Gå til innhold

Tør ikke smake?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Det er så mange som er redd for å smake på ting de ikke er vant med, eller som ser sånn eller slik ut, eller som de bare har fått en fiks idé på. Og jeg lurer: Hvorfor det egentlig? Det verste som kan skje er at du ikke liker smaken, og hvor farlig er det egentlig? Da er det vel bare å spytte ut da, og putte inn noe annet som du vet du liker for å fjerne "usmaken".

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Er man i trygge omgivelser forstår jeg deg godt, men er man på besøk for første gang hos noen så er det ikke bare til å spytte ut igjen. Ei heller om en sitter på en flott restaurant.

Men ellers er jeg enig med deg, at ingen ”dør” av å smake på ting.

Skrevet

Jeg smaker på det aller meste, men ser ikke helt problemet med å ikke ha lyst til å smake. For meg hadde ikke poenget vært hva som er det verste som kan skje, men at jeg synes produktet ser så motbydelig og usmakelig ut at jeg anser mitt behov for å tilføye akkurat denne nye matsorten i livet som så liten at jeg ikke ser poenget med å smake. Man må ikke smake på alt, man må ikke like alt. Det er da vel ikke noe mål i livet å spise absolutt all mat som finnes.

Skrevet

De tingene jeg ikke smaker på er ting jeg synes er skikkelig ekkelt (snegler + blodmat) Er ikke smaken jeg er redd for, men klarer rett og slett ikke tanken på det.

Ellers er jeg sjeldent redd for å smake på ting.

Gjest Fruktfat
Skrevet

snegler og østers, haggis, sånne ting som ser ekle ut har jeg ikke lyst til å smake på. det kommer rett og slett av at jeg brekker meg VELDIG når det er ekkel konsistens, sånn at jeg ikke vet helt om jeg kommer til å kaste opp. og det er ikke særlig hyggelig når man sitte rog spiser sammen med andre, er det vel? ;)

surstrømming vet jeg at mange absolutt ikke kunne tenkt seg, men det eter jeg, og det er jo ganske råtten fisk.

er nok konsistensen som gjør det for meg.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg hadde aldri spist snegler før, og aldri tenkt å gjøre det, men så ble jeg med en venninne der det satt to fine typer. Han ene forelsket jeg meg i, første blikk...

Jeg (silly) bestilte snegler med hvitløksmør og brød, for jeg var sulten og ville imponere guttan ... hum...

Jeg måtte jo spise noen snegler, men jeg var så gjestfri at jeg serverte dem også, med gaffelen... ha ha.

De spiste, men jeg har spist snegler etter det også, men ikke i samme relasjon.

Jeg måtte være i en viss form for å ete slikt, men jeg ser ikke forskjell egentlig - nå mer - på snegler eller reker.

Men jeg kaster meg ikke over folk og prøver å få de til å spise ting de ikke vil, selv om de aldri har smakt det før. Det er ikke mitt problem.

Jeg har sett barn som ikke ville ha salat, men som i ungdommen begynte med det.

La folk bestemme selv. En eks sa til meg at kroppen sier i fra hva den trenger. Jo, det er sikkert sant, men om man aldri har smakt en tomat, så vet man vel ikke egentlig...

Gjest Gjest
Skrevet

For meg går det mye på det psykiske, har opplevd å brekke meg høylydt og attpåtil kaste opp litt på tallerknen en gang. Dessuten er jeg veldig dårlig til å ha pokerfjes.

Gjest Gjesta
Skrevet

Da jeg var yngre, hadde jeg store problemer med å smake på mat jeg trodde jeg ikke likte. I dag har jeg ikke noe problemer med å smake, men jeg spiser ikke mer enn nødvendig ;)

Gjest fluesmekker
Skrevet

Jeg brekker meg., ofte bare av å kjenne lukten. Spesielt når jeg føler meg presset til å spise noe jeg ikke liker. Og har liksom ikke lyst å kaste opp på folk heller. Så viss jeg absolutt skal smake på ting vil jeg gjøre det for meg selv og ta god ting.

Jeg er veldig kresen, noe som gjør at jeg ikke liker fine middager, hvor der er uhøflig å ikke smake på alt og spise så mye man kan. Var bl.a grusomt å spise middag med familien til typen første gang, grudde meg i ukesvis i forveien. Tok meg to brødskiver mens moren sa litt snurt at det ikke er noe galt med maten.

Å presse meg til å spise noe jeg ikke vil ha er det slemmeste du kan gjøre mot meg, jeg blir helt nedbrytt psykisk.

Men jeg kan fint smake på allslags av drikke uten problemer ;)

Skrevet

Jeg har av en eller annen grunn kaviar-fobi! Har hatt det hele livet sier mamma... :roll:

Skrevet

Hvis noe lukter vondt og ser ekkelt ut er det vel ikke rart at man ikke vil smake? Det er bare naturlig forsvarsmekanisme. Selv ville jeg ikke ha spist hele insekter, testikler, øyne eller noe med veldig ekkel lukt. Heller ikke mat som er tilberedt på uvante og skumle måter har jeg lyst til å spise.

Av "vanlig" mat, skikkelige råvarer - ikke alle mulige ekle farseprodukter og ferdigmat, kan jeg smake på alt og liker det meste.

Skrevet

Smaker på det meste, jeg. Det er ikke smaken eller lukten eller konsistensen det kommer an på. Men dersom jeg får det for meg at maten ikke er skikkelig tilberedt, står jeg over.

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg spiser alt og er ikke redd for å smake på nye ting heller. Snegler har jeg smakt og det liker jeg ikke konsistensen av og lever liker jeg ikke!

Hvis jeg hadde tatt meg en tur til eks Afrika å fått servert larver, sprøstekte biller, og frityrstekte edderkopper ville jeg helt klart takket NEI! :sad:

Gjest gjest1
Skrevet

Man må jo tørre å smake? Jeg tok en megasjanse, fordi han ene var "den ene", og spilte lukrativ og bestilte snegler...

Vi ble samboere ja.

Lenge det siden nå.

Men jeg har da spist snegler etter det også.

Når det gjelder afrikansk mat kan jeg ikke mye, men de tilberder vel maten før de serverer? Høres ikke fristende ut, men mat er mat...

Gjest Miloine
Skrevet
Jeg spiser alt og er ikke redd for å smake på nye ting  heller. Snegler har jeg smakt og det liker jeg ikke konsistensen av og lever liker jeg ikke!

Hvis jeg hadde tatt meg en tur til eks Afrika å fått servert larver, sprøstekte biller, og frityrstekte edderkopper ville jeg helt klart takket NEI!  :sad:

:ler: Ser at jeg er veldig motsigende her....ikke redd for å smake....bla, bla, bla.....vil ikke smake på larver...bla,.... :sjenert:

Vega, jeg har smakt snegler :)

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å tvinge meg selv til å spise ting som er uhorvelig ekkelt i mine øyne. Får jeg slike ting i munnen spyr jeg (hver gang). Å spy ved matbordet sammen med andre er lite koselig, og å lage kjempeekkel mat til meg selv (bare fordi noen mener jeg MÅ smake), når det bare er jeg som skal spise, ser jeg ingen grunn til.

Hvorfor må man egentlig absolutt spise f.eks. fordervet mat når det finnes frisk mat tilgjengelig? :forvirret:

Gjest gjest1
Skrevet

For meg er det så enkelt at jeg ikke VIL smake på ekle ting, fordi det byr meg imot, og jeg nekter å tvinge meg selv til å smake på snegler, blodpølse, smalahove, lutefisk etc, og innsekter og sånt er uaktuelt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot at andre ikke vil smake, MEN å si at man ikke liker en ting man aldri har smakt synes jeg blir helt feil!

Personlig er jeg av den oppfatning at hver gang jeg får servert noe, så kan det være det beste jeg har smakt. Derfor smaker jeg på alt. Jeg smaker også på ting jeg ikke liker nesten hver gang jeg får det servert, for plutselig liker jeg det! (Det har skjedd opptil flere ganger.) For meg er det, om ikke et mål, men en fordel å like mest mulig mat.

Gjest Sativa
Skrevet

Vil helst slippe å smake på sushi.

ja, jeg vet det er veldig hipt og trendy, men det er ikke jeg, hihi..

Skjell av alle typer, snegler og ikke gjennomstekt kjøtt får man aldri presset i meg.

Står også over lutesfisk, det ser ufattelig ekkelt ut. Servert med poteter og smeltet flesk..... yuck...

Jeg kunne ramset opp i evigheter, men dette er altså de rettene som ligger øverst på ekkelhetslista mi.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har ikke noe i mot at andre ikke vil smake, MEN å si at man ikke liker en ting man aldri har smakt synes jeg blir helt feil!

Personlig er jeg av den oppfatning at hver gang jeg får servert noe, så kan det være det beste jeg har smakt. Derfor smaker jeg på alt. Jeg smaker også på ting jeg ikke liker nesten hver gang jeg får det servert, for plutselig liker jeg det! (Det har skjedd opptil flere ganger.) For meg er det, om ikke et mål, men en fordel å like mest mulig mat.

Sånn er jeg litt også, det finnes ting som ikke ser spesielt godt ut men som faktisk smaker helt nydelig, og jeg vil ikke snyte meg selv for opplevelsen, så jeg smaker i vei.

Nå har jeg aldri blitt tilbudt haggis eller sprøstekte innsekter, men akkurat det med innsektene sammenligner jeg med reker, og tror ikke det er veldig ulikt..

Jeg har spist mauer i sjokolade som ung, og de var syrlige...

Ellers er det jo masse nå som jeg liker som jeg hatet som barn.. smaken forandrer seg jo også...

Men til dere som faktisk brekker dere, .. da forstår jeg hvor ille det er, sånt er ikke jeg plaget med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...