Gå til innhold

fasting - noen som vet noe om det?

Gisele

Anbefalte innlegg

hei

ville gjerne prøve å faste (ikke lenge) for å få renset kroppen. vet at de som har gjort det synes det er bra.

men hva er det man inntar i fasten?

håper noen kan si litt på det her

ps; tenkte jeg kunne slenge på at dette ikke er noe 'slanke' opplegg men bare en 'renselse'/ny start etter jula og all den gode maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at du kan få kjøpe en ukes fastekur fra Helsekost-forretninger. Den består av fruktjuicer og grønnsaksjuicer. Blæææ... de smaker ille.

Inneholder også peppermyntete, kamillete og vitaminer/druesukkerdrops.

Pakken koster mellom 2 og 300 kr.

Jeg klarte ikke å gjennomføre denne kuren. Iallefall ikke som dobbeltarbeidende småbarnsmor.

Ellers har jeg en fin renselseskur å anbefale. Den går over 3 dager og består av frukt og grønnsaker i tillegg.

Da må jeg ha blodtypen din for å gi deg riktig diett.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli en av dem som faster frivillig - har alltid sett for med de folkene som bleke, magre, anemiske mennesker som sitter forfrosne under pleddet sitt der de klamrer seg fast til lunken kålsaft eller noe i den duren... - rimelig fjernt fra det lubne pasjonerte matvraket jeg er! :sjarmor:

etter en periode der jeg hadde tatt litt medisiner og følte meg litt gruggen i kroppen, fortalte imidlertid en venninne begeistret om en fastekur hun hadde prøvd og var helt i 100 over. førsøket verdt tenkte jeg, og løp og shoppet sitroner og natursirup til den store gullmedaljen. du blander selv det du skal drikke. på helsekosten finner du en liten bok som beskriver blandingsforholdet og det forklares på en god måte hva som skjer i kroppen under kuren - spør etter "sitronsaftkuren". blandingen består av ferskpressede sitroner, natursirup (en blanding av lønne- og palmesirup - fås kjøpt på helsekosten) og cayennepepper blandet i vann.

dette drikker du inntil tre liter av her dag, sammen med diverse rensende teer - i utgangspunktet i 10 dager (selv har jeg gjort det så mange ganger nå at jeg vanligvis bare faster en uke). jeg forventet å bli slapp, sulten, grinete og alt det en vanligvis blir når en ikke får mat, men opplevde det stikk motsatte!! den første eller to førsta dagene er du småsulten, men ordentlig sulten rekker du ikke å bli så mye som du skal drikke, og tredje eller fjerde dagen vil en ved første gangs faste føle seg mer eller mindre fyllesjuk p.g.a. alle avfallsstoffene som er frigjort, men fremdeles ikke skilt ut av kroppen. men utenom dette føler jeg meg sjelden bedre enn når jeg faster - jeg blir både mer fokusert og får mer energi. hvorvidt en orker hard fysisk aktivitet er individuelt - jeg unngår regelrett trening disse dagene, men går gjerne lange turer og padler kajakk uten at det er noe problem.

etter fastekuren er huden klarere, håret blankere, humøret på topp og samvittigheten god for lange tider framover! en vet at kroppen har kvittet seg med masse slaggstoffer og jammen meg forsvinner det ikke noen kilo også! imidlertid er det ikke på grunn av vekta jeg gjør dette to til tre ganger i året (selv om jeg så absolutt har godt av det), men fordi jeg kjenner hvor utrolig godt det gjør

puh.... ble langt dette! men håper det kan gi deg svar på noe av det du lurte på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vet at du kan få kjøpe en ukes fastekur fra Helsekost-forretninger. Den består av fruktjuicer og grønnsaksjuicer. Blæææ... de smaker ille.

Inneholder også peppermyntete, kamillete og vitaminer/druesukkerdrops.

Pakken koster mellom 2 og 300 kr.  

Jeg klarte ikke å gjennomføre denne kuren. Iallefall ikke som dobbeltarbeidende småbarnsmor.

Ellers har jeg en fin renselseskur å anbefale. Den går over 3 dager og består av frukt og grønnsaker i tillegg.

Da må jeg ha blodtypen din for å gi deg riktig diett.  

Lykke til!!

så vidt jeg husker har jeg blodtype 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Liten: takk skal du ha! skal stikke innom helsekosten og spørre.

den hørtes ut - iallefall så varmt du pratet om den - veldig bra ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må spørre deg hvorfor du vil faste? For å rense kroppen sier du?? Rense kroppen for hva?

Det er ingen mål og mening i å faste. Noen kan kanskje føle seg bedre av dette, men det er likevell ingen god løsning. Skinnet kan bedra....

Nei, er målet å føle seg vell så er kosthold (rett kosthold) samt mosjon det viktigste. Kombinasjonen av et fornuftig kosthold samt å trene er det sunneste du kan gjøre for kroppen din. Å tro annet er å lure seg selv....

Og selvfølgelig, å stumpe røyken m.m. er ikke så dumt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster sitronsaft kuren ??

til en ukes kur trenger du ca en liter sirup à ca kr 250, 5-6 sitroner hver dag, litt peppermyntete, avførende te og nyre-/blærete (tilsammen ca 200 i te, men da har du lenge)

egentlig ikke dyrt, og så har du null utgifter til mat mens du holder på :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen mål og mening i å faste. Noen kan kanskje føle seg bedre av dette' date=' men det er likevell ingen god løsning. Skinnet kan bedra....[/quote']

vanligvis bruker kroppen opptil tredjeparten av energien fra maten vi spiser på å fordøye denne - uansett hvor sunt du spiser. når du faster, slipper kroppen å bruke energi på dette og kan dermed heller bruke kreftene på å rense ut gammel guffe som den ellers aldri rekker å kvitte seg med. tro meg - når du faster, ser du hvor mye avfallsstoffer kroppen kvitter seg med, i tillegg til at det kjennes bra ut

don't knock it till u've tried it! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Epler virker rensende og tar med seg slaggstoffer ut av kroppen. Spis kun epler i to dager. Uansett hvilken fastekur du går inn på kan det hende du opplever hodepine eller magebesvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Liten skriver (siterer ordrett):

"vanligvis bruker kroppen opptil tredjeparten av energien fra maten vi spiser på å fordøye denne - uansett hvor sunt du spiser. når du faster, slipper kroppen å bruke energi på dette og kan dermed heller bruke kreftene på å rense ut gammel guffe"

Min kommentar:

Du snakker nå om matens spesifikke dynamiske effekt, og har opplyst folket her feil. For å forklare dette nærmere:

En person må spise ca. 105 KJ fett eller proteiner for å kunne nyttegjøre seg av 100 KJ av disse, som su da skjønner så går bare ca. 5% av energien fra fett og karbohydrater med for at kroppen skal ta opp og nyttegjøre seg av energien i disse næringstoffene. Med det menes hele prosessen med at maten tygges, den eltes og suges opp i tarmene m.m. Hele prosessen kroppen har for at vi i det hele tatt kan nyttegjøre oss av energien.

For proteiner så er tilsvarende tall ca. 25%!!

Da kroppen bare henter 10-15% av energien fra proteiner (gjennomsnittsnordmannen), ja så kan ikke dette resultere i at det kommer opp i over 30% som det du snakker om. Man snakker om maks 10% av energiinntaket som går med til disse prosessene. DETTE ER DE KORREKTE TALL!!

Nå har jeg ofte hørt argumenter som forteller om den størrelsesorden som det du snakker om, men da regner de med prosesser som ikke kan argumenteres for slik du gjør når du sier at kroppen ikke bruker energi på dette når du faster....

Åhh?? Går man på luft da? *Jeg bare spør*

Det er en energikrevende prosess å holde seg i live, uavhengig om man forbrenner energien fra næringstoffer man finner i mat eller om man forbrenner fett eller fra karbohydratlagrene.... Du må ikke komme her og få folk til å tro at nei da stopper alt opp...

Noen regner med transport m.m. (som er en energikrevende prosess) som en del av næringstoffopptaket. Og skal man regne med slike prosesser så kan man komme opp i den størrelsesorden som det du argumenterer for. Men det blir likevell feil sammenligning.... For mange av de prosessene er der jo også når man faster og ikke tar til seg føde.... Skjønner du??

Hadde dårlig tid nå, så det ble ganske rotete dette innlegget. Dårlig skrevet sikkert, men jeg håper du skjønner hvor jeg vil.... Konklusjonen er: "Du glemte at kroppen må ha energi selv i faste, og at denne energien også gir energitap når enn skal nyttegjøre seg av den!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Liten skriver (siterer ordrett):

"vanligvis bruker kroppen opptil tredjeparten av energien fra maten vi spiser på å fordøye denne - uansett hvor sunt du spiser. når du faster, slipper kroppen å bruke energi på dette og kan dermed heller bruke kreftene på å rense ut gammel guffe"

Min kommentar:

Du snakker nå om matens spesifikke dynamiske effekt, og har opplyst folket her feil. For å forklare dette nærmere:

En person må spise ca. 105 KJ fett eller proteiner for å kunne nyttegjøre seg av 100 KJ av disse, som su da skjønner så går bare ca. 5% av energien fra fett og karbohydrater med for at kroppen skal ta opp og nyttegjøre seg av energien i disse næringstoffene. Med det menes hele prosessen med at maten tygges, den eltes og suges opp i tarmene m.m. Hele prosessen kroppen har for at vi i det hele tatt kan nyttegjøre oss av energien.

For proteiner så er tilsvarende tall ca. 25%!!

Da kroppen bare henter 10-15% av energien fra proteiner (gjennomsnittsnordmannen), ja så kan ikke dette resultere i at det kommer opp i over 30% som det du snakker om. Man snakker om maks 10% av energiinntaket som går med til disse prosessene. DETTE ER DE KORREKTE TALL!!

Nå har jeg ofte hørt argumenter som forteller om den størrelsesorden som det du snakker om, men da regner de med prosesser som ikke kan argumenteres for slik du gjør når du sier at kroppen ikke bruker energi på dette når du faster....

Åhh?? Går man på luft da? *Jeg bare spør*

Det er en energikrevende prosess å holde seg i live, uavhengig om man forbrenner energien fra næringstoffer man finner i mat eller om man forbrenner fett eller fra karbohydratlagrene.... Du må ikke komme her og få folk til å tro at nei da stopper alt opp...

Noen regner med transport m.m. (som er en energikrevende prosess) som en del av næringstoffopptaket. Og skal man regne med slike prosesser så kan man komme opp i den størrelsesorden som det du argumenterer for. Men det blir likevell feil sammenligning.... For mange av de prosessene er der jo også når man faster og ikke tar til seg føde.... Skjønner du??

Hadde dårlig tid nå, så det ble ganske rotete dette innlegget. Dårlig skrevet sikkert, men jeg håper du skjønner hvor jeg vil.... Konklusjonen er: "Du glemte at kroppen må ha energi selv i faste, og at denne energien også gir energitap når enn skal nyttegjøre seg av den!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tilsier at fasting er sundt eller helsebringende. "Rensing" av kroppen er også bare noe tull. "Rens" kroppen din med å kutte ned på sukker, fett, røyk og alkohol. Og ta deg en tur i skogen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gjest,

beklager faktafeilen ang. hvor mye energi kroppen bruker på å omsette og fordøye maten vi spiser til vanlig :oops:

poenget er imidlertid det samme uansett: kroppen går grundigere til verks og kommer "dypere" i utskillelsen av avfallsstoffer når en faster på denne måten. den energien den får er meget lettomsettelig, og i tillegg tilføres stoffer som virker rensende. uten å gå i ufyslige kroppslige detaljer, så både merker og ser en veldig godt at kroppen skiller ut betydelig mer avfallsstoffer enn normalt.

igjen: beklager faktafeilen, men jeg står fast på at kroppen skiller ut vesentlig mer avfallstoffer enn normalt når en faster på denne måten. andre fastekurer har jeg ingen erfaring med. og ettersom tråden ble startet av gisele som kunne tenke seg å prøve å faste for å rense kroppen litt, så anbefaler jeg fremdeles kuren - nå også supplert med de korrekte tallene hva angår energiomsetning ved omsetning av næringsstoffer! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser at mange er negative her eller iallefall veldig tvilende ang. det å faste. selv mener jeg at det må være opp til en selv hva en vil prøve - iallefall om en er myndig.(bestemmer selv) - noe jeg er og antageligvis de fleste av dere.

men er ganske takknemlig for alle svar jeg fikk - selv de rådene og de andre kommentarene ang. fasting.

klart - det er jo en ting som man bør tenke nøye igjennom før en setter igang med det

(skrev 2 innlegg til sannasol og liten - men da ble nicket mitt gjest...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre deg hvorfor du vil faste? For å rense kroppen sier du?? Rense kroppen for hva?

Det er ingen mål og mening i å faste. Noen kan kanskje føle seg bedre av dette, men det er likevell ingen god løsning. Skinnet kan bedra....

Nei, er målet å føle seg vell så er kosthold (rett kosthold) samt mosjon det viktigste. Kombinasjonen av et fornuftig kosthold samt å trene er det sunneste du kan gjøre for kroppen din. Å tro annet er å lure seg selv....

Og selvfølgelig, å stumpe røyken m.m. er ikke så dumt....

MFUS, jeg ser at du KAN mye om kropp og slanking, men dette var da voldsomt til synsing ?????

Fasting trenger ikke ha noe med slanking å gjøre! Rart du ikke vet det!?!?

Fasting er mye brukt i alternativ medisin og jeg kjenner flere som faster 1 - 2 ganger i året, inkl min mor som også har gjort dette tidligere. De har overhodet ikke slanket seg. Dette er for å rense kroppen for avfallsstoffer, ikke for å gå ned i vekt. DET må nemlig gjøres på en annen måte, som du selv sier.

Fasting skal trappes opp, vare i mellom 3 og 5 dagers tid såvidt jeg vet, og når fasten er over, skal den trappes ned igjen. Dvs. at man gjør dette gradvis. Slutter man plutselig å spise, gjør det kroppen mer vondt enn godt (som jeg tror de fleste vet nå), man skal ta dette gradvis og forsiktig gå fra normalt matinntak til å ikke spise. Noen velger å holde seg til frukt i tillegg til urteteer og vann, mens andre bare drikker te og vann. Når kuren er fullført, skal man forsiktig begynne å få i seg mer mat igjen. Dette må gjøres varsomt, ellers kan kroppen stoppe helt opp og man kan bli veldig dårlig hvis man går tilbake til normalt kosthold igjen.

Skal man faste, er det viktig å ikke ha slanking som mål. Det er også viktig å lese mye om dette og hvordan man faster på en ordentlig måte. Det er ikke noen "enkel" vei til å miste mange kilo,- bare så slankehysterikere vet det! Ikke noe å begi seg utpå på egen hånd hvis man ikke VET tilstrekkelig om dette.

Fasting har ofte den virkning at personen føler seg renset i både kropp, sinn og fordøyelsessystem. Faste har ofte en religiøs betydning for mange. En del religioner har såvidt jeg vet bruk av faste til visse ritualer eller seremonier. Under faste er det også mange som benytter seg av yoga-øvelser o.l.

Så ikke fnys av fasting MFUS.

Kan jeg spørre hva du er utdannet som ? Siden du VET så mye ?

Vil ellers poengtere at Liten sier det svært så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fasting skal trappes opp, vare i mellom 3 og 5 dagers tid såvidt jeg vet, og når fasten er over, skal den trappes ned igjen. Dvs. at man gjør dette gradvis. Slutter man plutselig å spise, gjør det kroppen mer vondt enn godt (som jeg tror de fleste vet nå), man skal ta dette gradvis og forsiktig gå fra normalt matinntak til å ikke spise. Noen velger å holde seg til frukt i tillegg til urteteer og vann, mens andre bare drikker te og vann. Når kuren er fullført, skal man forsiktig begynne å få i seg mer mat igjen. Dette må gjøres varsomt, ellers kan kroppen stoppe helt opp og man kan bli veldig dårlig hvis man går tilbake til normalt kosthold igjen.

stemmer dette, diva! jeg er ikke alltid like flink til å trappe ned før fasten, men har erfart hvor viktig det er med gradvis tilvenning igjen etterpå. var litt overmodig en gang og gikk litt for fort igang med litt for tøff kost.... pådro meg nesten tarmslyng! :o jeg trapper opp gradvis med frukt og grønnsaker et par-tre dager når jeg begynner å spise igjen. og det beste av alt er at selv når jeg er tilbake til normal mat igjen etter en ukes tid, så gir kroppen mye klarere signaler enn ellers om hvilken mat som er bra og ikke bra for meg - ikke slik at den roper varsku på kaloriinnhold (selv om det i og for seg er en forlokkende ide` :hoho: ), men jeg har rett og slett ikke lyst på meieriprodukter, tung mat som rødt kjøtt osv.

og det at en blir mer fokusert under fasten, stemmer også. overrasket meg første gangen, ettersom jeg kun tenkte kroppslig renselse og ikke alternativt i andre baner. ikke er jeg så veldig alternativ eller religiøs i det store og hele, men å klarne litt i toppen har da aldri skadet noen! :ler:

og ellers takk for støtten, diva! følte meg litt alene her... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Liten :D

Jeg vil gjerne få stukket hull på myten om at fasting er et godt slanketips og at visse kostholdseksperter her dømmer dette nord og ned uten å vite HVA dette virkelig er og betyr for folk.

Ha en god dag :D

Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

jeg siterer fra iform.no

"Faste - en sikker måte og mislykkes på

Heldigvis har fasten mistet litt av sin popularitet som slankingsform. På 80-talet var det populært og slanke seg pluss og "rense kroppen" ved å bruke fasten. Faste er ikke bra for noen eller noe. Når man slutter å spise brytes muskelmassen ned og det skapes gifter i kroppen, gifter som ikke gjorde noen skade så lenge de fantes i form av muskler. Nå stilles du dessuten inn på sult. Din fysiologi har jo ikke en aning om at mangelen på mat er selvvalgt, og senker din energiforbrukning så lavt som det går. Når du begynner og spise igjen er derfor risken stor for at du hurtig legger på deg de kiloene du eventuelt har gått ned pluss et antall ekstra som kompensasjon. En annen belastning er at det skapes frie radikaler ved faste. Radikalene angriper våre celler, og kan påskynde aldrene og utvikling av sykdommer. De er således noe du bør forsøke og unnvike"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har fasten mistet litt av sin popularitet som slankingsform

ja men... er det ingen andre enn diva her som skjønner at dette slettes ikke trenger å ha noe som helst å gjøre med slanking?? den fasten som er beskrevet i iform høres ut til å være en ekstrem lavkalorivariant, og sitatet derfra tar ikke høyde for at det er fullt mulig å tilføre kroppen sin den energien den trenger selv om en faster

Faste er ikke bra for noen eller noe

beklager, men dette blir litt for snevert og rett og slett useriøst. ja, fasting er ikke noen god slankekur, men jeg blir litt oppgitt over alle som ikke har prøvd og som i større og mindre grad fnyser av alle de andre positive virkningene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...