Gå til innhold

Hva synes du om fyrverkeri?  

1. 1. Hva synes du om fyrverkeri?

• Greit en liten stund på nyttårsaften
      17
    • Råfestlig!!!
      6
    • Ganske morsomt
      6
    • Synes det er greit, så lenge folk er edru
      20
    • Kan ikke fordra det
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer det seg nyttår igjen.

Jeg begynner allerede å irritere meg over de tingene som kommer til å skje den kvelden.

Da jeg var yngre var dette kvelden for fest og store forhåpninger. Vi leide lokaler, kjøpte alkohol i massevis, kjøpte kjoler og gledet oss veldig. Det endte alltid med en skuffelse.

Noen ble for fulle, andre skadet seg og måtte på legevakta, enkelte kjedet seg, det ble lekt med fyrverkeri fra tidlig på kvelden...

Og det er dette med fyrverkeri jeg stadig irriterer meg over. Disse rakettene som vi bruker tusenvis av kroner på...

Allerede 2 dager før nyttår begynner enkelte å sende dem opp. Det smeller og spraker over alt. Og uansett hvor full man er på nyttårsaften, så glemmer man aldri hvor rakettene ligger.

Jeg får angst ved å tenke på hvor mange som skader seg på rakettene hvert år, hvor mange branner som kan oppstå oghvor mye penger som, bokstavlig talt, går opp i røyk.

Og mest av alt tenker jeg på dyrene. Er hundeeier selv, men min hund er ikke redd raketter og smell. Jeg har hatt hunder før som har hatt panikk, som måtte dopes og legges i kjelleren. De var livredde i flere dager etterpå.

Alkohol og fyrverkeri bør ikke kombineres. Jeg har med egne øyne sett brannskader og ulykker etter at fulle mennesker har lekt seg.

Selv mener jeg at fyrverkeri bare bør brukes av folk som er edru og på utvalgte steder i max 1 time på nyttårsaften. Det bør være strengere regler for dette.

Hva synes dere om dette hysteriet?

Kjøper dere raketter?

Hvis ja, hvor mye penger bruker dere på sånt?

Synes dere at det er gøy med fyrverkeri?

Hva mener sere om alkohol kombinert med fyrverkeri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at alt det fyrverkeriet som vi kjøper bokstavelig talt er å kaste penger ut av vinduet, men det er jo blitt slik at man skal feire det nye året, og med måtehold synes jeg absolutt fyrverkeri er på sin plass.

Jeg er selv hundeeier, men nå har vi flytta på landet så fyrverkeri er nok ikke det vi skal bekymre oss mest for her. Men jeg har hatt hunder som har rista som aspeløv på nyttårsaften, og jeg synes oppriktig synd på dem som må dope ned bikkjene sine.

Alkohol og fyrverkeri bør absolutt ikke kombineres, og det at man begynner å sende oppraketter mange dager i forveien - på fest - er en skikkelig ufyselig ting. Regner med at det smeller i byen alt på lørdag når alkoholen begynner å gjøre seg gjeldene, og det er julefester rundt omkring.

Selv har jeg aldri lagt ei krone av budsjettet mitt på fyrverkeri, men i år skal vi legge i noen hundrelapper fordi vi skal spare det til august og bryllupet vårt. Og siden jeg har fryktelig respekt for fyrverkeri på vinteren er jeg ganske spent på hvordan det blir på sommeren. Men vi får håpe på at det regner litt dagene i forveien.

Uansett - GODT NYTT ÅR TIL ALLE!!

Skrevet

Tja. Det er jo mange aspekter ved nyttårsaften og raketter da. Jeg svarte i allefall at det er råmorsomt (eller hva det nå var...)

Jeg er glad i fyrverkeri og raketter. Stjerneskudd er og moro.

Vi har tatt mange fine bilder av fyrverkeri og. Forrige nyttårsaften ble bra og det hadde vært gøy å tatt flere denne gang. Men vi får se. Mulig vi skal på en større fest med kjente og ukjente mennesker, så spørs om vi tør ha med sambos ekspensive kamera.

Det jeg misliker med fyrverkeri er at mye faller i gale hender,- det er så mange som gir beng i sikkerhet og det er VIRKELIG MANGE HUSBRANNER i dagene rundt nyttårsaften. FOLK LÆRER ALDRI!

Man skal ikke leke med sånt!

Folk som skal håndtere slikt, bør ikke ha mye alkohol innabords, man bør også være over 18 år.

Det er også IDIOTISK at folk begynner med oppskyting av raketter leeeenge før dagen. Det er virkelig irriterende. En uting, vil jeg si. Har lyst til å kjølhale folk som skyter opp raketter så tidlig og spesielt skyter dem opp om dagen!?!?!

En ting til som er litt teit med fyrverkeri (litt på siden da), er det at folk reklamerer med store blinkende lysende ruvende og ufine plakater by og land over. Det er grisestygt og de fleste "tilbudene" er jo ikke akkurat tilbud. Det er dyrt som rakkern.

Ja, det var vel det eneste jeg hadde å si om disse spektakulære dingsene.

Imidlertid er nyttårsaften for meg :

- Raketter,- med sikker håndtering, selvfølgelig.

- Middag med gode venner

- Pynte seg (kjole og lange hansker blir det nok for meg og sambo i dress

og frakk)

- Sigarer / sigarillos og en cognac / armagnac eller liknende

: Rett og slett : Kose seg med måte og hilse det nye året velkommen :D

Benytter samtidig anledningen jeg og med å ønske dere alle

En feiende flott nyttårsaften Og et kjempegodt nyttår!!!

Klemmer fra

Gjest Anonymous
Skrevet

Jrg valgte faktisk det andre alternativet jeg. Liker fyrverkeri, men er ikke så begeistret for all alkoholen som det kombineres med. Det er nemlig en skummel kombinasjon..... :o

Skrevet

Jeg gruer meg jeg! Har en hund som er kjemperedd raketter. Derfor har jeg tatt avslag til nyttårsfester og nektet å invitere noen hjem. Synes fest og redd hund er en dårlig kombinasjon.

Vi skal derfor dra ned alle gardiner og ha på musikk.

Det hadde faktisk vært greit om det holdt med den ene kvelden, men det begynner jo mange dager i forveien. Det betyr at vi alltid må være sammen med hunden, eller ha pass helt fram til nyttårsaften etc.

og før jeg ble hundeeier synes jeg kanskje nyttårsaften har vært litt oppskrytt. Alle skal ha det ekstra morsomt, selv om det som regel ikke blir det. Noen blir litt for fulle, noen sloss eller krangler og det blir vel aldri som planlagt.

Godt nytt år :wink:

Skrevet

Rakketter på nyttårsaften er morsomt og jeg vil ikke være foruten, men det er viktig at folk er edrue når de skal sende opp raketter. hvis folk går rundt halvfulle når man skal ferie med raketter så kan det fort skje skade.

Skrevet

Vi bruker alltid raketter på nyttårsaften, dvs. vi kjøper en, eller to SKIKKELIGE til 300-500 pr stk. og sender disse opp like før kl 24.00. slik at vi da kan se alle de andre rakettene, uten å måtte tenke på våre egene.

Jeg tenner ikke rakettene, da jeg av div. grunner har blitt skremt i arndommen, men Bananmannen fyrer de av.

Hverken jeg eller Bananmannen er helt edru da dette skjer, og jeg har vært med på uvettig bruk av fyrverkeri i fylla noen ganger, men VANLIGVIS har ingen av oss vært stup-fulle.

I år vet jeg ikke noe - vi skal ha fest hos oss på nyttårsaften, og da blir vi kanskje litt fullere enn vi er til vanlig.

Så skal vi gå dit eg gjeng samleds (inkl. mine foreldre) og sende dem opp der....

SVÆRT trygge omgivelser der, og mine foreldre PASSER PÅ, det skal være sikkert!!!!

Og jeg skal passe på at Bananmannen ikke får i seg alt for mye på forhånd - da får han heller mer etterpå...

*klem*

Skrevet

Jeg svarte at jeg syns det er morsomt en liten stund på nyttårsaften. For det ER jo fint å se på.

Selv kjøper jeg ikke raketter i det hele tatt. Barna får stjerneskudd, men that`s it.

Jeg syns det er tragisk å brenne opp så mye penger som man gjør. Det er også tragisk med alle ulykkene som skjer fordi folk er for fulle, ikke tar hensyn eller gir rakettene til barn.

Jeg hadde ikke blitt lei meg om det hadde blitt forbud mot raketter for "vanlige" folk og at man heller kunne fått by/kommune til å send eopp fyrverkeri på en eller annen måte.

Skrevet

Jeg er enig med Starfish - fyrverkeri skulle vært forbudt for privat-personer. Selv har vi alltid kjøpt fyrverkeri - da har det blitt avfyrt under kontrollerte forhold og av personer som ikke er overstadig beruset. De siste årene har jeg virkelig grudd meg til nyttårsaften - jeg har en sønn som snart er 17 og en annen som er på terskelen til tenårene - så jeg kunne mest av alt tenke meg å hoppe bukk over hele nyttårsfeiringen.

MEN, nå er det ikke slik at vi kan velge bort slike dager, så jeg må gjøre det beste utav det. På nyttårsaften kommer min bestevenninne med sine to sønner på besøk - vi har barn i samme alder - satser på en sen middag slik at de eldste guttene holder seg hjemme lengst mulig ...

Et annet problem synes jeg er om vi i det hele tatt skal kjøpe fyrverkeri til ungdom under 18 år ??? Nei, det skal sannelig ikke være lett - små barn, små problemer, store barn - store problemer ... :wink:

Skrevet

I år, prøvde jeg, som den engasjerte person jeg er, å overtale sambo til å gi pengene til en fond for barn. Men neida. Han er bare såååååååå gutt når det kommer til raketter. I fjor hadde han kjøpt så mye at selv barna ble lei - etter en stund. I år får han bare kjøpe en enkelpakke, det har jeg fått med meg resten av familien på.

Men rusede personer og raketter hører jo definitivt ikke sammen. Det kan ikke diskuteres. Slik er det bare. Lurer på hvor mange ulykker som innfaller i år, p.g.a alkohol og utidig bruk av raketter. :-?

Gjest Brunhilde
Skrevet

Jeg har stor respekt for fyrverkeri - og hadde egentlig ønsket at det ble helt forbudt for privatpersoner å sende opp...

På den annen side vet jeg jo godt at forbud medfører overtredelse, og da er det kanskje like greit at det er som det er...

Jeg reagerer litt på t du, Monja, skal handle fyrverkeri og sende opp i august, håper du husker å søke om tillatelse, for fyrverkeri er kun tillatt å sende opp mellom kl 18 og et eller annet nyttårsaften!

jeg syns det er et absolutt must å være edru når man skal bruke fyrverkeri, så her i huset har jeg kjøpt inn endel småting som smeller på bakkenivå. Nå er ikke det fordi jeg har tenkt å drikke noe særlig nyttårsaften, men fordi de som bor i området rundt meg er oppe og skyter opp raketter i en tilstand som gjør at jeg helst vil holde meg innendørs når klokka runder midnatt....

Tenk hvis hver by/tettsted hadde et "sentralarrangert" fyrverkeri under sikre forhold....DET er noe jeg ville likt godt!

ØNSKER ET GODT - OG SKADEFRITT - NYTT ÅR TIL DERE ALLE!

Skrevet

Så vidt jeg vet er det 18 års aldersgrense for å kjøpe fyrverkeri i Norge.

Og jeg er ganske sikker på at mange raketter blir avfyrt av personer UNDER 18 år.

Hvis man hadde klart å gjennomføre en sånn "kollektiv" oppskytning hadde det vært mye bedre.

Jeg har vært en del i Spania og de har egne firmaer som driver med fyrverkeri. De lager flotte show under trygge forhold. Har aldri opplevd at privatpersoner har sendt opp raketter i Spania.. selv om det sikkert skjer.

Det er så mye flottere med fyrverkeri når alt er planlagt og man slipper å tenke på skader, branner eller alkohol..

Men her i Pottit-Norge selges fyrverkeri for en formue hvert år, slik at berusede folk kan overgå hverandre. Ingen har spesielt stor glede av dette fyrverkeriet. Vi fyrer løs i øst og vest, drikker champis og raver rundt i snøen. I tillegg skal man helst "prøveskyte" litt i dagene før nyttår, slik at man er sikker på å få se sine egne raketter.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man gidder dette!

Er enig i at fyrverkeri er flott og "hører med" på nyttårsaften. Men det hadde jo blitt mye bedre om profesjonelle hadde fått oppgaven.

Kan kanskje ikke utføres alle steder, men i byer og tettsteder hadde det vært en fordel. Det er jo på disse stedene at man har størst brannfare.

Skrevet

Jeg sender aldri selv opp raketter...har for mye respekt for dem.

Det er alltid med en viss nervøsitet jeg står og ser på når andre sender de opp.

Jeg har vært mye alene med barna på nyttårsaften (har en mann offshore) så da har vi bare vært ute og sett på andres raketter. Greit nok for meg.

I år skal jeg også være alene, men jeg og barna skal være sammen med to andre familier. Da kjøper jeg nok med noen raketter og får andre til å skyte de opp. :) Det blir selvsagt ikke alkohol denne nyttårsaftenen heller....mye tryggere med rakettene da... :)

Skrevet

Stort alkoholinntak og raketter hører IKKE sammen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jo som med mye annet en tradisjon da.

Vi kjøper raketter for å feire det nye året.

Vi døper jo våre barn fordi om vi ikke er kristne og vi feire påske p.g.a av jesu korsfestelse.

Men personlig så har jeg bare kjøpt noen få raketter og noen frøskjerringer til gutten på 4 år. Ellers så synes jeg det er flott å se på da.

Men hvis rakketter hadde blitt forbudt, har jeg ikke blitt lei meg. En kan jo feire det nye året på en mindre forurensende måte, men like morsomt.

Enig i at det er som å kaste penger ut av vinduet.

Skrevet

Jeg synes egentlig det er koseligere og stå å se på enn å sende opp selv.

I år har vi kjøpt inn en familiepakke med mer enn nok raketter i, og stjerneskudd til de små.

Har ikke noe i mot fyrverkeri så lenge man bruker sunn fornuft.

Skrevet

Det som er veldig irriterende er at noen begynner å sende opp raketter flere dager før nyttårsaften.....det skjer hvert år her hos oss...sent på kvelden.....og barna får ikke sove... :evil:

I går kom sønnen min til meg med en tegning han hadde laget.....han hadde tegnet en mann som sendte opp raketter, i tilleg hadde han skrevet med store bokstaver:

FORBUDT Å SENDE OPP RAKETTER ALLE DAGER UTEN NYTTÅRSAFTEN,IKKE FREDAG, LØRDAG, SØNDAG ELLER MANDAG, MEN TIRSDAG..... (ikke så korrekt skrevet da...han er 7 år).

Litt søtt da.....men poenget er at han er litt engstelig for disse rakettene og det er irriterende at vi skal ha dette 4-5 kvelder før nyttårsaften....!!

Skrevet

Jeg reagerer litt på t du, Monja, skal handle fyrverkeri og sende opp i august, håper du husker å søke om tillatelse, for fyrverkeri er kun tillatt å sende opp mellom kl 18 og et eller annet nyttårsaften!

Selvfølgelig er tillatelsen i orden :D

Og det var mye lettere å få tillatelse enn det vi hadde trodd også. Bare en liten telefon til politiet, vi ble registrert på datasystemet deres over ting som skal skje og vips.....vi fikk lov. Trodde man måtte skrive søknader i hytt og pine jeg, men det er visst ikke nødvendig det. Eneste kriteriet var at vi måtte sende dem opp før klokka 23 og at de ble skutt opp over sjøen. Så lenge det gikk greit hadde de ingen innsigelser..... :D

Skrevet

Hørte forresten at det var omsatt fyrverkeri for 180 millioner i Norge i år.

Det er rimelig mye penger... rett ut av vinduet!!!

Skrevet

Leste i går i Telemarksavisa at brannsjefen i Skien ville ha en samlet oppskyting av rakettene på nyttårsaften. Synes egentlig det var en god idè. Da blir det mindre privat bruk og man kan kanskje feire i litt tryggere former med færre skader og nedbrente hus.

Det er jo pent å se på og hører med på nyttårsaften, mener jeg, men DET MÅ FOREGÅ UNDER ORDNEDE OG EDRUELIGE FORHOLD. Derfor ville jeg støttet denne ideèn, og tror mange i området er enige.

Skulle også ønske de som sender opp raketter FØR og ETTER nyttårsaften burde blitt BØTELAGT! Det er irriterende og frustrerende for både folk og dyr.

Det er selvfølgelig også for jæ#### at barn/ungdommer under 18 alltid finner en eller annen måte å få tak i fyrverkeri på og så bruke dem uvettig. Vet jammen ikke hva man kan gjøre med dette. Foreldrene bør i allefall få en smekk på hånden.

Raketter og fyrverkeri er jo big business for produsenter / selgere, så de vil neppe hjelpe til med å gjøre dette tryggere i bruk og hindre barn/unge i å få tak i slikt :(

Håper bare folk viser LITT MER BRANNVETT! NÅR skal de lære........?

Ser med gru på alle husbrannene og ulykkene som har vært de siste årene og i år. I jula var det helt forferdelig mye som skjedde på grunn av uvettig omgang med ild og slapp brannsikkerhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...