*nora* Skrevet 26. desember 2002 #1 Del Skrevet 26. desember 2002 Jeg har vært organisert i en fagforening, men da jeg ble gravid, og ikke hadde jobb lenger, meldte jeg meg ut. Nå er jeg igjen i jobb, noen timer for uken, på en liten arbeidsplass med 4-5 deltidsansatte. Ingen av de andre er organisert, og jeg lurer da på om det har noen hensikt for meg å være organisert da? Sannsynligvis blir denne bedriften lagt ned om ikke så altfor lenge, fordi den går for dårlig, men er det da noen hjelp i å være medlem av en fagforening? Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, håper noen kan hjelpe!! Forøvrig, GOD JUL til dere alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S B Skrevet 26. desember 2002 #2 Del Skrevet 26. desember 2002 Det er stort sett ALLTID lurt å være medlem i en Fagforening ! De er der for deg ! Går ut fra at din fagforening har rimelige medlemsskap for deg dersom du ikke jobber også. Dessuten får du vel et fagblad i posten en gang i blant - der pleier det ofte være stillinger og gunstige kurs / seminarer utlyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BigGirl Skrevet 26. desember 2002 #3 Del Skrevet 26. desember 2002 Som du sier så er dette en liten arbeidsplass med få ansatte. Da går jeg ut fra at dere ikke har en tariffavtale. Det er forsåvidt viktig at du organiserer deg, men det som er viktigst er at flest mulig er organisert og at dere krever å få en tariffavtale i bedriften. Dersom dere ikke har en slik avtale så kan dere ikke kreve tarifflønn, dere har ikke rett på 5 ferieuker, dere kan ikke kreve lokale forhandlinger, dere har ikke rett på 37,5 timers arbeidsuke...osv. Du sier ikke noe om hva slags bedrift dette er, men hvis du går inn på www.lo.no så vil du finne masse opplysniger som er viktig for deg. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 27. desember 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 27. desember 2002 Takk for svar, og link. Skal sjekke den ut. Vi har bedre lønn enn tarifflønn, ligger noen hakk over. Men man kan jo selvsagt ikke vite hvor lenge det varer...Ingen av oss jobber full tid, og ferie har til nå ikke vært noe problem å få innvilget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BigGirl Skrevet 28. desember 2002 #5 Del Skrevet 28. desember 2002 Du sier at dere ligger over tarifflønn. Hvordan vet du hvilken tariffavtale du går på og om det er den rette? Veldig mange sier at de får tarifflønn og ofte ligger høyere. Veldig ofte når vi går det i sømmene så viser det seg å være feil. Samtidig mister mange viktige rettigheter fordi sjefen sier at dere får tarifflønn, og dermed slår man seg til ro med det. Lykke til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 28. desember 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 28. desember 2002 Har jo jobbet før, og vet hvilken lønn jeg skal ha. Følger med på forhandlinger, og nå i mai når de organiserte gikk opp i lønn, gikk vi også tilsvarende opp i lønn. Så jeg tror ikke de er interesserte i å lure oss. Men siden det går dårlig nå, kan man liksom ikke føle seg helt sikker lenger. Det er jo mye penger å spare på å kutte litt ned på timelønnene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BigGirl Skrevet 28. desember 2002 #7 Del Skrevet 28. desember 2002 Skjønner jo at du føger med, ellers hadde du neppe stilt spørsmålet i utgangspunktet Lønn er en ting, men det er et uinteressant spørsmål dersom man er i ferd med å miste jobben. Dersom dere hadde hatt en tariffavtale så ville dere hatt rett på all informasjon vedr. drift, framriftsplaner, regnskap o.l. Dere skulle vært med å drøfte endringer som skal skje. Dere har rett på å påvirke ansettelser. Dere ville kunne se at evt. oppsigelser gikk rett for seg. Ansinitetsprinsippet er VIKTIG!!! Den som var tillitsvalgt har rett til å få innsyn i hva alle de organiserte har i lønn (i tilfelle urettferdige trynetillegg) Dersom noen hadde blitt usakelig oppsagt så har man et hjelpeapparat i ryggen. Å kjøre en sak selv koster min. 50 000,- OSv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 28. desember 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 28. desember 2002 Mange gode argument du kommer med, Big Girl! Og det er veldig viktig å være organisert, det vet jeg jo. Men spiller det noen rolle for meg å være organisert når ingen av de andre er interesserte? Vi har jevnlig personalmøter, der vi får info om hvordan økonomien er i forhold til budsjett, info om hva de siste styremøtene har hatt for seg, og nå sist at det går dårlig, og at noen må bli permiterte. Vi fikk en frist til å komme med forslag om hvordan permiteringene skulle utføres, og hvilke timer som skulle kuttes på. Vi blir hørt, og til nå har vi hatt stor innvirkning på saker. Vi er alle ansatt på samme tid/samme dato. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå