Cupcake Skrevet 12. juli 2006 #1 Skrevet 12. juli 2006 Har tenkt å kjøpe noe på ebay, men det kommer til å koste ca. 200,- (inkl. porto), så jeg tenkte at jeg kunne på en vennlig måte be selger om å skrive ned verdien på utsiden av pakken... Men hvordan formulerer man det?? Fikk plutselig helt jernteppe jeg nå...
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #2 Skrevet 12. juli 2006 "Could you please declare the value to less than 20USD to help with customs?" (Vær obs på at noen selgere IKKE liker det spørsmålet, så du kan risikere å få et veldig snurt svar) Imidlertid så har du jo ikke noe å bekymre deg for dersom verdien på varen er under 200kr. Dersom tingen du kjøper koster f.eks. 199kr, så skal IKKE porto regnes med i momsgrensa på 200kr. Kjøper du imidlertid noe som koster 201kr, så må du betale moms av varens verdi+frakt.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #3 Skrevet 12. juli 2006 Eller så kan du spørre vedkommende om h*n vet hva tollsvindel er.
Cupcake Skrevet 12. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2006 (endret) Varen koster 31 dollar inkl. porto, og ifølge valutakalulatoren til DnBNor blir det 198,64 kr, så det burde gå greit, men tenkte bare sånn for sikkerthetsskyld. Det er jo ikke svindel så lenge varen faktisk koster under 200,-! Men etter at jeg sjekket med valutakalkulatoren bestemte jeg meg for å la være å spørre. Takk for svar! Endret 12. juli 2006 av Cupcake
Gjest Piper Skrevet 12. juli 2006 #5 Skrevet 12. juli 2006 Eller så kan du spørre vedkommende om h*n vet hva tollsvindel er. ← Har du peiling på hva du snakker om? Eller bare tror du at du er morsom, og bare må slenge inn slike idiotiske kommentarer? Det er tollfritt når varen koster mindre enn 200 kr, sånn at du vet det til en annen gang. For det kan være fint å vite, om du da ikke gladelig betaler toll for alt, og oppgir derfor høyere sum for å få betale toll. Du må jo for alld el gjøre det, men ikke forvent at andre er like "d****
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #6 Skrevet 12. juli 2006 Har du peiling på hva du snakker om? Eller bare tror du at du er morsom, og bare må slenge inn slike idiotiske kommentarer? Det er tollfritt når varen koster mindre enn 200 kr, sånn at du vet det til en annen gang. For det kan være fint å vite, om du da ikke gladelig betaler toll for alt, og oppgir derfor høyere sum for å få betale toll. Du må jo for alld el gjøre det, men ikke forvent at andre er like "d**** ← Dersom vare + FRAKT koster mindre enn 200 kroner...
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #7 Skrevet 12. juli 2006 Dersom vare + FRAKT koster mindre enn 200 kroner... ← Nei. Dersom varen koster mindre enn 200kr skal man ikke betale moms. Her skal ikke frakten regnes med. Koster varen 200kr eller mer, så skal man betale moms av varens verdi+frakt.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #8 Skrevet 12. juli 2006 Varen koster 31 dollar inkl. porto, og ifølge valutakalulatoren til DnBNor blir det 198,64 kr, så det burde gå greit, men tenkte bare sånn for sikkerthetsskyld. Det er jo ikke svindel så lenge varen faktisk koster under 200,-! Men etter at jeg sjekket med valutakalkulatoren bestemte jeg meg for å la være å spørre. Takk for svar! ← Vær obs på at valutakurser endrer seg. Tollvesenet går utfra kursen den dagen de får pakken i hendene, så dersom dollarverdien har steget kan du risikere å måtte betale. Imidlertid så er min erfaring at 95% av selgerne på Ebay skriver ned verdien automatisk eller sender pakken som gave uten at man behøver å be om det.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #9 Skrevet 12. juli 2006 Har du peiling på hva du snakker om? Eller bare tror du at du er morsom, og bare må slenge inn slike idiotiske kommentarer? Det er tollfritt når varen koster mindre enn 200 kr, sånn at du vet det til en annen gang. For det kan være fint å vite, om du da ikke gladelig betaler toll for alt, og oppgir derfor høyere sum for å få betale toll. Du må jo for alld el gjøre det, men ikke forvent at andre er like "d**** ← Der var du igjen gitt. Vil nok tro jeg har peiling på hva jeg snakker om i denne sammenhengen. Hva kaller du det, når man forsøker å få skrevet ned verdien på en forsendelse fra utlandet så den kommer under grensen på kr. 200?
Gjest gjest1 Skrevet 13. juli 2006 #10 Skrevet 13. juli 2006 Vær obs på at valutakurser endrer seg. Tollvesenet går utfra kursen den dagen de får pakken i hendene, ← Vel, tollvesenet har sine egne omregningskurser, som gjelder for en uke av gangen... Og de finner du her http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...&epslanguage=NO
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #11 Skrevet 18. juli 2006 For å være helt ærlig har jeg ingen store skrupler med å få skrevet ned verdien på varer fra utlandet (innenfor visse grenser da). Det har vært så mye frem og tilbake om de skal endre satsen eller ikke, og det er aldri noen som tør ta tak i det og sette opp litt fra de 200 kr som har stått fra tidlig 80-tall, eller når den nå ble endret sist. Nåværende regjering ville jo før valget sette opp til - var det 700 eller 1000 kr? Selvfølgelig skjedde det ikke noe etterpå, ikke noe nytt der, men da er det ikke rart folk jukser litt. Vanligvis mener jeg man ikke kan velge hvilke lover man vil følge, men akkurat her... Håper vi blir medlem i EU snart så det blir litt enklere, selv om jeg mistenker at Norge kommer til å surve seg til en eller annen særavtale så de kan fortsette å kreve toll en stund til. Jeg mener ikke at folk skal kunne drive egenimport i stor skala, men å kunne bestille litt mer enn en CD eller en sjampoflaske uten å måtte fortolle hadde vært kjekt. Det måtte da ha lettet trykket på de som fortoller også, eller er de redde for jobbene sine?
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #12 Skrevet 18. juli 2006 Vanligvis mener jeg man ikke kan velge hvilke lover man vil følge, men akkurat her... Så da kan jeg finne en annen lov å bryte med god samvittighet, selv om jeg vanligvis ikke synes det er riktig?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #13 Skrevet 20. juli 2006 Hvis det ikke skader noen og det har ligget i kortene lenge at det vil bli lovlig det du gjør, men ingen har somlet seg til å gjøre noe med saken - sett i gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå