Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor brukte dem så inni hampen lang tid på å tusle de drøye femti milene gjennom sanda? Jeg regnet ut... ehem... at det skulle bli omlag hundre meter om dagen. Høres urealistisk ut. Derfor har jeg kommet frem til alternative årsaker, så eventyret skal høres ekte ut:

1) Moses var senil, og visste ikke hva han drev med.

2) De brukte noen år på å danse rundt kalven.

3) De gikk i ring, og var innom hver eneste lille sandflekk i egypt.

4) De måtte innom byen (hmm, hva er det nu den heter igjen?) en gang i uken (=gå frem og tilbake) for å hente mer mat og vann.... ikke så mye å tygge på ute i ørkenen, akkurat.

5) Steintavlene var usigelig tunge...

Velg og vrak, jeg setter pris på kreative svar. Har dere flere gode løsningsalternativer? Jeg ser enda en grunn til å ikke tro på dette våset....

Kid-a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, tidsperspektivene henger vel ikke helt på greip flere steder.... Kanksje vi ikke skal ta alt bokstavelig.... Eller ble verden skapt på 7 dager?...

Dessuten er det lett å få avvik fra det som hendte etter at 100 generasjoner har fotalt historien :wink:

Skrevet

Ikke vær så innmari realistisk, da Lasse. La meg forklare: forutsatt at de subba rundt i ørkenen i førti år, hva kan være årsaken? Dette er nemlig et særdeles interessant fenomen...

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg mener så absolutt at området rundt Nilen var et fantastisk delta med gode hasjdyrkingsmuligheter. Dette har jeg diskutert med flere i klassen min, og vi mener at "Hasjen fra Nil-deltaet" er en bibelfortelling som har blitt sensurert i de senere år.

Defor har enten Moses vært hasjrøker av større grad, men jeg vil også påpeke bibelens fokus på vinen. Hva med vinen? Kan det være noe med den?

Skrevet

Saken er at de dro til luksus-pyramiden i sapaator!... Der koste og hadde de seg i 40 år, før de så på klokka, og spratt opp og løpe hjem... Da de kom hjem sa de at de hadde vært i ørkenen i 40 år, og helt glemte tiden... :sjarmor::briller:

Skrevet

De kom ikke hjem, da Lasse... de kom til Israel, som bugnet over av melk og honning (mon tro om det var Nilen de så? Som var brungul?Ahh, disse menneskene skal alltid misforstå). Nuvel.

Skrevet

Oki....skal jeg ødelegge hele morroa med et seriøst svar????

Gjør det jeg....

Det tok 40 år fordi de faktisk måtte vente en tid utenfor Ka`anan før de fikk lov av Gud å slippe inn..... Hadde ikke vært så veldig lydige de israelittene i den ørkenen........ :wink:

Dessutenb var de mange mennesker, og dyr som skulle være med. Det går fortere å gå en bit når man er få enn mange.

Skrevet

Men førti år er ganske lenge, da???

Skrevet

Det var vel en mening med det da.......?

Skrevet

Gud: "siden dere har vært så ekle å tilbe noen andre enn meg, kan dere sitte der utenfor porten og skamme dere en stund! så kan dere ha det så godt, og kanskje dere slutter med å være så ekle asså! Og det gjelder også de som ikke er ekle, for det er de ekle sin skyld asså...."

Moses`folk: "hmf....Oki! .... mumlemumlemumle..... "

Gjest Hilde K S B
Skrevet

Egentlig.............................har Bibelhistoriene sitt opphav i Australia. Moses hadde bare en ekstra lang walkabout for å tenke over hvem han skulle gifte seg med. Årsaken til at ikke så mange har tuslet rundt i en ørken i 40 år er at de lærte noe av dette for da Moses kom hjem skulle Alice gifte seg selv om Moses hadde vært nabon for 40 år siden. De andre tre damene han hadde på gress hadde forlengst flyttet fra grisegrendte strøk.

Skrevet

:ler::ler::ler:

Dette har jeg aldri lurt på før, men nå lurer jeg også!

dorian :ler:

Skrevet

Men det er altså faktisk heeeeeelt sant:

Gud straffet isralittene ved å la dem vandre rundt i ørkenen i 40 år, fordi de manglet tro.......*har letet seg frem i gammel bibelkunnskap*

De fikk alt de trengtre for å overleve, men da de skulle innta det lovte landt , ble de redde for innbyggerene der. De stolte ikke på at Gud kunne "gi" dem landet.

Det står i 4 mosebok kapittel 14;

"Ingen av folket som er over 20 år, skal få komme inn i Kana`ans land. De har sett miraklenen jeg utførte i Egypt og i ørkenen, men likevel stoler de ikke på meg. Derfor skal de få vandre omkring i ørkenen i 40 år, helt til den siste av dem er død".

Så sånn var det med den saken :wink:

Skrevet

OK. Da har jeg tenkt litt.

Kanskje Moses ikke gadd å spørre om veien?

Hvis vi tenker oss følgende konversasjon:

*Hele flokken labber gjennom ørkenen*

Fru Moses: Næh! Se, der er en mann i kjortel? Kanskje vi skulle spørre ham om veien?!

Moses: Hold kjeft! Jeg vet hva jeg gjør!

Fru Moses: Jammen! Tenk om vi gikk feil ved den store kaktusen?

Moses: Er det du eller jeg som leder dette opptoget??? Jeg VET at vi svingte riktig ved den kaktusen! Hold fred, slik at jeg kan konsentrere meg!!!

Fru Moses: *tenker sitt*

Moses-barna: Viiiii vil ha meeeelk og honning!!!!

Moses: Hold fred, unger! For pokker, jeg har sagt at dere skal få melk og honning når dere kommer fram!? Klapp igjen og la pappa få fred!

*ca. 10 år senere*

Fru Moses: Dette havet ligner mistenkelig på det forrige vi gikk igjennom? Sikker på at ....?

Moses: Hold fred! Herregud! Åssen tror du jeg skal kunne konsentrere meg om å finne veien når du gnåler om dette hvert tiende år?

Fru Moses: Jaja, jeg mener nå at dette er feil hav, men..

Moses-barna: Viii vil ha.....sigaretter og rødvin!!!!! Og damer!!!!

Fru Moses: Se, der er en eskimo. Han ser hyggelig ut! Kanskje vi skulle spørre....?

Moses: Smella!!! Den neste som sier et pip må bære steintavlene!!!!

*Labber i vei i ti-tjue år til*

Moses: Nå begynner det å ligne på noe... så dere skiltet vi akkurat passerte? Kanaan, for sure!!

Fru Moses: Erm...sto det ikke Kanada?

Moses-barna: Viiii vil til USA!!!!

Moses: *himler med øya* Makan...! Kanada??? Jeg mener, vil du ta over her, eller???? Værsågod! Led i vei! Så skal du se hvor lett det er!!!

Fru Moses: OK.

Hvorpå de fant fram.

Æh... ja, tror dere ikke dette er en plausibel årsak? :ler:

dorian :briller:

Skrevet

:hoho::ler::hoho::ler::hoho:

Så det var DERFOR det tok så lang tid ......*ler*....(han skulle hørt på konen sin da heller )...... :hoho: .....

Lille Meg 2

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dorian ; fikk akkurat følgende sitat fra 6 åringen : "mamma det ser litt rart ut når du sitter der og ler for deg selv "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...