Gå til innhold

Smørgåstårta

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg fikk plutselig så lyst på denne svenskretten, men har aldri laget det før og finner ikke noe oppskrift. Såvidt jeg husker bruker man tynnpisket rømme blandet med majones i lagene, og fyller med skinke, løk, agurk, og.....? :klø:

Er takknemlig for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Piper

Nå fikk jeg også lyst på smörgåstårta :sur:

Jaja, får lage en annen dag, så takk til deg som minnet meg på det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

åh, det er ekstremt godt! som piper skriver; bare fantasien setter grenser...

selve kaka kan du bake i form eller bruke fransk toast uten skorper.

her er noen tips

ca 250g reker med skall, renses og skjæres i mindre biter, 1,5dl keso, 1dl majones, salt og pepper; blandes.

ca 250g smelteost, 75-100g røkt skinke, ca 1dl hakket persille eller gressløk; blandes.

3 hardkokte egg -hakket eller most med gaffel-, 1dl hakket sylteagurk, 2 kryddermål curry, 1-2 krydermål salt, 3ss majones, 1-2 ss rømme; blandes.

til garnering; majones+rømme, eller smelteost og dill eller persille. for eksempel.

sambo lagde en kjempegod i fjor, fant en god side på nettet. skal høre med ham når han kommer hjem hvor det var.

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
åh, det er ekstremt godt! som piper skriver; bare fantasien setter grenser...selve kaka kan du bake i form eller bruke fransk toast uten skorper.

Ehem :rodme: hva er "fransk toast" - loff? og hvordan lager man smørbrødkake av denne? Skjærer av skorpen og skjærer skiver på langs man legger lagvis med pålegg i brødform eller noe?

Er veldig glad i smørbrødkake, men de blir så alt for store til meg og samboern ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

ja, rett og slett sånn ferdigoppskjært firkanta loff. jettefranska (det var disse svenske bokstavene igjen da... :forvirret: ) er litt større enn den vanlig toastloffen. skjær av kantene og legg de utover. legg dem i forskjellig mønster så ikke kaka sklir fra hverandre.

etter hvert lag med loff smører du på fyll med slikkepott, enkelt! :)

og når du gjør det sånn kan du jo lage den så stor eller liten du vil!

vi lagde med 6 lag fyll, og det holdt til 8 pers. brukte da nesten 3 jettefranska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ja, rett og slett sånn ferdigoppskjært firkanta loff. jettefranska (det var disse svenske bokstavene igjen da...  :forvirret: ) er litt større enn den vanlig toastloffen. skjær av kantene og legg de utover. legg dem i forskjellig mønster så ikke kaka sklir fra hverandre.

etter hvert lag med loff smører du på fyll med slikkepott, enkelt!  :)

vi lagde med 6 lag fyll, og det holdt til 8 pers. brukte da nesten 3 jettefranska.

Flott, takk skal du ha! Eneste oppskriften jeg har (og eneste smørbrødkaken jeg har smakt) er en som er bakt i sukkerbrødform og er nok til en haug personer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min favoritt:

OST- OG SKINKETERTE

1 loff skåret i 4 skiver på langs

Smør

Fyll 1:

150 g finhakket røkt skinke

150 g gorgonzolaost

0,5 dl finhakket persille

Fyll 2:

1 dl creme fraiche

2 ss pesto (fra glass)

1 dl revet lagret ost

4 finhakkede soltørkede tomater

Pynt:

6 skiver røkt skinke

3 ananansringer

6 cocktailtomater

10 grønne oliven

0,5-1 dl revet lagret ost

tannpirkere

Kantskjer loffen og ha smør på alle skivene.

Bland fyll 1 og fordel halvparten på en av skivene, legg neste skive oppå og legg resten av fyllet på den. Legg på neste skive.

Bland fyll 2 og fordel halvparten på den 3. skiven, legg på den øverste og smør resten på toppen.

Pynt med sammenbrettede skinkeskiver og halve ananasringer. Sett fast tomater med hjelp av tannpirkere og legg på oliven. Strø over revet ost.

Gratiner midt i ovnen ved 225 grader i ca. 12 minutter til fyllet er smeltet og terten har fått fin farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
ja, rett og slett sånn ferdigoppskjært firkanta loff. jettefranska (det var disse svenske bokstavene igjen da... :forvirret: ) er litt større enn den vanlig toastloffen. skjær av kantene og legg de utover. legg dem i forskjellig mønster så ikke kaka sklir fra hverandre.

etter hvert lag med loff smører du på fyll med slikkepott, enkelt! :)

Om du vil skrive ä som de bruker i Sverige bruker du bare knappen ved siden av "Enter", med 2 punktum ved siden av hverandre og deretter en a får du den svenske ä. Samme framgangsmåte ved ö. Enkelt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde i sommer og brukte det jeg hadde lyst på,,, ble supergodt, og hele greia ble borte på null komma null. og det var ikke snakk om mnage gjester.. Jeg kjøpte et grovt brød og en loff( bakt i form slik at det hadde rette kanter, skar av skorpa og skjerte de på langs i 4. la annenhver grov og loff, og la to ved siden av hverandre..

Jeg fylte med

1 lag: røkelaksmousse laget av røkelaks blandet med rømme, vårløk og gelantin, samt litt hakket røkelaks

2 lag:eggesalat laget av kokte egg, litt majones og rømme, samt litt vårløk, salt og pepper

3 lag:reker blandet med majones og litt rømme + sitronsaft

4 lag(på toppen): smørte med rømme blandet med majones og sitronsaft, la krepsehaler, røkelaks, reker og egg på toppen samt hakket dill og agurkskiver.... Pyntet sidene med hakket dill og laget agurkkrøller som jeg la på sidene...

Det skal jeg helt klart lage igjen, jeg regnet med å ha igjen en del siden det var snakk om 2 hele brød og jeg hadde en del kaker i tilegg og vi var kanskje 7 stk. men hele greia ble borte.. he he:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...