Gjest bamsemums Skrevet 11. juli 2006 #1 Del Skrevet 11. juli 2006 Enkelt og greit... Jeg har en toller som har klødd seg i øret og fått en liten rift ytterst i øret, ikke dypt, bare helt overfladisk. Dette får aldri gro og da han hele tiden går iog klør seg i øret, og jeg lurer på om en kan rense dette med pyrisept salve, evt. noe krem eller salve en kan ha på, for å unngå irritasjon og evt. betennelse????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #2 Del Skrevet 11. juli 2006 Grunnen til at han klør kan være øremidd. Øremidd er ubehagelig, så du bør vaske med en ørerens jevnlig for å fjerne midd og forbygge nye angrep. Riftet i øret kan du sikkert rense med pyrisept, men det hjelper lite hvis han fortsetter å klø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 11. juli 2006 #3 Del Skrevet 11. juli 2006 hvordan vet man om det er øremidd? han begynte å klø da riften kom, samme dag... han klør ikke hele tiden, nesten bare når jeg har renset og ordnet øret hans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kitz Skrevet 11. juli 2006 #4 Del Skrevet 11. juli 2006 Øremidd ser du som små sorte flekker, kan minne om kaffegrugge, tror nok det heller er at riften gror som gjør at hunden klør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #5 Del Skrevet 11. juli 2006 Jeg synes at midd er litt som isfjell, du ser egentlig bare 10% av det. Men det er riktig at du kan se midden som svarte flekker ved inngangen i øret, men da kan du være ganske sikker på at det er mer inni øregangen Jeg vasker jevnlig ørene til katten med ørerensemiddel for å forbygge midd, det er så utrolig kjipt når de klorer seg til blods. Og når vi har bikkja til svigers så behandler vi den også, ut med gugge og bikkja er fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 11. juli 2006 #6 Del Skrevet 11. juli 2006 Takk for nyttige svar..... nei ingen svarte prikker i øret på voffen vår, renser det hver dag, eneste som er er størknet blod...... og litt ørevoks, og de to lukter ikke noe særlig godt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #7 Del Skrevet 11. juli 2006 Enkleste er å kjøpe en plastkrage til hunden som han kan ha på seg når du ikke er i nærheten. Kragen gjør at han ikke kan klø seg i ørene, men hindre han ikke i å spise eller dirkke vann. Kragene fås i ulike størelser i de fleste dyrebutikker eller veterinærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 11. juli 2006 #8 Del Skrevet 11. juli 2006 Hmm, god ide..... men hva koster en slik krage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #9 Del Skrevet 12. juli 2006 Mener å huske at det er rett over hundrelappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Landra Skrevet 13. juli 2006 #10 Del Skrevet 13. juli 2006 Hei! Sist vi var hos dyrlegen fikk vi "låne" en krage. Betalte hundre kroner for det. Dyrlegen sa at kragene var dyre så de "lånte" dem heller bort. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 13. juli 2006 #11 Del Skrevet 13. juli 2006 Takker igjen for gode tips. Øret til voffen er fortsatt noe rødt og ømt, men kjøpte en mild ørerens og den ser ut til å fungere så det iallefall ikke klør så mye, og det ser bitte litt bedre ut enn igår, men fortsatt usikker. han klør langt ifra hele tiden, så øremidd eller slikt kan det umulig være. Men jeg synes nå synd på lille voffen min da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 13. juli 2006 #12 Del Skrevet 13. juli 2006 Det er ikke sikkert at hunden din klør der, men vil "ta på" det "dumme" såret. Den merker at noe er der som ikke skal være der! Når såret gror, da vil den begynne å klø! (Akkurat som vi mennesker klør når vi får skorpe på såret) Lurt med krage Dersom såret er rødt og ømt kan det ha blitt en infeksjon i såret! Kontakt dyrlegen og få samtidig med en krage! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente_81 Skrevet 13. juli 2006 #13 Del Skrevet 13. juli 2006 Har du utelukket ørebetennelse? Ørebetennelse lukter vondt............ Og da rister hunden på hodet og klør seg på øret..... Det kan jo faktisk ha kommet av rensing tror jeg (uten å være ekspert). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 13. juli 2006 #14 Del Skrevet 13. juli 2006 Har du utelukket ørebetennelse? Ørebetennelse lukter vondt............ Og da rister hunden på hodet og klør seg på øret..... Det kan jo faktisk ha kommet av rensing tror jeg (uten å være ekspert). ← Ja det har du rett i! Overdreven rensing er jo heller ikke bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 13. juli 2006 #15 Del Skrevet 13. juli 2006 Nei vi har langt ifra overdrevet rensingen av øret hans, bare de siste dagene, en gang om dagen fjernet litt størknet blod fra den lille riften når han har klødd seg. Men jeg tenker vi tar en tur til vetrinæren, dropin time ikveld, best å være på den sikre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kitz Skrevet 13. juli 2006 #16 Del Skrevet 13. juli 2006 Det tror jeg du gjør rett i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 13. juli 2006 #17 Del Skrevet 13. juli 2006 Nei vi har langt ifra overdrevet rensingen av øret hans, bare de siste dagene, en gang om dagen fjernet litt størknet blod fra den lille riften når han har klødd seg. Men jeg tenker vi tar en tur til vetrinæren, dropin time ikveld, best å være på den sikre siden. ← Såret kan vaskes med aloe vera eller med fysiologisk saltvann og smøres med aloe vera gel. mens dere venter på vetten! Nei, jeg tror heller ikke at dere har renset "for mye" altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå