Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg er svært lite bereist utenlands lurer jeg på følgende. Jeg skal på weekendtur til Skotland, bør jeg veksle inn lommepengene til pund eller lønner det seg å bruke kort i steden? I såfall visa eller kredittkort? Om jeg benytter kredittkort så vil ikke pengene trekkes før jeg kommer hjem og får regning, og vil vel lettere ha kontroll på denne måten, men da blir det på en måte det samme som å shoppe på krita....

Så; pund, visa eller kredittkort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kredittkort dersom du klarer å holde oversikten og har penger til å betale når regninga kommer så det ikke begynner å løpe renter på beløpet. Men eventuelle kontantuttak bør du gjøre med debetkort, det er vanligvis dyrt på kredittkort.

Debetkort dersom du ikke kan betale og holde oversikt som nevnt over.

Absolutt ikke veksle inn før du drar. Det er det dyreste.

Skrevet

Mastercard er i allefal gratis å bruke over vanlig betalingsterminal i utlandet.

Skrevet

Takk for svar, heller mest mot kredittkortet tror jeg. Det virker liksommer praktisk i forhold til å veksle inn flere tusen kr i kontanter.... Dessuten er kortet jeg har gebyrfritt med bruk i utlandet også.

Skrevet

Jeg ville uten tvil ha valgt kort i alle fall.

Ingen vits i å gå rundt med masse kontanter. Ta heller ut det du regner med å bruke i løpet av 2-3 dager og bruk kort til litt dyrere ting og hotell m.m.

Skrevet

Jeg synes det er litt greit å ha noen kontanter, så jeg bruker å ta ut litt penger på første minibank på flyplassen etter ha å landet. Men Skandiabankkort er gebyret for å ta ut kontanter i utlandet også minimalt. (Ikke gebyr, kun de prosentene som visa tar)

Ellers bruker jeg kort. Skandiabankkort er gratis å bruke også i utlandet. Vanlige debetkort har ofte et litt høyere gebyr enn når du handler i Norge. Vanligvis går kjøp i utlandet på visa-delen, så det kan ta noen dager før det vises på kontoen, sånn sett blir det ikke stor forskjell på å bruke kredittkort og bankkort. Kredittkort er også ofte gebyrfri.

Skrevet

Definitivt kort så mye som mulig, og ha et lite beløp i bakhånd til småkjøp som brus el.l.

Pengene taes ut i minibank så fort man får tid etter ankomst. (Ikke kjøp valuta i Norge, det er det dyreste! Og mest upraktiske.)

Skrevet

Supert, takk for svar til alle. Da blir det nok kredittkort + noen småpenger i kontanter. ;)

Skrevet

Og har du kontanter igjen når du reiser bruker du opp det på tax-free shopping ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...