Gjest Chrizzy Skrevet 12. juli 2006 #1 Skrevet 12. juli 2006 Jeg skal bare være borte en uke. Men jeg har noen planter som trenger vann hver/annenhver dag. Noen gode forslag på hva man gjør med de når man er borte? Takk
Gjest mela Skrevet 12. juli 2006 #2 Skrevet 12. juli 2006 Be en venn eller noen du stoler på vanne dem for deg. Jeg skal passe på katt og planter i tre uker framover.
Gjest Chrizzy Skrevet 12. juli 2006 #3 Skrevet 12. juli 2006 Jo klart Men det passet dårlig å spørre noen nå, nesten alle er jo på ferie. Jeg har vært borti noen tips, mener å huske noe om en ulltråd fra et glass med vann til planten og å sette de på fuktig avispapir. Men jeg lurte bare på om noen har bedre forslag
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #4 Skrevet 12. juli 2006 Kommer litt an på størrelsen på pottene... Er de store setter jeg en flaske med vann på hodet nedi. Ellers fyller jeg opp kjøkkenkumen eller en bøtte med vann, fukter et håndkle som jeg legger utover oppvask"plata" (husket ikke riktig ord...), og setter alle plantene oppå der. Har fungert veldig greit.
villemo69 Skrevet 12. juli 2006 #5 Skrevet 12. juli 2006 Jeg pleier å dekke badekaret med aviser, setter plantene oppi og fyller litt vann i karet. Lar plantene stå å trekke vann en time eller to, tar ut vannet og dermed er avisene fuktige og gir plantene den fuktigheten de trenger en god stund. Slår da av varmekablene og lyset på badet og lar døren stå oppe slik at de får litt lys. Har med stor hell gjordt dette flere ganger. Var på ferie en gang i 3 uker og brukte denne teknikken. Plantene mine var grønnere og finere en noen gang tidligere.
abelille Skrevet 12. juli 2006 #6 Skrevet 12. juli 2006 Jeg setter dem på verandaen og håper at det kommer et regnskyll mens jeg er borte. Her i Bergen går det stort sett bra
Gjest Chrizzy Skrevet 12. juli 2006 #7 Skrevet 12. juli 2006 Jeg pleier å dekke badekaret med aviser, setter plantene oppi og fyller litt vann i karet. Lar plantene stå å trekke vann en time eller to, tar ut vannet og dermed er avisene fuktige og gir plantene den fuktigheten de trenger en god stund. Slår da av varmekablene og lyset på badet og lar døren stå oppe slik at de får litt lys. Har med stor hell gjordt dette flere ganger. Var på ferie en gang i 3 uker og brukte denne teknikken. Plantene mine var grønnere og finere en noen gang tidligere. ← Ja en venninne gjorde noe lignende. Men skrur du av lyset på badet?
villemo69 Skrevet 12. juli 2006 #8 Skrevet 12. juli 2006 Ja det gjør jeg, men jeg lar badedøren stå på vidt gap slik at de får litt lys.
Midnattsol Skrevet 13. juli 2006 #10 Skrevet 13. juli 2006 Jeg har noen baljer som jeg setter i badekaret. Disse dekker jeg med gamle håndduker som det ikke er så farlig med. Så setter jeg plantene i baljene og dusjer dem godt slik at hånddukene blir gjennomvåte. Lar det være godt med vann i baljene, plantene trekker til seg det de trenger. Jeg har vindu på badet så derfor får de nok med lys. Var nettopp borte to uker og plantene var kjempefine når jeg kom tilbake, til og med en orkidè. Foreldrene mine var borte i tre uker og plantene var like fine.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #11 Skrevet 14. juli 2006 Har også brukt badekar trikset, men kjøpte oasis i stedet for å bruke avis/håndklær. Det får du i en blomsterbutikk eller et hagesenter. Tørkes etter bruk og tas frem igjen neste reise. Blomstene må ha lys !
Arielle Skrevet 14. juli 2006 #12 Skrevet 14. juli 2006 Når det gjelder uteplanter, så er IKKE trikset å sette dem inn hvertfall. Gjorde det for noen år siden, og kom tilbake til døde planter og masse småkryp inne i leiligheten. Tenker å frakte uteplantene våre til en venninne, så kan hun "låne" dem mens vi er på ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå