Eføy Skrevet 11. juli 2006 #1 Del Skrevet 11. juli 2006 Samboeren min og jeg drar til Egypt i vinter. Billettene er ikke bestilt ennå, men det blir gjort i aug/sept. I følge budsjettet mitt så får jeg spart ca 7000 kr til lommepenger som jeg kan ha i Egypt. Disse skal gå til mat, severdigheter, etc etc. Samboeren sparer sine egne penger. Vi har aldri vært i Egypt, så jeg lurer på hva prisnivået ligger på der nede? Hva koster f.eks lunsj og middag der nede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #2 Del Skrevet 12. juli 2006 Samboeren min og jeg drar til Egypt i vinter. Billettene er ikke bestilt ennå, men det blir gjort i aug/sept. I følge budsjettet mitt så får jeg spart ca 7000 kr til lommepenger som jeg kan ha i Egypt. Disse skal gå til mat, severdigheter, etc etc. Samboeren sparer sine egne penger. Vi har aldri vært i Egypt, så jeg lurer på hva prisnivået ligger på der nede? Hva koster f.eks lunsj og middag der nede? ← Det spørs veldig....hvor skal dere bo og hva skal dere gjøre? Chartertur/steder ligger på 50-75% av vanlige "sydenpriser". Skal dere reise på egenhånd og bo litt "off the beaten track" blir det billig! Spis sammen med egyptere til 50-100 kroner dagen(så lenge du holder deg unna kjøtt blir du heller ikke syk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 12. juli 2006 #3 Del Skrevet 12. juli 2006 Vi var i Hurghada, det var ganske billig ja. F.eks pizza på italiensk restaurant var vel ca 40-50 kr pr pers. LItt ymse kvalitet og utvalg, det var ikke så mange "bra" restauranter sett med norske øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eføy Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 13. juli 2006 Takk for svarene. Vi har ikke helt bestemt oss for hvor i Egypt vi drar, men blir mest sannsynlig Hurghada tror jeg. Har dermed heller ikke bestemt hotell og lignende. Kommer uansett til å bestille en "pakke" fra et av reisebyråene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest syk uten kjøtt... Skrevet 14. juli 2006 #5 Del Skrevet 14. juli 2006 Kremt... Visst kan man bli syk også uten å ete kjøtt i Egypt. Veldig syk... Det har jeg erfart. Drikk vann fra flaske og spis kun skrelte grønnsaker og frukt. Maten på storhoteller og mindre hoteller er værst,kjøleaggregatene kobler seg ofte ut ... Spis der egyptere spiser,det er tryggest og billigst. Anbefaler dere å snorkle eller dykke i hurghada. Det er fantastisk. Og prut til langt under halv pris hos lokale kjøpmenn,det er veldig moro. Og få med dere Luxor.Ta med en varm fleecejakke til kveldene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 14. juli 2006 #6 Del Skrevet 14. juli 2006 hold deg unna vannmelon. De lokale bønnene sprøyter vann inni de med sprøyter for at melonene skal bli tyngre, slik får de mere penger får de på markedet. Så når jeg spiser melonen, tåler jo ikke jeg vannet demms, lå rett ut i 3 dager, dritua ja...Og jeg hadde vaksinert meg GODT... Skal du ta maxitaxi som alle gjør der nede...sett deg inn, send penger fremover, ikke spørr masse det koster, vi fikk som svar 25 kr, vi betalte bare 5 kr, og fikk vite etter noen dager at det koster 50 ØRE for ca 10 minutters tur asså... Norsk og Egyptisk valutta så lik at det ikke er noe å file på. Bare noen øre i mellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 17. juli 2006 #7 Del Skrevet 17. juli 2006 Hurghada er et flott sted, men under utvikling. Vi bodde på all inclusive og kunne ikke hatt det bedre. Jeg var veldig skeptisk til det på forhånd men det var masse mat å velge imellom og på hotellet var de nøye med renhold. Vi ble ikke syke. Vi var også en kveld på hard rock, der var prisene rimelig stive i forhold til ellers. Taxi er det bare å prute på. Det går shuttlebusser, de er veldig greie å ta og koster rundt 5-10 kr pr pers avhengig av hvor du skal. Med 7000,- i lommepenger kommer du langt!!! Vi shoppa ikke så mye men det er jo billig bomull og litt skinn der. Dagsturer syntes jeg kosta litt faktisk men vi bestilte gjennom reisebyrå og det kosta nok ganske mye mer. Gled dere!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #8 Del Skrevet 18. juli 2006 Gled deg til tur! Egypt er et rimelig og spennende land. Vi var der påsken -06, valgte å reise fra Gøteborg og sparte veldig mye penger på det. Det er ikke mange flotte restauranter, men endel som er helt greie. Du kan helt fint spise lunsj til 15- 30, og middag til 20-60 kroner. Vi fant feks en hyggelig gresk restaurant med middagspriser fra 15-30 kroner. Litt utafor byen er det helt andre priser. Vi stoppet på en cafe litt inni bushen på vei hjem fra Kairo, og der kostet maten 3- 7 kroner!! Helt utrolig Kan også anbefale å reise rundt på egenhånd i stedetfor å bli med på charterselskapenes utflukter. Det er mye billigere, morsommere, og ikke vanskelig å få til Vi tok bussen fra Hurghada til Luxor, og den kostet bare 25 kroner. I Luxor (som dere forøvrig bør få med dere! ) var det masse billige hoteller. Ungdomsherberge kostet feks 15 kroner natten. Vi fant et flott hotell midt i byen til 50 kr per pers. (Flott = nydelig rom m stor balkong, stor felles takterrasse m restaurant og svømmebasseng og utsikt over byen og Nilen ) I Luxor leide vi også en drosje med sjåfør en hel dag, og han skulle ha ca 70 kroner for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 19. juli 2006 #9 Del Skrevet 19. juli 2006 Reiseselskapene reklamerer med at du må kjøpe krydder(som selges i løs vekt fra "smågodt-hyller" på gata). Vi kjøpte safran, kanel osv, veldig billig. Når vi kom hjem så var posen full av jævlige krypdyr!!!! ÆÆÆÆSJ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reiseglad Skrevet 19. juli 2006 #10 Del Skrevet 19. juli 2006 Vil være så freidig at jeg vil råde det til IKKE å dra til Hurgada hvis du ikke liker å snorkle eller har tenkt deg på dykketur. Det er ikke så mye annet å gjøre der enn nettopp det..... (har du aldri prøvd det og har lyst å lære det, så gå kurs mens du er der, for det er supergøy!) Da er det kanskje litt triveligere i Sharm el Sheik, og litt mere å oppleve. Ellers bør du ta buss til Kairo og få med deg det som er verdt å oppleve der (pyramidene, det egyptiske museum mm) Luxor, evt. noen dager i båt på Nilen er også fint hvis du har 14 dager på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reiseglad Skrevet 19. juli 2006 #11 Del Skrevet 19. juli 2006 Eh... du sa vinter... Bare greitt å vite at det er nokså kaldt der i desember og januar. Bassengene er også ganske kalde da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susannah Skrevet 22. juli 2006 #12 Del Skrevet 22. juli 2006 Jeg har vaert baade i Hurghada og Sharm el sheik og vil absolutt anbefale det siste. Hvis du skal til Hurghada maa du i allefall vaer noye paa hvilket hotell/omraade du reiser til, vi endte opp paa et sted som var mer eller mindre en byggeplass. Husker dessverre ikke hva det het, skal se om jeg kommer paa det. Vi reiste med Star Tour. Ellers er det generelt veldig billig aa leve der - men pass paa saa du ikke blir lurt. Vi ble ogsaa lurt i taxien og flere andre steder provde betjeningen aa gi oss for lite vekslepenger tilbake. Egypt kan vaere et spennende land aa reise til, og jeg vil ogsaa anbefale dere aa ta en tur til Luxor, gjerne paa en guidet dagstur med buss. Helt fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå