. Denne skal inneholde forlovererklæringer, og en erklæring fra brud og brudgom. (Og evt. navneendringsskjemaer.) Disse skjemaene finnes bl.a. her. Deretter får man tilbake en godkjent melding om vigsel. (Hvis alt er i orden da.) Papirene er gyldige i 3 eller 4 mnd fra godkjennelse, og man må ha gyldige papirer for å få lov til å gifte seg. (Uavhengig av måte dette skal gjøres på.) Skal man gifte seg i kirken, vil kirken/presten gjerne ha originalen av dette dokumentet litt tid i forveien.
Malama Skrevet 21. juli 2006 #18 Skrevet 21. juli 2006 Det er fire måneder, så disse skal nok ikke sendes helt enda. Men ikke dumt å ha SETT dem i alle fall, så du vet hva du skal fylle ut, og ikke glemmer det
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #19 Skrevet 21. juli 2006 når du har bestilt lokaler sjeket kirk o.l nå 1 år i forveien anbefaler jeg en god sommerferie! Kjøp et bryllupsblad, nyt følelsen, og sett i gang til høsten! Da må dere sette opp et budsjett - hvem betaler gilde? du må finne deg kjole dere må bestemme invitasjone Spør forlovere om de vil være det.. finne frisør, blomsterbutikk, fotogaf - ofte er det lurt å bestille tid allerede rundt juletider... så kommer alle detaljer rundt festen sånn rundt påsketider... som f.eks meny (husk å avtal med kokke tidlig at dere har en avtale om å lage maten), toastmaster, tidspunkt, pynt, drikke etc... Prøvingspapirene og invitasjoner kan sendes i slutten av april f.eks. Neste sommer; prøvetime hos frisør, tilpassing av kjole, pynting av lokaler, stressende innkjøp like før, samtale med presten og ikke minst den store dagen! Lykke til! Kos deg og ikke stress!
MAcy Skrevet 22. juli 2006 Forfatter #20 Skrevet 22. juli 2006 Det må sendes en søknad til det lokale folkeregisteret. Denne skal inneholde forlovererklæringer, og en erklæring fra brud og brudgom. (Og evt. navneendringsskjemaer.) Disse skjemaene finnes bl.a. her. Deretter får man tilbake en godkjent melding om vigsel. (Hvis alt er i orden da.) Papirene er gyldige i 3 eller 4 mnd fra godkjennelse, og man må ha gyldige papirer for å få lov til å gifte seg. (Uavhengig av måte dette skal gjøres på.) Skal man gifte seg i kirken, vil kirken/presten gjerne ha originalen av dette dokumentet litt tid i forveien. ← Hem kjenner ikke noen som har giftet seg på ca 17 år så godt med gode råd. Så disse papirene er noe man må ordne selv og ikke noe kirken gjør, hjelper til med?? Blir litt stresset av alt man skal vite om bryllup og slikt både av formaliteter og annet når man ikke har giftet seg før. Heldigvis har jeg dere her og nette å søke på, kan nesten ikke skjønne hvordan folk klarte seg før nettet kom. Det er virkelig mye å tenke på, ikke glemme og vite. Føler veldig mye jeg ikke vet tydeligvis er allmen kunnskap og det er litt skummelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå