la Flaca Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Blir dyrene syke av flått-bitt sånn som vi mennesker kan? Og er det forskjellige typer flått? Vi har vært på ferie ved sjøen, og kaninen fikk hoppe fritt i hagen ved et par anledninger. På kvelden oppdaget jeg en flått i våtkanten i hvert øye! Den ene var det litt størrelse på og den hadde spist seg så langt inn at forkroppen var inne i huden. Da vi vred den av med pinsett ble hodet++ altså hengende igjen. Nå er våtkanten hoven og øyet verker litt. Flåttrestene er liksom kapslet inn. Kaninen fikk øyedråper (Garamycin) fordi hun hadde litt puss i øynene for 3 uker siden, og de har jeg tatt i bruk igjen nå. Tenker at det kanskje hjelper mot lokal infeksjon i øyet. Men så lurer jeg på om hun kan bli syk på andre måter også? Bør jeg få en dyrlege til å behandle det eller er det ikke farlig å la sånt gå over av seg selv? PS: Syns jeg har hørt snakk om noe som heter Flått-halsbånd, finnes det og hvor får man kjøpt det?
Gjest Fruktfat Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 du bør reise til dyrlege og få hjelp til å fjerne flåtten, for det er farlig for dyr og! husker ikke alt, men jeg fikk litt panikk da bikkja her fikk flått. vi dro til dyrlege og fjernet den der, og renset med klorhexidin i 10 dager etterpå. kjøp deg en flåttfjerne, ser ut som et lite kubein. koster ca 60 kr for to stk. den setter du under flåtten og snurrer til den slipper taket. flåtthalsbånd finnes, de koster ca 400 kr, og virker i ca 3-4 mnd. men om 4 mnd er vi alt i november, så for deg lønner det seg heller å kjøpe flårrmiddel som du bar eheller i pelsen. det koster 100,- og virker i 4 uker.
la Flaca Skrevet 11. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2006 Oj, må jeg dra til dyrlegen altså? Huff, da ringer jeg med en gang jeg. Vet du hva slags problemer dyr kan få av flåttbitt?
la Flaca Skrevet 11. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 11. juli 2006 Ja, nå kan jeg faktisk besvare mitt eget spørsmål for nå har jeg ringt dyrlegen! Det er ikke vanlig å fjerne flåtten hos dyrlegen, men dersom hevelsen på bittstedet ikke har gått ned i løpet av halvannen ukes tid bør det gjøres noe. Generell behandling; vaske med saltvann og smøre på sårsalve (hvilken som helst type). Dyret kan bli sykt ei god stund etter ha å fått bittet, uker og måneder senere, men det skjer ikke så ofte i Norge (selv om det har blitt mer og mer vanlig). Symptomer; slapphet og stivhet i leddene. Behandles med antibiotika og påvises ved blodprøve. Mvh Dr.Flaca
Gjest Fruktfat Skrevet 11. juli 2006 #5 Skrevet 11. juli 2006 Det er ikke vanlig å fjerne flåtten hos dyrlegen,← nei, det er ikke vanlig, men den satt vanskelig til på henne så jeg ringte og hørte om vi kunne komme... :kgblunk: hørte du noe om flåttmiddel eller?
la Flaca Skrevet 11. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 11. juli 2006 nei, det er ikke vanlig, men den satt vanskelig til på henne så jeg ringte og hørte om vi kunne komme... :kgblunk: hørte du noe om flåttmiddel eller? ← Hadde kommet til å gjøre akkurat det samme som deg hvis jeg ikke hadde fått tak på jævelen! Nei, flåttmiddel sa hun ingenting om, og jeg glemte å spørre. Er det noe som må skrives ut på resept?
Gjest Fruktfat Skrevet 11. juli 2006 #7 Skrevet 11. juli 2006 neida, bare stikk innom og hør i resepsjonen der. det funker ihvertfall på hunder og katter, kan ikke skjønne annet enn at det ikke skal funke på kaniner og!
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #8 Skrevet 11. juli 2006 Hei Jeg har hatt hund i ti år hvor vi hver sommer har feriert på sørlendet hvor det er mye flått. Ja, han har fårtt flått hver eneste sommer. Jeg har prøvd, vaselin (gammelt kjerringråd som ikke virker) og diverse flåttfjernere. Det er etter min mening gristete, tungvindt og lite effektivt. Fjern heller flåtten med tommel- og pekrfingernegl og skyll den ned i do! Flått liger ikke vann slik at om du har en hund som bader gjenvlig bør du være mindre plaget av flått. Dersom flåtten har bitt seg fast og blitt rød (les: fylt av blod) vil det kunne oppstå en liten hevelse i såret etter at du har fjerne tflåtten. Denne hevelsen varer en 4-5 dagers tid. De alvorlige flåttsykdommene det advares mot er en rød ring rundt selve bittet. Uansett er det å anbefale at dersom du finner en flått i et områpde du ferdes mye så ta den med til dyrlegen for å sjekke om den flåtten er sittebærer av noen alvorlige sykdommer. Dette rådet gjelder speielt dersom du ferdes med barn i samme området. Uansett er dt jo godt å vite for ens egen del om faren er reell eller ikke
Gjest Gjest som skrev forrige innlegg Skrevet 11. juli 2006 #9 Skrevet 11. juli 2006 Hei det ble visst veldig mange skrivefeil i forrige innlegg, jeg ble nok litt for ivrig og tok ikke dobbel kontroll som som jeg pleier pga. dysleksi. Håper alle legger godviljen til i tolking av meningen :-)
iss Skrevet 11. juli 2006 #10 Skrevet 11. juli 2006 Man kan da ikke ta med seg flåtten til legen for å sjekke om den har smitte??? Altså, for eksempel jeg får minimum 5 flått selv hver sommer. Jeg kommer fra ett sted der det er ekstremt mye flått, kysten av østlandet. Hver DAG plukker jeg 5 flått pr katt hos mamma, og hun har tre stk. Selv om man tester en flått så sier det ingenting om den neste har smitte?? Så mye flått jeg har hatt i mitt liv, har jeg aldri fått den røde ringen. Før sist søndag. Da dukket det opp en rød ring rundt noe jeg trodde var ett myggestikk, men tydeligvis har det vært en flått der jeg har klort vekk. Da fikk jeg antibiotika og sånn. Det jeg mener er at det umulig kan være hensiktsmessig å fly ned legekontorene eller vetrinærene med flåtter! Spesielt ikke for oss som ferdes i flåttrike områder! Tilbake til spm om flåttmidler. Katten min fikk noen dråper i nakken i fjor, som hjalp mot flått, parasitter og ormer. Det hjalp Men halsbånd har jeg ingen erfaring med...
Gjest Kitz Skrevet 11. juli 2006 #11 Skrevet 11. juli 2006 (endret) Et forebyggende middel mot flott er feks Frontline, fås kjøpt på resept på apoteket. Katter som får flott kan smittes av en sykdom som kalles Borreliose, katter som er veldig utsatt for flott bør sjekkes jevnlig slik at man får fjernet flotten så tidlig som mulig.. http://www.f-d.no/index.php?parasittbehandling Endret 11. juli 2006 av Kitz
Duracell Skrevet 14. juli 2006 #12 Skrevet 14. juli 2006 Den røde ringen er en lokal hudinfeksjon, og har ingenting med lammelses-sykdommene/bakteriene å gjøre. Flåtten dreper du lett med å knuse den mellom tommelneglene om den er uten så mye blod, og trykk den sammen i litt dopapir om den er blodfyllt og kast den i søpla. Trenger ikke løpe til do for hver flått, liksom... Om hunden/katten/kaninen/du selv begynner å bli slapp og sliten, uten andre tydelige sykdommer, kan det være lurt å ta blodprøve og sjekke for "flåttsykdommen". Ellers bruker man flåttmiddel på dyra for å unngå dem, og slapper heeelt av
Gjest Kitz Skrevet 14. juli 2006 #13 Skrevet 14. juli 2006 Ser at jeg var litt rask med å svare og var sikkert på at det var katt det dreide seg om, men vil vel anta det er det samme hos kaniner.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #14 Skrevet 22. juli 2006 Katter som får flott kan smittes av en sykdom som kalles Borreliose, katter som er veldig utsatt for flott bør sjekkes jevnlig slik at man får fjernet flotten så tidlig som mulig.. Hvis flåtten har farlig smitte i seg så hjelper det ikke å få den ut så fort som mulig, for smitten finnes også i spyttet til flåtten. Men sjansen for infeksjon blir større jo lenger flåtten får sitte.
Brunhilde Skrevet 23. juli 2006 #15 Skrevet 23. juli 2006 PS: Syns jeg har hørt snakk om noe som heter Flått-halsbånd, finnes det og hvor får man kjøpt det? ← I Norge er det kun mulig å kjøpe flåtthalsånd, Scalibor, till hund. Til katt må man bruke dråper. Vær obs på at halsbånd kjøpt i dyrebutikker ikke anbefales da de kan inneholde stoffer som er skaldelige for dyret. Den røde ringen er en lokal hudinfeksjon, og har ingenting med lammelses-sykdommene/bakteriene å gjøre. ← Dette stemmer nok ikke. Flåttbåren borreliose, også kalt Lyme Disease, er ikke til å spøke med. Rød ring rundt bittet er et faresignal, se her: -Kontakt lege dersom du får rødt utslett (felt) rundt flåttbittet i løpet av 3 dager til 4 uker etter flåttbittet. -Kontakt også lege ved feber, hovne lymfekjertler eller generell sykdomsfølelse. Disse symptomene kan komme og gå i perioder. Hvis flåtten har farlig smitte i seg så hjelper det ikke å få den ut så fort som mulig, for smitten finnes også i spyttet til flåtten. Men sjansen for infeksjon blir større jo lenger flåtten får sitte. ← Her er også en feil. Det hjelper å få flåtten ut fortest mulig, og jeg siterer igjen: Risikoen for at du skal bli smittet, øker hvis flåtten sitter fastsugd lenge. Dersom den fjernes innen ett døgn, er risikoen for smitte relativt liten. Uthevet skrift er sitat hentet fra Lommelegen.
iss Skrevet 23. juli 2006 #16 Skrevet 23. juli 2006 Du ryddet opp i mange feil der brunhilde! Og jeg mener spesielt med den røde ringen, da skal man ALLTID kontakte lege. Jeg har nylig selv avsluttet en runde med antibiotika pga en slik rød ring! Og den røde ringen er IKKE en lokal hudirritasjon som gjest sier, men ett tegn på smitte av borrelia. Så oppsøk alltid lege. Jeg kjenner en som faktisk havnet i koma pga ett flåttbitt. Det skal tas alvorlig.
JuliBrura Skrevet 23. juli 2006 #17 Skrevet 23. juli 2006 Man kan da ikke ta med seg flåtten til legen for å sjekke om den har smitte??? ← Kanksje litt enkler å ta meg seg dyret til veterinær og ta en enkel blodprøve dersom du mistenker smitte?!
JuliBrura Skrevet 23. juli 2006 #18 Skrevet 23. juli 2006 Eller hvis det gjelder deg selv, ta en tur til legen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå