Gå til innhold

Nyttårsaften og fyrverkeri

Gjest Lea

Hva synes du om fyrverkeri?  

1. 1. Hva synes du om fyrverkeri?

• Greit en liten stund på nyttårsaften
      17
    • Råfestlig!!!
      6
    • Ganske morsomt
      6
    • Synes det er greit, så lenge folk er edru
      20
    • Kan ikke fordra det
      8

Anbefalte innlegg

Har alltid vært typen som godt kunne like å se fyrverkeri på nyttårsaften så lenge jeg slipper å betale for det selv :) Selvfølgelig med unntak av overstadig berusede personer som bruker sin egen hånd som oppskytningsrampe etc. Har opplevd å ha fulle folk løpende etter meg med påtent rakett i hånden. Ikke en særlig hyggelig opplevelse kan man si. Mener også at det er helt sinnsykt hvor mange penger som bokstaveligtalt blir brent av en ½ time/time ved årskiftet hvert eneste år. Skjønner hverken at folk gidder eller har råd. Har i år kjøpt mitt første fyrverkeri fordi meg og sambiz skal "feire" nyttårsaften alene i vårt nye hus i år og han synes det var så innmari dårlig gjort ovenfor naboene at vi bare snøyt på deres fyrverkeri :hoho: Så i dag ofret jeg 95 kr på et batteri. Skal IKKE tenne på det selv i allefall, det tør jeg ikke. Det får bli sambizens oppgave. Tror ikke at vi kommer til å være overstadig beruset heller, selv om ikke det er noen garanti (det er mye som er farlig her i verden....) Har ellers kutta ut stjerneskuddene i år :hoho: Får holde med en type "kast penga ut av vinduet."

Ønsker en hyggelig nyttårsfeiring til alle :)

Jennifer :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes fyrverkeri er kjempeflott, jeg. Å se på, vel å merke.

Men når det er sagt, så er det bekymringsfullt å se på alle skadene som blir rapportert pga uvettig bruk i tillegg til de store pengesummene som folk legger ned i dette.

Jeg er tilhenger av dem som foreslår kontrollert oppskyting av fyrverkeri, dvs at det gjøres på offentlig sted og i regi av politi/brannvesen e.l.

Å la det offentlige spandere noen kroner på fyrverkeri for allmuen hvert nyttår vil jeg tro er MYE billigere for samfunnet i form av færre skader og (i hvert fall i teorien) mer fornuftig pengeforbruk av menigmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KaBOOOMmmm

Tydelig at dette er et kjerr...uhm... jente forum. Redd for fyrverkeri!!! Det er det dummeste, det som de fleste nevner i samme sammenheng med at de er redde for raketter o.l er at det er alkohol med i bildet. DET er det store problemet. Man får kun lov til å skyte opp fyrverkeri EN gang i året, og med nordMENNs forhold til alkohol må det ende med en del uhell. Stupfyll og fyrverkeri går ikke sammen, men fyrverkeri brukt FORSKRIFTSMESSIG er ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at folk vil bruke en halv lønning på fyrverkeri. Jeg synes det er flott å se på - på avstand. Men jeg reagerer på måten ting blir gjort på i dette landet noen ganger. Nordmenn er ikke spesielt kjent for måtehold. Særlig ikke av alkohol. Og dette kombinert med ting som skal håndteres med edruelighet og forsiktighet, selvsagt går det galt. Hvert år. Derfor er jeg ikke redd fyrverkeri, men måten de blir brukt på.

Jeg fikk skrekken en gang i ungdommen. Da var jeg på vennefest, ungdommen i kjelleren, og de voksne oppe. Da klokken nærmet seg, gikk vi opp og ut, hvor de voksne som selvsagt var dritings, siktet på jentene med rakettene, for å "skyte under skjørtene".

I tillegg har jeg så mye å bruke penger på, at å kaste bort flere hundrelapper som skal skytes til værs å bli borte i alle de andres oppskytinger, nei, det gidder jeg ikke. Her huset blir det kjøpt stjerneskudd. Det holder i massevis.

Ellers har jeg stor glede av fyrverkerishow som de har andre steder, Kronprinsbryllupet, Utvandrerjubileet og Akershus Festnings 700-års jubileum - alle arrangementer med nydelig fyrverkeri som vi har førsteklasses utsikt til fra balkongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunnen ikke helt enig med meg selv her - og det er ikke bra.

Jeg synes fyrverkeri er flott å se på - så jeg liker det.

Men jeg er redd for - ikke selve fyrverkeriet, men avfyrerne. Nyttårsaften er det mange ikke-edru folk som sender raketter i hytt og gevær. Og også på dette området er det mange som mener at å lese bruksanvisningen - det er feigt.

Og jeg synes også det er å kaste pengene ut av vinduet.

Av disse grunnene liker jeg ikke raketter. Så de siste årene har vi nøyd oss med å være "snyltere". Vi ser på, men bidrar ikke selv.

Egentlig støtter jeg forslaget om offentlig fyrverkeri nyttårsaften - i hvertfall i større byer og tettsteder. Tror vi hadde fått en like flott rakettopplyst himmel - bare mye, mye tryggere enn i dag, og med mindre belastning på legevakta og brannvesenet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

kjøper ikke en rakett, og holder meg innendørs mens det står på.

har blitt truffet av en løpsk rakett, og synes det holder. det er mye uvettig rakettbruk, spesielt i fylla. støtter heller fjellfyrverkeriet i tromsø.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott å se på fyrverkeri på nyttårsaften, men det er år og dag siden vi kjøpte raketter selv....

Har mer sansen for fellesfyrverkeri (som f.eks det de har fra fjellet i Tromsø).

I år har vi bare kjøpt stjerneskudd til treåringen, nok feststemning for han det :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at dette er et kjerr...uhm... jente forum. Redd for fyrverkeri!!! Det er det dummeste, det som de fleste nevner i samme sammenheng med at de er redde for raketter o.l er at det er alkohol med i bildet. DET er det store problemet. Man får kun lov til å skyte opp fyrverkeri EN gang i året, og med nordMENNs forhold til alkohol må det ende med en del uhell. Stupfyll og fyrverkeri går ikke sammen, men fyrverkeri brukt FORSKRIFTSMESSIG er ufarlig.

Dø boooMm!

Du skjønner, poenget her er jo ikke at vi er redde for fyrverkeri dah.

Hadde du fulgt litt med på innleggene våre, hadde du nok skjønt det.

De fleste her snakker vel om FORSKRIFTSMESSIG BRUK ? Eller hva ?

(og jeg skjønner at folk som har fått huset sitt nedbrent eller fått en rakett på seg, ER skeptiske til dette.)

Litt på bærtur du

Godt nyttår! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel vært vel så artig om kommunen ordnet litt skikkelig fyrverkeri som brannvesenet kunne sendt opp..mye tryggere ihvertfall.

Ble nesten truffet av en lavtflygende rakett i år jeg..den stupte i bakken 2 meter fra der jeg stod..*grøss*

Syns det er flott å se på, men kan ikke la være å tenke på hvor mye penger som går opp i røyk for et par sekunders morro..

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...