Gjest Gjest_Lima_* Skrevet 12. juli 2006 #1 Skrevet 12. juli 2006 Fant akkurat en rødbrun, slimete snegle på et blad på en av plantene ute som står i potte. Har ikke sett noe sånt i hagen min før. Er alltid en brun snegle en Iberiasnegle?
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #2 Skrevet 12. juli 2006 En iberiasnegle er rødbrun , så det er nok en slik du har sett.
Gjest Gjest_Lima_* Skrevet 12. juli 2006 #3 Skrevet 12. juli 2006 Da er mitt neste spørsmål om den kan ha spredd seg til hagen. Jeg fant den på en Georgin som var plantet i krukke. Planten hadde jeg kjøpt på Plantasjen Krukka sto innerst på en terrasse. Vet at man bør plukke snegler og sette ut ølfeller. Hvor setter man ut disse ølfellene? I blomsterbedd? Rett ved blomsterbedd? Ved hekken? Hvor kan man finne disse sneglene? På blomstene? I blomsterbeddene? I gresset? Ved hekken? Altså, hva spiser de og hvor trives de?
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #4 Skrevet 12. juli 2006 Ikke uvanlig å få iberiasneglen med hjem fra hagesentre. Desverre. Fant forøvrig et fint bilde av den. Selv tar jeg en runde hver kveld og plukker snegler. først en runde og deler noen i to, og 1-2 timer senere ny runde for å plukke de som kommer for å beite på kadavret. Jeg virkelig hater brunsneglene de har tatt i fra meg hagegleden mer enn gale innpåalitne naboen noensinne kommer til å klare. http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=4971
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #5 Skrevet 12. juli 2006 Det er ikke godt å si om de har spredt seg, men det finner du jo fort ut av. Den beste tiden å se sneglene på er etter det har regnet. Se under plantene, under bladene, og i selve bedet. Jeg har aldri prøvd ølfelle. Jeg har laget saltvann i en melkekartong og druknet de der. Nå i det siste har jeg bare tatt en saks og klippet de i to. Jeg tror den måten er litt mer human.
Duracell Skrevet 12. juli 2006 #7 Skrevet 12. juli 2006 Ikke uvanlig å få iberiasneglen med hjem fra hagesentre. Desverre. Fant forøvrig et fint bilde av den. Selv tar jeg en runde hver kveld og plukker snegler. først en runde og deler noen i to, og 1-2 timer senere ny runde for å plukke de som kommer for å beite på kadavret. Jeg virkelig hater brunsneglene de har tatt i fra meg hagegleden mer enn gale innpåalitne naboen noensinne kommer til å klare. http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=4971 ← Fett, du spiller med samme regler som fienden, utnytter kannibalismen deres Jeg skal hjelpe mamma og lage andredam nå, faktisk, slik at hun kan ha to ender som skal jobbe som sneglespisere
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #8 Skrevet 12. juli 2006 Hvor kan man finne disse sneglene? På blomstene? I blomsterbeddene? I gresset? Ved hekken? Altså, hva spiser de og hvor trives de? ← De er iallefall pokker så glad i solsikker. Bare stilkene står igjen nå.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå