Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har en lærling rett på oppsigelsestid (selv om dette ikke er spesielt avtalt), og i tilfelle hvor lenge?

Dere som evt. svarer meg, kan dere vise til lov e.l. hvor dette er bestemt, slik at jeg har mulighet til å dokumentere dette?

Har lest på nettsiden til et opplæringskontor at lærlinger har ingen oppsigelsesrett og dermed ikke rett på oppsigelsestid. Men gjelder dette kanskje bare når lærlingen sier opp selv?? I mitt tilfelle er det bedriften som sier opp lærlingen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg vet er at det er veldig vanskelig å si opp en lærling. Opplæringskontoret skal også inn i bildet om det er snakk om å avslutte kontrakten med en lærling.

Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg sa opp som lærlig, fik jeg høre at jeg ahdde 3 mnd oppsigelse og at det også var 3 mnd om jeg lbe sagt opp. Men dette var da kommunalt, så jeg vet ikke om det er anneledes vist man er lærling utenfor kommunen (feks hotell)

Skrevet

Har du kontrakt? I så fall står det nok der.

Ellers er det egen "lov om fagopplæring i arbeidslivet". Sjekk lovdata.no for å lese loven. Du kan også se utdrag på LO sin side:

http://lokal.lo.no/oppland/index.php?mod=plink&id=192

Ta kontakt med yrkesopplæringsnemda. Disse finnes i hvert fylke, og skal bl.a. hjelpe til for lærlinger som har kommet i vanskelige situasjoner. De vet garantert reglene og kan hjelpe deg videre.

Skrevet

Feil navn på loven. Riktig navn er "LOV 1998-07-17 nr 61: Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)."

§ 4-5 "...Lærlingar som har fylt 21 år og som inngår lærekontrakt med full opplæring i bedrift, jf. § 3-3 sjette leddet, skal ha ei prøvetid på seks månader. Skriftleg lærekontrakt må opprettast seinast ein månad etter at læreforholdet tok til. I prøvetida kan både lærebedrifta og lærlingen seie opp læreforholdet. Reglane i arbeidsmiljøloven §§ 15-3 og 15-6 gjeld også når lærlingen ikkje er skriftleg tilsett på ei bestemt prøvetid."

Det er altså arbeidsmiljøloven som spiller inn her. I kap § 15-3. Oppsigelsesfrister står det at det er 1 måned dersom ikke annet er avtalt f.eks. i tariffavtale.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Har en lærling rett på oppsigelsestid (selv om dette ikke er spesielt avtalt), og i tilfelle hvor lenge?

en lærling har 1 mnd oppsigelse, dette står vel i opplæringsloven eller noe. og det skal veldig mye til før man kan si opp en lærling!!

men husk også at en lærling har arbeidskontrakt på 2 år, etter dette må det skrives ny kontrakt! går læretiden ut 15 juli er det ingen oppsigelse, da kontrakten går ut.

blir du oppsagt i læretiden (som sagt så skal det mye til! mener opplæringstedet, lærling og opplæringsnemda skal ha møter for å unngå oppsigelse) eller sier opp selv er det en mnd fra den 1 i neste mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...