Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Fikk nettopp vite fra megler at de som har kjøpt huset gjerne vil vite om møbler og hvitevarer følger huset - gratis er det vanlig at kjøpere vil overta sånt uten engang å tilby seg å betale?! Nå vet de at vi flytter utenlands, så det er kanskje derfor de er så frekke, men jeg blir altså helt matt...
Gjest Piper Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 Bare si at det skal selges, og ønsker de å kjøpe det skal dere nok bli enige om pris. Selv om man flytter utenlands, vil man jo få mest mulig for tingene da. Eller man kan lagre de, så egentlig er det frekt å spørre. Men på den andre siden, spør de ikke så får de jo ikke svar. Men det blir jo opp til dere, om der vil gi vekk tingene gratis. Finnes nok de som hadde gjort det også, men jeg tror ikke det er mange. Alt koster jo penger, så hvorfor skal man gi bort alt gratis, fordi man selv skal flytte et sted man ikke kan ta med seg tingene.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Bare si at det skal selges, og ønsker de å kjøpe det skal dere nok bli enige om pris. Selv om man flytter utenlands, vil man jo få mest mulig for tingene da. Eller man kan lagre de, så egentlig er det frekt å spørre. Men på den andre siden, spør de ikke så får de jo ikke svar. Men det blir jo opp til dere, om der vil gi vekk tingene gratis. Finnes nok de som hadde gjort det også, men jeg tror ikke det er mange. Alt koster jo penger, så hvorfor skal man gi bort alt gratis, fordi man selv skal flytte et sted man ikke kan ta med seg tingene. ← Hadde jeg hatt dritbillige hvitevarer og ikeamøbler vill jeg vurdert å bytte det mot null husvask og rydding av eiendom Men saken er at jeg har hvitevarer og møbler til flere hundre tusen, så å gi bort eller selge er egentlig uaktuelt. Kommer vi tilbke om 6 mnd så vi jo kjøpe nytt selv, så det gidder vi ikke... Jeg ble egentlig mest overrasket over at de er så frekke at de tror de skal FÅ det...
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #4 Skrevet 11. juli 2006 Jeg ble egentlig mest overrasket over at de er så frekke at de tror de skal FÅ det... ← Skjønner ikke hvorfor det skal være så ille? Jeg spurte om det samme selv, siden det var et dødsbo og ble solgt av slektninger. Spurte om dette som et kompromiss, siden jeg tok i kraftig i budrunden. De hadde hatt visning før, uten å få noen bud, og da jeg la inn mitt høye bud spurte jeg om de ville la meg få med hvitevarer. Desverre viste det seg at hvitevarene var nesten like gamle som den gamle mannen som hadde dødd, så det ble ikke noe av likevel. Ofte er det praktisk å slippe å kjøre bort/selge hvitevarer hvis tidl eier skal flytte langt unna. Jeg har vært på flere andre visninger hvor selger har tilbudt at kjøper får med komfyr/kjøleskap osv. Mange selgere ønsker dessuten å tilby det lille ekstra for at leiligheten skal bli attraktiv. Enkelte nye leiligheter har jo blitt solgt med flatscreen TV. Kjøper spurte deg, og det er bare for deg å si nei! Ikke verre en det. Kanskje mister du en kjøper eller vedkommende ikke legger inn et like høyt bud. Eller kanskje vedkommende kjøper leiligheten til samme pris ute å få med hvitevarer.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #5 Skrevet 11. juli 2006 Må flire litt over kjøperne. Men der ER lov å prøve seg, da! Men hvitevarer og møbler hører IKKE under de type ting som automatisk "følger med" på et kjøp (bortsett fra integrerte/innebygde hvitevarer), så hvorfor de spør??? Det du kan vurdere, er hvilken verdi disse tingene har for deg. De fleste er vel ikke nært knyttet til hvitevarene sine, heller ikke møbler (med mindre det er arvegods). SJekk ut hva det koster å leie lagerplass! Det er ganske dyrt! Sist jeg sjekket, ville det minst koste meg 1500 kr/mnd for å lagre en antikk sofa. Løsningen ble at jeg fikk ryddet plass til den hjemme, selv om det ble trangt. Jeg betaler ikke 18.000 kr pr år for å lagre en sofa! (Og dere som skal flytte utenlands...) En annen ting som kan være lurt å vurdere, er hvor gøy du synes det er å flytte på ting. Det skal lirkes ut fra sin plass, bæres ned trapper og stues inn i henger (som du kanskje må leie for anledningen), og det skal sjaues ut når du kommer til lagerplassen. Gidder dere det? Tenk litt over det. Foreslå evt en rimelig pris som dere kan leve med og som er lokkende nok til at de vil kjøpe det. Jeg ville sett på det som en fordel å selge det. Men å gi det bort helt gratis hadde jeg ikke gått med på. Som sagt, det er lov å prøve seg... men det er lov å være litt businessdame tilbake også.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #6 Skrevet 11. juli 2006 Sorry, leste litt unøyaktig. Fikk ikke med meg at det hadde verdi på flere hundre tusen... Da stiller det seg selvsagt annerledes...
Gjest Piper Skrevet 11. juli 2006 #7 Skrevet 11. juli 2006 Skjønner ikke hvorfor det skal være så ille? Jeg spurte om det samme selv, siden det var et dødsbo og ble solgt av slektninger. Spurte om dette som et kompromiss, siden jeg tok i kraftig i budrunden. De hadde hatt visning før, uten å få noen bud, og da jeg la inn mitt høye bud spurte jeg om de ville la meg få med hvitevarer. Desverre viste det seg at hvitevarene var nesten like gamle som den gamle mannen som hadde dødd, så det ble ikke noe av likevel. Ofte er det praktisk å slippe å kjøre bort/selge hvitevarer hvis tidl eier skal flytte langt unna. Jeg har vært på flere andre visninger hvor selger har tilbudt at kjøper får med komfyr/kjøleskap osv. Mange selgere ønsker dessuten å tilby det lille ekstra for at leiligheten skal bli attraktiv. Enkelte nye leiligheter har jo blitt solgt med flatscreen TV. Kjøper spurte deg, og det er bare for deg å si nei! Ikke verre en det. Kanskje mister du en kjøper eller vedkommende ikke legger inn et like høyt bud. Eller kanskje vedkommende kjøper leiligheten til samme pris ute å få med hvitevarer. ← Det er vel mulig å se om det er gamle og billige ting, mot nye og flotte ting. En ting er om de gir et høyere bud for huset/leiligheten om møbler følger med, men å spørre om de kan få møblene gratis blir litt frekt. Og det er da virkelig ikke selger sin feil, at enkelte tar kraftig i på budrunden. Og det blir vel heller ikke selger sin oppgave, å komme med en kompromi fordi enkelte tar kraftig i på budrunden Det må da være helt og holdent budgiver sitt ansvar
abelille Skrevet 12. juli 2006 #8 Skrevet 12. juli 2006 Det er ikke uvanlig å gi høyere bud dersom hvitevarene følger med, men å komme i ettertid. Vel, det er som andre sider lov å prøve seg. Så nei, jeg ville nok sagt at det ble uaktuelt. Dersom du har noe du vil selge, finn ut hva du ønsker å få for det, og tilby den det først. Hvis ikke de vil gi deg den rette prisen for det annonserer du det i avisa.
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #9 Skrevet 12. juli 2006 Nei, som sagt, jeg reagerer på at de kommer i ettertid og ber om ting. Men jeg reagerer altså mest på at de tror de skal FÅ tingene, altså de tilbyr seg faktisk IKKE å kjøpe noe... Vi har gratis lagerplass, så for oss er det ikke noe problem å beholde tingene. I tillegg vet vi ikke hvor lenge vi blir utenlands, så det er dårlig butikk å selge billig ting vi kanskje trenger om 6-12 måneder. Brukte hvitevarer og møbler har veldig lav salgsverdi, og vi må jo faktisk tenke ut fra hva det koster å kjøpe nytt tilsvarende om vi selger, noe som fort blir dyrt. Uansett er et par av møblene kule loppisfunn, som jeg helt sikkert ikke vil finne igjen!
tuji Skrevet 12. juli 2006 #10 Skrevet 12. juli 2006 Vil de ha møbler og hvitevarer, må de betale ekstra. Dere driver ikke veldedighet heller.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #11 Skrevet 12. juli 2006 Nei, som sagt, jeg reagerer på at de kommer i ettertid og ber om ting. Men jeg reagerer altså mest på at de tror de skal FÅ tingene, altså de tilbyr seg faktisk IKKE å kjøpe noe... Jeg synes de oppfører seg frekt, men jeg tror faktisk det er en mer og mer akseptabel form for oppførsel i samfunnet vårt. Karre til seg det man kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå