Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå gravid i uke 12, og etter planen så skal vi reise til syden neste sommer, når poden er ca 6 måneder. Vi har funnet et famile/barnevennlig hotell med skandinavisk personale og det synes jeg er betryggende. Stedet har barnevennlige leiligheter med barneutstyret vi trenger, så det er ikke mye vi trenger å dra med oss av store ting som stellebord, stol, seng og sånt. Det blir badeferie, og avslappningsferie, skal ikke gjøre så mye annet enn å bare ta det med ro og kose oss. Vi blir fire voksne og 1 baby. Jeg tenker på varmen, om det går greit? Hva er deres erfaringer. Jeg skal selvfølgelig holde babyen unna direkte sol, og smøre med solkrem om det finnes noen for små barn som er god kvalitet og høy faktor? Hva kan jeg bruke? Og bruke lette lyse klær, som bodyer og sånt, og tynn lue/solhatt på babyen. Går det fint å ha en stol med liten parasoll eller lignende som babyen kan sitte i? Andre ting vi kan ha med? Hvordan er det å bade med så små barn i syden? Vi skal på et hotell med basseng, også barnebasseng. Kan man ha dem uti litt av gangen? Er det da lurt at babyen har noen form for hel beskyttende dress? Er belymret for mye, og vil gjerne planlegge tidlig, da vi har tenkt å bestille tidlig også. Jeg vil amme lengst mulig, pga allergi i familien, så er jo det bra at de får morsmelk lenge. JEg håper bare jeg får nok melk. Og så kan jeg gi kjøpt flaskevann i tillegg om det blir behov for det. Og så tar jeg med grøt hvis babyen spiser det når vi drar. Er vel viktig at jeg drikker mye slik at jeg har nok melk?

Jeg tenker også å ha med babyen ut en og annen kveld, sovende i vogn, hvis vi har lyst å se oss litt rundt. Noen som har prøvd det, går det fint? Er vel veldig individuelt, men kjekt å høre erfaringer. Noe mer jeg må tenke på? Vil gjerne høre erfaringer dere andre har hatt med å ha med babyer på sydentur. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_HanneB_*
Skrevet

Vi var i Syd Frankrike med lillemann da han var 8 mnd. Det gikk kjempefint.

Vi hadde med lette tynne klær og solhatter, samt at vi holdt ham mest mulig i skyggen. Kjøpte Babyline solkrem som vi smurte han med.

Han fikk grøt, middagsglass eller moset middag (som vi hadde) og vann og MME som drikke.

Det jeg kanskje savnet var sånn parasoll på vogna når vi var ute og trillet.

Vi hadde med lillemann ut for å spise og det gikk fint. Bortsett fra at noen steder var det litt trangt med vogn mellom bordene

Kommer ikke på noe spesielt som vi måtte gjøre

Jo, han måtte ha pass!!

Gjest Apple- på jobb
Skrevet

Ta med bleier!! De fleste steder i Syden er det mye dyrere enn i Norge. Jeg har opplevd å betale nesten 100 kr for en pakke bleier :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Som du skriver; det er ekstremt viktig at du som ammende mor drikker masse veske. Jeg var 14 dager på Kreta da størstejenta vår var ca 6 mnd, og det gikk kjempefint, hadde nok melk under hele turen, men JEG fikk ikke nok veske, med det resultat at min mage stoppet opp. Fikk verdens verste forstoppelse da jeg kom hjem. Hadde ikke drukket nok i varmen. Og husk at du må drikke vann og typer drikke som IKKE er vanndrivende. (Både øl og også kaffe er vanndrivende, bare et tips. Så flaskevann er nok det beste.)

Skrevet

Vi kommer nok til å ta med egen vogn, enten sportsvogndelen av duovogna vi skal kjøpe, eller at vi kjøper oss en city vogn sak og tar med. Og parasoll på vognen har jeg allerede sett meg ut, for det tror jeg kan være kjekt også i Norge, så den skal være med ja. Tror jo det skal gå fint. Jeg satser på å amme lengst mulig, så får håpe jeg får nok melk.

HanneB: Tok dere middagsmat på glass og alt av barnemat generelt med fra Norge, bortsett fra det dere moste som dere spiste?

Pass skal jeg huske på ja. Badet lillemann noe HanneB?

Jeg tror jeg skal la poden bade hvis han/hun liker det, men skal være veldig forsiktig med sola, og smøre med god solkrem. Skal se etter den Babyline som du nevnte, og ellers kan jeg spørre på apoteket etter hva jeg trenger å ha med av solkrem/annet utstyr som kan være kjekt å ha med i bagasjen til den lille. Regner med vi tar med alt av salver og kremer og oljer og sånt noe selv, så vi er sikre på at vi får det vi vil ha. Og flere skift av bodyer og lette lyse sommerklær.

Apple: Takk for tips med bleier, skal ta med det i beregningen ja.

Noen som vet hvor mye sånne ting du får ha med i bagasjen? Regnes det ut på foreldrenes max vekt som er lov å ha med på flyet, eller får babyen ha med seg utstyr på "egen" maxvekt? De vi skal reise med har vel noen ekstra kg per pers som man kan ha med seg. Det var veldig kjekt sist gang vi reise med dem. Vi var redd for at vi måtte betale ekstra, men vi hadde spesialavtale, så det gikk jo helt fint!

Håper det er flere som har tips å komme med! :)

Skrevet

Hei gjest. Ja, jeg har allerede tenkt på det med veskinntak, at jeg ikke bare skal drikke for mi del, men nok til at jeg kan amme og nok til at kroppen min får det den trenger. Det er jo viktig å drikke mye hele dagen når man er i syden, for om man bader så merker man ikke at man trenger væske før man blir svimmel. Sånn har jeg opplevs det iallefall på en av mine sydenturer. Og på neste tur så drakk jeg rundt 2,5 liter flaskevann, pluss det jeg fikk i meg i matn, og noe brus. Nå drikker jeg ikke verken kaffe, te, brus, øl eller slikt, for jeg har fått allergi. Så det eneste jeg drikker er vann, så da er det bare å drikke nok av det. :)

Skrevet

Hei :)

Jeg hadde med min datter til hellas når hun var 6 mnd også :) Hadde med duo vogn med baggen.Den var god å ha når snuppa sovnet på kvelden, jeg synes hun sov så mye bedre i den ;) og det ble liksom litt "lunere" rundt henne :)

Hadde med grøt,og noen glass, men ellers så moste jeg mye av den maten jeg spiste. (Ba dem alltid koke grønnsakene godt) og så ammet jeg.Det var aldri noe problem, servitørene var alltid kjempe hjelpsomme og glad i barn, så de passet alltid på at flaskevannet ikke ble altfor varmt :) Jeg hadde også med små solbriller til henne- sollyset kunne være sterk selv med paraply ;) Jeg hadde også med masse bleier og våt servietter :ler: vi badet masse og bare koste oss!Jeg har også sett at mange kjøper små bade basseng i syden og har ved siden av seg på stranden, og bader barnet oppi der i stedet for havet. blir fortere varmt vann der og ikke har man så mye i heller. Vet ikke om det er en ide ? brukte også solfktor 30 + skygge og tynne lette klær. Jeg tror dere kommer til å få en kjempe fin tur! Høres ut som du har tenkt godt på det meste! :)

Ønsker dere en riktig god tur! :ler:

Skrevet

Jeg har hørt at Babyline solkremen kanskje har noen farlige stoffer i seg? det bør du kanskje sjekke ut...men jeg bruker cliniderm sin solkrem (har veldig lys hud og blir brent bare jeg ser på sola), så det kan eventuelt være ett alternativ:)

Skrevet

Vi har reist til syden siden eldstemann var tre mndr, i år er han tre år og lillegutt er 8 mndr :)

Det går helt fint!

Nå vet ikke jeg hvor dere har tenkt dere, men vi reiser til Mallorca - og jeg har med grøt, det er det eneste. Den spanske grøten er veldig søt i forhold til vår, og storebror likte ikke den i det hele tatt.

Bleier kjøper jeg der nede. De har spanske bleier som er akkurat som Pampers, og billigere enn her dersom man ikke kjøper dem i supermarkedet som tilhører hotellene.

Det du skal tenke på, er at babyer blir tørste i varmen slik som oss. Gi ekstra med vætske enten ved å amme ofte eller gi vann som ekstra tørstedrikk. Ta gjerne gode pauser fra solen, spesielt midt på dagen da det er som varmest. Og smør med høy faktor selv om babyen ikke er i direkte sollys.

På flyplassen bla har de en solkrem som heter P20. Denne har vi brukt til storebror fra første tur, og han er aldri blitt brent. Enda i fjor bodde han mer i vannet og i solen enn i skyggen av noen parasoll :ler:

En ting til - det er hvertfall sånn i Spania at det er på apotekene man kjøper barnemat evnt morsmelkstillegg osv.

Skrevet

På side 2 i dette forumet ser jeg det er en link til "farlige solkremer" Test fra f&b tror jeg det var :)

Skrevet

Var akkurat til syden med min baby på 10 mnd. Det gikk kjempefint bortsett fra at jeg hadde for lite grøt med og måtte kjøpe dette lokalt i Hellas. Grøten er så forferdelig søt og kunstig smak på at jeg syns litt synd i sønnen min. Men han spiste det. Jeg hadde også med middagsglass men nå vet jeg ikke om din da 6mnd har begynt på det???

Temperaturen, spørs hvor varmt det er dit dere skal: ha minst mulig på babyen hvis du er ute og triller han i vogn på dagen om det så er bare i bleie han ligger. Det blir fort varmt nede i vogna og det er lurt om du klarer å få til utlufting. Babyer klarer ikke å regulere varmen på egen kropp som vi gjør og blir fort overopphetet. Vi endte opp med feber i 3 dager pga. dette. Så ta med febernedsettende iallefall.

Vi angret på at vi ikke hadde hotell med basseng/barnebasseng, kort vei til sjøen men først å smøre inn babyen med solkrem for så denne rullet seg ut i sanden så ble det bare "kliss" og sand overalt...

går fint an å ha med sovende baby på restaurant. Er det trangt om plass for vognen så rigger restaurant folka til.. de gjorde det for oss iallefall.

Skrevet
Jeg har hørt at Babyline solkremen kanskje har noen farlige stoffer i seg? det bør du kanskje sjekke ut...men jeg bruker cliniderm sin solkrem (har veldig lys hud og blir brent bare jeg ser på sola), så det kan eventuelt være ett alternativ:)

Heller tvert i mot. Babyline er den eneste solkremen uten noen farlig stoffer.

Skrevet

ta med deg nok kluter til å vaske stumpen med - enten du bruker våtservietter eller tørre (ICA har noen helt geniale, forresten - Euroshopper sine tørre kluter.. )

Vi har akkurat kommet hjem fra tur og hadde ikke med nok rompekluter - og det de selger i utlandet er fullt av parfyme og ekle greier, så snuppa ble skikkelig rød og sår stakkar.

Skrevet

ikke bare er bleier dyrt i enkelte land men kvaliteten er så som så. når det gjelder varme å so så kjøpte jeg solfaktor 50 på apoteket til min jente. i tillegg så vet jeg at apotek 1 selger klær med uv beskyttelse til barn så det kan jo være noe kanskje.

sjøl leide jeg både seng å vogn til frøkna mi. hun var ett år gammel da åså tok jeg med morsmelk erstatning å en pakke grøt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...