Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Vanlige vafler kan jeg, men hva mer? Bruker bare en veldig kjedelig vanlig (men god) vaffeloppskrift (den fra Tine), så jeg håper dere kanskje kan dere mer spennende varianter med meg også. På forhånd takk!
Arkana Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 Du kan jo bruke den til toast hvis du ikke har toastjern. Eller du kan lage vaffelpoteter som tilbehør til middag. Revne poteter blandes med salt, pepper, litt smeltet smør og finhakket persille og gressløk, og stekes i vaffeljern. Noen oppskrifter på litt annerledes vafler: Browniesvafler 100 g kokesjokolade 50 g smør 2 dl hasselnøtter 2 dl hvetemel 4 dl melk 5 egg 6 ss brunt sukker ¾ ts bakepulver Smelt smør og sjokolade. Finhakk nøttene og bland i resten av ingrediensene. La svelle minst 30 minutter. Stek, og server gjerne med iskrem Appelsinvafler (10-12 plater) 4,5 dl hvetemel 4 dl appelsinjuice (gjerne med fruktkjøtt) 5 egg 90 g smeltet smør 6 ss sukker ¾ ts bakepulver Visp alt sammen. La svelle minst 15 minutter før steking. Pizzavafler (ca 10 plater) 125 g smør 4 egg 150 g hvetemel ½ ts bakepulver ca ⅛ liter lunkent vann 100 g kokt skinke, skåret i fine strimler 1 ss tomatpuré salt/pepper 2 ss pizzakrydder Rør smøret til det blir kremaktig, tilsett eggene. Rør deretter skiftevis inn mel blandet med bakepulver og lunkent vann. Tilsett skinke, tomatpure, pepper, salt og pizzakrydder. Tilsett gjerne champignon, oliven og annet du har lyst på. Stek deigen med en gang. Havregrynsvafler 3 dl havregryn 3 dl syrnet melk 3 dl melk 2 egg 3 ss soyaolje 1-3 ss sukker 1 ts kardemomme ½ ts vaniljesukker ½ ts natron ½ ts salt hvetemel til passe tykk røre Ha melken i en bolle og dryss havregryn over. La svelle i ca 30 minutter. Tilsett resten av ingrediensene og rør til en forholdsvis tykk røre. La svelle 15-20 minutter. Stek gylne.
Gjest LilSweetie Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Toast er bra! Men det som virkelig er bra er disse, noe mer usunne toastene: Loffskiver Smør Marshmellows Sjokolade Banan Skjær i skiver og legg mellom loffen, og stek i vaffeljern. Nam!
cbc Skrevet 13. juli 2006 #5 Skrevet 13. juli 2006 Her var det mange gode idèer, mmmmm.... Har alltid bare lagt vanlige vafler jeg, dette var kult.
Ugla Skrevet 13. juli 2006 #6 Skrevet 13. juli 2006 Du kan jo bruke den til toast hvis du ikke har toastjern. ← Det anbefaler ikke jeg... Mine "håpefulle" gjorde det. De presset jernet så hardt sammen, at handtaket røk! Noe som førte til at jeg måtte kjøpe nytt vaffeljern. I samme slangen gikk jeg til anskaffelse av toastjern, for å kunne ha vaffeljernet i fred. Spennende oppskrifter du kom med, Arkana!
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #7 Skrevet 13. juli 2006 Det anbefaler ikke jeg... Mine "håpefulle" gjorde det. De presset jernet så hardt sammen, at handtaket røk! Noe som førte til at jeg måtte kjøpe nytt vaffeljern. I samme slangen gikk jeg til anskaffelse av toastjern, for å kunne ha vaffeljernet i fred. Spennende oppskrifter du kom med, Arkana! ← Det må jo ha vært noe galt med vaffeljernet? Jeg har lagd toast i mange forskjellige vaffeljern uten at de har tatt skade!
Gjest Gjest1 Skrevet 13. juli 2006 #8 Skrevet 13. juli 2006 Det må jo ha vært noe galt med vaffeljernet? Jeg har lagd toast i mange forskjellige vaffeljern uten at de har tatt skade! ← Det kan jo ha noe med tykkelsen på det som er inni å gjøre.
Ugla Skrevet 13. juli 2006 #9 Skrevet 13. juli 2006 Det må jo ha vært noe galt med vaffeljernet? Jeg har lagd toast i mange forskjellige vaffeljern uten at de har tatt skade! ← Det kan jo ha noe med tykkelsen på det som er inni å gjøre. ← Er nok ikke vaffeljernet det er noe galt med... Tykke "blingser", og en "sterk" ungdom til og presse sammen... *Knakk*... Så røk håndtaket...! Sånn skjer når noe skal brukes "røffere" enn det ikke er beregnet for...
Gjest 1111 Skrevet 14. juli 2006 #10 Skrevet 14. juli 2006 Jeg bruker til vafler og til toast.. men nå må jeg prøve de potetene Arkana snakket om
Frank Skrevet 16. juli 2006 #11 Skrevet 16. juli 2006 Jeg bruker det til støvsamling ← Flire. Jeg og.
Imax Skrevet 17. juli 2006 #12 Skrevet 17. juli 2006 Arkana, de potetene du snakker om, er de forhåndskokt eller rå? Hørtes kjempegodt ut, det skal jeg prøve.
Arkana Skrevet 17. juli 2006 #13 Skrevet 17. juli 2006 Arkana, de potetene du snakker om, er de forhåndskokt eller rå? ← De er rå.
Imax Skrevet 17. juli 2006 #14 Skrevet 17. juli 2006 Oj, så bra, det høres ut som noe for meg. Det skal jeg prøve neste gang vi har poteter.
Amalie_85 Skrevet 17. juli 2006 #15 Skrevet 17. juli 2006 JEg bruker den til å svi huden på bena så det ser ut som jeg har strømpebukse med mønster på. Og jeg er ikke redd for at den skal bli ødelagt i løpet av kvelden
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #16 Skrevet 17. juli 2006 Hvor mye smør osv, bruker du til de potetvaflene, Arkana?
Arkana Skrevet 17. juli 2006 #17 Skrevet 17. juli 2006 Hvor mye smør osv, bruker du til de potetvaflene, Arkana? ← Til fire store poteter bruker jeg vel et par skjeer smør.
Gjest Miloine Skrevet 17. juli 2006 #18 Skrevet 17. juli 2006 Jeg bruker vaffelhjernet til vaffler så klart, men vi lager også toast i det!
Gjest Yzma Skrevet 18. juli 2006 #19 Skrevet 18. juli 2006 Mulig jeg har litt rare spise vaner.. Men jeg pleier å lage "phiadeliphia-toast" - Altså phiadeliphia mellom to brødskiver og steker den som vanlig toast:P Har prøvd å bytte ut brød med lomper både til vanlig ost og phiadeliphia:p Var egentlig ganske godt.. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå