Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok min sjarmerende pjokk på 2 1/2 i å slå lillebror her om dagen...prøvde det beste jeg kunne å forklare at slik gjør en ikke. Dette har han lært fra han var bitteliten,og frem til nå har det ikke vært noe problem.

Nå har han å begynt å slå etter meg hvis han ikke får viljen sin, ble helt satt ut første gangen... Noen som har gode tips for å få ham til å slutte??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Skjønner frustrasjonen din!!

Det eneste rådet jeg kan gi (ikke sikker det er løsningen!)

er som vi gjør i den barnehagen jeg jobber i, følgende:

Ta bestemt barnet`s armer(ikke for hardt selvfølgelig),si med bestemt stemme at dette ikke er lov og at du får vondt. har du bestemt noe så må du stå på det og absolutt ikke gi deg!Gå gjerne litt vekk fra han.Dette må nok gjentas "noen " ganger før han skjønner at det ikke nytter. ikke ha lange forklaringer- jo mer man forklarer det, jo mindre får de med seg. barn lærer mest ved korte gjentagelser. vet ikke om dette fungerer hos deg, men skader jo ikke å prøve :) Det fungere veldig bra hos oss!

Lykke til :)

Gjest gjest1
Skrevet

Tror ærlig talt dette er en fase de fleste barn går gjennom. Vår snuppe begynte også med dette når hun var litt over 2 år, og hun er virkelig veldig snill. Hun slo ikke, men skubbet (Alle! Innkludert de små på barnehagen)

Hjemme måtte hun "sitte på stolen" som vi kaller det, altså sitte helt stille og ikke få noe oppmerksomhet noen min, helt til hun "var klar" for å be om unnskyldning. Fant ut at de brukte akkurat samme teknikk i barnehagen. Vi fortalte at slikt ikke var lov og hvorfor. Dette var vi helt konsekvent på, slik oppførsel ble ikke tolerert. (Vi ventet en ny baby i disse tider, så det var ekstra viktig å lære)

Det gikk over av seg selv etter ei lita stund.

Ei av damene i barnehagen fortalte at hun hadde til gode å møte en 2 åring som aldri gjorde slikt da jeg ble sjokka over at snuppa vår gjorde det. Så jeg sier igjen, det er nok bare en fase.

Pjokken din tester grenser, et sjokk for alle oss som har snille barn ;)

Skrevet

Vil ikke kuppe tråden - men når kan man begynne med "time-out"på stol og sånn?

Jenta mi blir to til høsten, og har også dasket litt i det siste. Etter kaninen vår og lillebror eller meg hvis jeg er streng. Jeg tar tak i hendene hennes og sier at hun skal se på mamma (setter meg på huk). Når hun ser på meg sier jeg at hun ikke får lov fordi * blir lei seg. "skjønner du det?" Da nikker hun som regel og får fortsette med det hun drev med. Gjør hun det igjen tar jeg henne vekk fra situasjonen og gjentar at hun ikke får lov etc. Men hun er veldig snill, og det har aldri kommet så langt at hun ikke har hørt etter så langt.

Nå lurer jeg på hva som skjer når hun nekter å høre. Da må jeg jo ha sterkere skyts å komme med. Men jeg vil være helt sikker på at hun forstår hva som skjer før jeg innfører time-out etc. Det er mulig jeg undervurderer henne, men hun har ikke begynt å snakke enda, og jeg kan ikke se for meg at jeg får henne til å forstå hvorfor hun skal sitte på en stol så så lenge når hun har gjort noe galt. Hva sier dere som har prøvd?

Og til trådstarter; jeg vil nesten si det er et sunnhetstegn at barn slår litt. Jeg fikk ihvertfall høre hos dagmamman de var glade for at jenta mi hadde begynt å gjøre litt motstand siden hun er så forsiktig. Ikke se det som noe negatvt at det er guts i ungen, selv om det selvfølgelig er uakseptabelt å slå. :)

Gjest gjest1
Skrevet
Og til trådstarter; jeg vil nesten si det er et sunnhetstegn at barn slår litt. Jeg fikk ihvertfall høre hos dagmamman de var glade for at jenta mi hadde begynt å gjøre litt motstand siden hun er så forsiktig. Ikke se det som noe negatvt at det er guts i ungen, selv om det selvfølgelig er uakseptabelt å slå. :)

Helt enig, slik ser jeg det også. Vår jente var også ekstremt forsiktig og det var bra at hun endelig tok litt igjen, selv om å skubbe ikke er løsningen!

Ang når du kan begynne med slik sitte på stolen; Vi begynte med dette når snuppa var 2 år og 2 mnd. Hos oss fungerte det veldig bra, men jenta vår snakket mye på denne tiden og forsto mye. Tror at så fort de forstår hva du sier, kan dette være en løsning. Første gang vi gjorde det kan jeg ikke akkurat si at snuppa var fornøyd, så hun prøvde å gå ned. Men fikk da streng beskjed om å sitte å tenke litt til. Hos oss gikk det bra, men det kommer nok veldig an på ungen. (tipper at lillesøsteren blir MYE vanskligere å hanskes med!)

Skrevet

Takk for svar. Regnet med at dette var en fase han må igjennom.. :tristbla:

Har forresten begynt å sette ham i stolen på rommet, og det funker sånn delvis...foreløbig, så det er nok bare å være bestemt å fortsette

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det verste jeg ser er på disse nanny-programmene hvor barna slår foreldrene, og de bare spør dem pent om å ikke slå. De nærmest trygler dem om å ikke slå. Sånn bør det hvertfall ikke være. Skjønner at man kan bli oppgitt, men derfor er det viktig å slå ned på det fra begynnelsen (litt uheldig ordvalg kanskje). Er også enig i at man ikke alltid bør sette seg ned og gi dem lange forklaringer. Hvertfall ikke hver gang det skjer.

Vet om noen (de har ikke barn) som mener at barn ikke har vondt av en liten dask, og at det i noen tilfeller kan være vondere å bli tatt hardt i armen enn å få en klaps. Men jeg mener at bare det å heve hånda til slag er svært uheldig (i tillegg til at det er ulovlig), selv om det ikke gjør vondt. Barn har lett for å ta etter foreldrene.

Skrevet

Kanskje det er en grunn til at han slår? Noen følelser han ikke klarer å utrykke?

Kan jo feks være sjalusi eller noe helt annet for den saks skyld.

Jeg personlig er i mot time out og lignende. Jeg mener det bare fikser symtomene. Men det fikser jo ikke HVORFOR han slår. For det er alltid en grunn. Og på denne måten får han ikke hjelp til å løse problemet sitt. Og han får ikke hjelp til å lære å ytrykke sine følelser på en bedre måte, som ikke skader noen, og som er lettere å forstå.

Han lærer bare at han ikke har lov å utagere, samme hvor desperat han er. Og så får den underliggende årsaken bare være.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Kanskje det er en grunn til at han slår? Noen følelser han ikke klarer å utrykke?

Kan jo feks være sjalusi eller noe helt annet for den saks skyld.

Jeg personlig er i mot time out og lignende. Jeg mener det bare fikser symtomene. Men det fikser jo ikke HVORFOR han slår. For det er alltid en grunn. Og på denne måten får han ikke hjelp til å løse problemet sitt. Og han får ikke hjelp til å lære å ytrykke sine følelser på en bedre måte, som ikke skader noen, og som er lettere å forstå.

Han lærer bare at han ikke har lov å utagere, samme hvor desperat han er. Og så får den underliggende årsaken bare være.

Det kan jo høres ut som han er sjalu på lillebroren. Man kan kanskje prøve å ta en samtale med ham, hvor man sier at det er normalt å føle seg sjalu, men at man ikke kan slå for det. Men tror ikke det nytter å ta en lang prat hver gang. Og det at det er en grunn, gjør det jo ikke mer greit at han slår. Det er stort sett en grunn til ting vi foretar oss, men man må likevel lære seg hva som er akseptert oppførsel. Jeg syns man må være veldig tydelig på at det ikke er greit å slå, og ikke bare snakke forsiktig om det.

Skrevet
Tok min sjarmerende pjokk på 2 1/2 i å slå lillebror her om dagen...prøvde det beste jeg kunne å forklare at slik gjør en ikke. Dette har han lært fra han var bitteliten,og frem til nå har det ikke vært noe problem.

Nå har han å begynt å slå etter meg hvis han ikke får viljen sin, ble helt satt ut første gangen... Noen som har gode tips for å få ham til å slutte??

Min søster hadde dette problemet med hennes barn. Faren er ifra en annen kultur og mente å daske sønnens hender når han gjorde noe galt var god oppdragelse. Iløpet av kort tid tok sønnen etter, og slo tilbake.

Min søster vant denne oppdragelseskampen, for effekten av "vold" eller "makt" var så tydelig.

Hun innførte time out ved at sønnen må sitte i trappen som straff for ting han gjør. Han får beskjed om at han oppfører seg ufint, og må sitte i trappen som straff. Han sendes ikke på rommet eller iseng. I sengen skal man sove, der straffer man ikke. Og på rommet er alle ens leker, så det blir ikke en reell straff.

Bruk gangen eller ditt eget soverom om det passer best. Men jeg har klokketro på timeout, for han slår ikke lengre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...