Gjest Gjest_Litago_* Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Uff, det er skikkelig fælt tordenvær over Oslo nå.. Og jeg er så sinnsykt redd for det Såvidt jeg tør å ha på dataen nå, pleier vanligvis å dra ut alt som er av ledninger. Noen som kan roe ned en stakkars liten pie?
Gjest Fruktfat Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 jeg LIKER tordenvær jeg, da! er jo flott å se på! bare pass på at du ikke står inntil et vindu, for da finner lynet deg og ansiktet ditt smelter på vinduet.
Daria Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Er heller ikke noe glad i tordenvær... Pleier å trekke ut alle ledninger og sette meg med en bok i et rom hvor jeg ikke ser noen vinduer...
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #4 Skrevet 11. juli 2006 Jeg elsker tordenvær! Det er liten sjangse for at noe skjer, men det løner seg å være innendørs og i hvertfall ikke på åpne plasser eller under et høyt tre. Dra ut alle ledninger og ta deg en tur i dusjen så hører du ingenting! Det tryggeste stede i lyn og tordenvær er i bilen
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #5 Skrevet 11. juli 2006 Tordner på Jessheim også. Jeg venter bare på at vaskemaskinen skal bli ferdig, så jeg kan nappe ut alt av ledninger, og så skal jeg kjøre til Kongsvinger, liker ikke at det tordner sånn på kvelden når jeg er alene i huset. Hadde det bare vært på dagen så.....
Cata Skrevet 11. juli 2006 #6 Skrevet 11. juli 2006 Dra ut alle ledninger og ta deg en tur i dusjen så hører du ingenting! ← Er det no' lurt da? Elektrisitet og vann er ingen bra kombinasjon.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #7 Skrevet 11. juli 2006 Jeg skjønner at mange er redd for tordenvær men hva er dere redde for egentlig?
hilli Skrevet 11. juli 2006 #8 Skrevet 11. juli 2006 Stakkars. Jeg vet hvordan det er å være redd tordenvær. Heldigvis har jeg klart å kvitte meg med den frykten, men jeg husker hvordan det var. Det aller verste var smellene syns jeg. Kanskje det hjelper å høre på musikk hvis du har noe som går på batteri?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #9 Skrevet 11. juli 2006 Er det no' lurt da? Elektrisitet og vann er ingen bra kombinasjon. ← :klø: det er vel ikke værre det enn å være ute i regnvær når det tordner og lyner?
Gjest Miloine Skrevet 11. juli 2006 #10 Skrevet 11. juli 2006 (endret) Er det no' lurt da? Elektrisitet og vann er ingen bra kombinasjon. ← Nei, det er ingen heldig kombinasjon! Lynvett-reglene Gå inn i et hus hvis du kan, men hold deg unna vinduer, vannrør og ledninger. Ikke bruk telefon, elektriske apparater, badekar, dusj eller vask. Dra ut stikk-kontakten til TV, video og PC. Hvis du er ute, så hold deg unna bakketopper, fjelltopper og åpne sletter. Pass på at det ikke er du som stikker høyest opp. Inne i en bil er du trygg. Ikke bad i tordenvær, og ikke bruk fiskestang. Ikke still deg opp under et høyt eller enslig tre. Sitert herfra: http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1060938299.5 Jeg ELSKER lyn og tordenvær foresten Endret 11. juli 2006 av Miloine
Skravla Skrevet 11. juli 2006 #11 Skrevet 11. juli 2006 Problemet med tordenvær og dusj er ikke elektrisitet og vann, men høy spenning og metall. Pleier å blende persienner, sette på mp3 med høy musikk og gjerne et teppe over hodet hvis det er ille. Jeg ser det lyner og sitter og teller. Hørte litt buldring her på Bjølsen, men så ikke noe lyn. Jeg hater lyn og torden - kan ikke forklare hva jeg er redd for. Samtidig blir jeg fasinert av å se probrammer om lyn på TV. Men jeg synes det er verre med lyn og torden når jeg er på landet. Her i Oslo synes jeg det går ganske "greit".
Gjest Gjest_Litago_* Skrevet 11. juli 2006 #12 Skrevet 11. juli 2006 Åh, tusen takk alle som svarer Ser ut som det har gått litt over nå, så jeg har lusket meg tilbake til pc'en. Fruktfat: Hvordan kan man se på lynet hvis man ikke kan stå nær vinduet egentlig? :klø: Hildesol: Pleier gjøre sånt jeg og, men her jeg bor nå har jeg bare ett rom unntatt badet, og badet er jo heller ikke noe sjakktrekk å være.. Er redd for at lynet følger rørene og treffer meg Gjest: Vet ikke helt hva jeg er redd for. Men det er jo ufattelige krefter i sving da. Det kan gjøre mye skade hvis det skjer noe. Også bråker det sånn. Og det er skikkelig kjipt hvis strømmen går Trodde forresten heller ikke at dusj + lyn er særlig lurt.. Hilli: Er redd for å være nær alt som er elektrisk, selv om det går på batteri. Lynet kan jo finne mobiltelefoner, og sikkert andre elektriske ting også. Kan ikke være nær vinduet, eller stikkontakter, eller vannkraner/rør, eller noe som helst.. Ingen steder er trygt liksom Miloine: Tusen takk for råd. Vet at bilen er trygg. Har faktisk bil i en uke nå (foreldrene mine er på ferie og jeg skal dit for å se etter pus), men ville ikke ha tort å gå ut for å sette meg uansett Tordenvær er noe herk.. Skravla: Jeg er også fasinert av å se tvprogrammer om lyn! Uff, håper bare det holder seg unna nå. Det er mye værre om natta enn om dagen syns jeg (hmm, kanskje jeg sier det samme hvis det er om dagen..) Tusen takk igjen, dere er så snille atte
Daria Skrevet 11. juli 2006 #13 Skrevet 11. juli 2006 Jeg vet heller ikke hva jeg er redd for, jeg bare er det Men frykt er jo gjerne irrasjonell -mange er jo redde for edderkopper og insekter, de er det jo heller ingen logisk grunn til å være redd for.
Gjest Miloine Skrevet 11. juli 2006 #14 Skrevet 11. juli 2006 Jeg vet heller ikke hva jeg er redd for, jeg bare er det Men frykt er jo gjerne irrasjonell -mange er jo redde for edderkopper og insekter, de er det jo heller ingen logisk grunn til å være redd for. ← Jeg er redd for edderkopper, men har egentlig ingen forklaring på hvorfor! Jeg syns de er ekle på lik linje med at dere syns lyn/torden er ekkelt! Litago: Bare hyggelig å hjelpe
Arkana Skrevet 11. juli 2006 #15 Skrevet 11. juli 2006 Skikkelig tordenvær?? Dette var jo ingenting. Har opplevd langt verre i Norge og kanskje spesielt i utlandet. Elsker tordenvær og hadde håpet det skulle bli noe skikkelig her, men det var jo bare litt rumling.
Gjest Emera Skrevet 11. juli 2006 #16 Skrevet 11. juli 2006 Jeg synes det er herlig med tordenvær! Det er bare så sjelden at det er ordentlig torden her. Litt brumling langt unna, og så ikke noe mer. For et par kvelder siden var det faktisk noe som lignet på et skikkelig tordenvær, og det var gøy!
Chiquita Skrevet 11. juli 2006 #17 Skrevet 11. juli 2006 Jeg er en av de som har vært så heldig å ha blitt "truffet" av lynet. Vel, ikke sånn direkte, men lynet slo ned i huset akkurat i det jeg tok i dørhåndtaket til utgangsdøren. Mye av spenningen gikk jo i bakken, men en god del var turen innom meg også (og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har "sett lyset" - dog ikke i dødsøyeblikket, men det ble svært lyst rundt meg (i mine øyne) når jeg tok i dørhåndtaket") Men aliekvell ser jeg ikke noen grunn til å være redd lynet... Det er jo bare å ta sine forhåndsregler (som listet opp over her). Og dersom en finner på andre dumme ting (som meg, som hadde tenkt meg ut), så får en bare skylde seg selv Tordenvær er spennende. Blir så fascinert av å se hvilke krefter som er i sving. Vi mennesker er ikke store nei, selv om vi ofte gjerne vil være det
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #18 Skrevet 11. juli 2006 Jeg er redd når det er tordenvær Hater det!
Gjest Gjest_Litago_* Skrevet 11. juli 2006 #19 Skrevet 11. juli 2006 Skikkelig tordenvær?? Dette var jo ingenting. Har opplevd langt verre i Norge og kanskje spesielt i utlandet. Elsker tordenvær og hadde håpet det skulle bli noe skikkelig her, men det var jo bare litt rumling. ← Jaja, har opplevd langt værre jeg og, særlig på sørlandet en sommer.. Men synes dette var ille nok jeg. Hater å se tykke lyn som slår ned i bakken i "horisonten".. Kanskje jeg har bedre utsikt jeg som bor i 8. etasje Blir alltid skikkelig anspent og løper til vinduet for å sjekke været hvis jeg hører litt rumling, og så finner jeg ut at det bare er en lastebil som kjører forbi eller noe, og så føler jeg meg litt dum..
Gjest Gjest_Litago_* Skrevet 11. juli 2006 #20 Skrevet 11. juli 2006 Jeg er en av de som har vært så heldig å ha blitt "truffet" av lynet. Bra det gikk bra med deg! Dere som synes det er så artig med tordenvær, hva er det som er så bra med det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå