Gjest marilyn Skrevet 26. desember 2002 #1 Del Skrevet 26. desember 2002 Jeg har katt og prøver å bli gravid..man kan jo få i seg en bakterie som katter er bærere av "katte toxplasmose " eller noe i den duren.. Ganske skadelig for foster og rimelig smittsomt gjennom kattebæsj.. Nå bruker jeg hansker når jeg bytter og rensker katte doen, men...?? Jeg har ingen andre som kan renske doen for meg så det er ikke noe alternativ.. desverre! Hva har dere andre gjort når dere har vært gravide med katt i huset? Er det noen som vet noe om dette? Jeg innbilder meg å ha hørt at hvis man har fått i seg denne bakterien et halvt år før man blir gravid så er man imun og leverer det ikke til fosteret..(????) Jeg har hatt katt hele livet og er kanskje imun?????? Noen som vet noe?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S B Skrevet 26. desember 2002 #2 Del Skrevet 26. desember 2002 Toxoplasmose er farlig dersom du blir smittet i løpet av første trimester, og kan gi alvorlige skader hos fosteret. Tror det går an å skjekke om du har hatt det ved å ta en vanlig blodprøve. Dersom du allerede har vært smittet mener jeg du ikke kan bli smittet igjen. Smitten spres ikke bare via katter - vær obs på rått kjøtt og uvaskede grønnsaker. Når det gjelder katten er det nok at du er ekstra renslig og vasker hendene ofte. Anbefaler også at du fortsetter å bruke hansker ved rengjøring av pusekassen. Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. desember 2002 #3 Del Skrevet 26. desember 2002 hei på dæ du... Vi har en stor(eller feit om du vil ) langhåret kattegutt som æ har dulla me heile tia mens æ ha vært gravid.. Han e ganske reinslig av sæ, å dobesøk tar han ute. Ha sagt fra t jordmor å sport ka ho meinte om saken. Ho sporte bare om katta hadde innedo. Næi sa æ, å da va vest alt greit. Bare æ huska å vaske hendern etter at æ hadde kosa på katta etter at ungen va født, så sku alt være ok. Hadde æ fått beskjed om å kvitte mæ me pusen, da hadde æ blitt lei mæ.. E jo lilleguttn min så Litle og Nurket 35+4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 27. desember 2002 #4 Del Skrevet 27. desember 2002 ikke vær så bekymret så længe du bruger hansker og vasker dine hænder omhyggeligt så er der ikke fare.. men husk at efter du har født, så elsker katte at lægge sig op i sengen til babyer da de er varme og lugter godt af mælk så der skal man være lidt obs på så katten ikke kvæler barnet... forsat fin jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krumeline Skrevet 27. desember 2002 #5 Del Skrevet 27. desember 2002 Bare en opplysning: Man er immun hvis man tidligere har vært smittet av toxoplasmose. Jeg har hatt katt med innedo i begge mine svangerskap. Mannen min har tatt seg av å tømme doen osv, men hvis du bruker hansker og vasker deg godt er det nok ingen fare! I det første svangerskapet mitt, gikk jeg hos privat lege. Hun testet blodet for toxoplasmosebakterien 3 ganger, tror jeg. Bare for å være på den sikre siden. Jeg har derfor bedt om dette nå også. Har allerede blitt testet 2 ganger (er i 26. uke). Jeg har også alltid hatt katt/katter, men har aldri fått i meg denne bakterien. Det er kanskje ikke så stor sjanse, men man vet jo aldri. Koser ihvertfall masse med lille kattefrøkena mi, selv om jeg er gravid. Hun elsker å ligge oppå magen og varme den. Lykke til med prøving! Krumeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå