tattoopia Skrevet 12. juli 2006 #1 Skrevet 12. juli 2006 (endret) jeg var nå nettopp i et bryllup som viste seg å være det mest spesielle bryllupet jeg noen gang har opplevd. det bruden var dansk og brudgommen samisk så det er jo helt klart litt kultur kollisjon. det var kofter i alle varianter på samisk side, danskene hadde uniformer av noe slag og de norske som var der hadde bunader fra forskjellige plasser rundt i landet. så det var veldig fint. men det jeg oppdaget var at det var veldig mye tradisjoner rundt brudgom og spesielt bruden. under brudevalsen så kom alle damene i bryllupet å klipte av sløret på bruden å delte det seg i mellom. dette skulle være for å ønske paret lykketil under middag begynte alle sammen å banke i porselenet å det bråkte noe voldsomt å alle mennene fikk kysse bruden etter tur. ett øyeblikk senere var det brudgommens tur. det klipte sokkene av brudgommen og masse annet. synes det er litt morsomt å se at de har mye tradisjoner. men hvilke tradisjoner har vi? forutenom å skjære opp kaka,brudevals og taler så kommer jeg ikke på noen Endret 12. juli 2006 av tattoopia
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #2 Skrevet 12. juli 2006 I Norge har vi jo også tradisjon med å slå i porselenet. forskjellen er at da skal brudeparet opp på stolen og kysse. Tramping i gulvet betyr kyssing under bordet, selv om jeg også har vært i bryllup hvor da brudeparets foreldre hoppet opp og kysset i stedet. Hva er egentlig riktig? Ellers er jeg ikke sikker på så mye mer, men håper virkelig ingen får det for seg å klippe i mitt slør...
mowgli Skrevet 12. juli 2006 #3 Skrevet 12. juli 2006 Jeg var i ett bryllup hvor: Hver gang brudgommen forlot rommet så gikk alle mennene og kysset bruden på kinnet. Så fort brudgommen kom tilbake til rommet så opphørte det. Ble mye latter av det =) Og når bruden forlot rommet så hadde mange av jentene i selskapet en nøkkel som de leverte tilbake til brudgommen =)
tattoopia Skrevet 12. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2006 må innrømme at jeg ble litt sjokkert da jeg oppdaget at damene begynte å rive å slite i brudens slør. så jo litt brutalt ut hehe. men bruden var nok ikke helt uforberedt på dette
*Emma* Skrevet 12. juli 2006 #5 Skrevet 12. juli 2006 Har fått m meg at den slørklippingen er vanlig i Danmark ja. Heldigvis er det ingen danske i mitt bryllup - for ingen skal KLIPPE i mitt lekre 1250kr slør fortenk
marsy Skrevet 12. juli 2006 #6 Skrevet 12. juli 2006 det er jo noen steder tradisjon at brudeparet i blinde skal kutte av toppen av en kransekake, og hvor mange ringer de kutter av symboliserer hvor mange barn de skal få... også har vi jo ting som å kaste buketten til de ugifte damene, og strømpebåndet til de ugifte mennene (etter at brudgommen har dratt det av med tennene) - men det er kanskje en amerikansk tradisjon.....? å mate hverandre med kake er jo også en tradisjon, men jeg kan ikke huske så mye annet
Augustbrud02 Skrevet 12. juli 2006 #7 Skrevet 12. juli 2006 Vet ikke om det er typisk norsk, men det er jo en tradisjon av mannen skal kjøpe brudebuketten da....selvom det kanskje ikke praktiseres så ofte?
Gjest Fruktfat Skrevet 12. juli 2006 #8 Skrevet 12. juli 2006 i bryllupene jeg har vært har damene kysset brudgommen når bruden gikk på do, og mennene kysset bruden når gommen gikk på do. klirre på glassene eller banke bestikket i bordet eller trampe i gulvet: brudeparet opp på en stol og kysse.
tattoopia Skrevet 12. juli 2006 Forfatter #9 Skrevet 12. juli 2006 foruten om det siste bryllupet jeg var i nå for et par uker siden så har det ikke blitt gjort så mye av de tradisjonelle greiene. så jeg begynnte å tenke etter, kanskje vi ikke har så mange tradisjoner her i norge i forbindelse med bryllup. ikke vet jeg. har ikke vært gift noen gang å har tenkt å gjøre det bare en gang også så da vil jeg gjerne at det blir gjort så det huskes leeenge å for mange kaste bukett mener jeg er amerikansk. trodde ikke at kyssing av brud og brudgom var noe i praktiserte i norge, men igjen så er det jo sikkert fordi jeg ikke har opplevd det før
Susan Sto Helit Skrevet 12. juli 2006 #10 Skrevet 12. juli 2006 Har kun opplevd den tradisjonelle kakekuttingen, brudevalsen og klirring på glass. (Som betyr at brudeparet skal opp på stolene og kysse.) Har snakket litt med en venninne som er halvt dansk. Der var både denne "når bruden/gommen forlot rommet" kunne det motsatte kjønn fritt kysse den gjenværende av brudeparet -tradisjonen, strømpeklipping, og tramping (For at brudeparet skulle kysse under bordet) tradisjon. Brudebukett og strømpebånd er amerikanske tradisjoner, og har ingen egentlig plass i norske bryllup. For mange slike "morsomme" tradisjoner kan jo bli litt mye, både for brudepar og gjester, da... Har hørt om bryllup der gjestene synes middagen ble drøy, fordi noen hele tiden skulle klirre eller trampe. (Da blir jo litt av morroa borte da...? )
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #11 Skrevet 12. juli 2006 Vet ikke om det er typisk norsk, men det er jo en tradisjon av mannen skal kjøpe brudebuketten da....selvom det kanskje ikke praktiseres så ofte? ← Grusom tradisjon. Var i et bryllup der bruden hadde en rosa brudekjole (ille nok, men ok) og mannen hadde kjøpt røde blomster, selv om bruden hadde bedt om rosa. Huff. Reagerer ikke på mye, men det så grusomt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå