Gå til innhold

Holde seg unna kaffe når man ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i kaffe og må helst ha et par kopper om dagen. Men lillegutt (3mndr.)har ofte vondt i magen, så nå lurer jeg på om det har noe med kaffen å gjøre? Er det noe "alle" vet, bare ikke jeg liksom... :forvirret:

(Er også glad i frukt og grønt, og det skal jeg kutte ut for å se om det bedrer seg.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det høres logisk ut, iom at kaffe er nokså sterke saker, som det ikke er alle voksne som tåler heller. Vet at de som har forsket på det sier at det ikke er direkte skadelig, men hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å kutte det ut en uke eller to, for å se om det hjelper. Synes det høres mere logisk ut at det er kaffen enn frukt og grønnsaker, noe som jo i utgangspunktet er sunt både for deg og babyen.

Skrevet
Jeg synes det høres logisk ut, iom at kaffe er nokså sterke saker, som det ikke er alle voksne som tåler heller. Vet at de som har forsket på det sier at det ikke er direkte skadelig, men hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å kutte det ut en uke eller to, for å se om det hjelper. Synes det høres mere logisk ut at det er kaffen enn frukt og grønnsaker, noe som jo i utgangspunktet er sunt både for deg og babyen.

Takk for svaret! :)

Det er jo en kjent sak at frukt og grønt gir gassdannelse i magen, så jeg vil ikke si at det er utelukkende "sunt" akkurat nå man ammer. :tristbla: Men så er det kanskje sant som du sier - at kaffe er kraftig kost for den lille magen. Samtidig er jeg ikke sikker på om alle stoffene som er i kaffen faktisk går over i morsmelka.

Håper på flere glupe svar! (helst noe ala; "bare drikk kaffe i bøtter og spann, er så sunt atte" :sjarmor: )

Gjest Gjest
Skrevet

Dagens ammeanbefalinger sier spis alt så fremt barnet ikke reagerer på det. Dersom du mistenker at barnet reagerer på kaffe, så kutt det ut i noen dager å se om det stemmer.

Dersom h*n reagerer på kaffe så vent noen uker og prøv forsiktig igjen - de tåler stadig mer.

Skrevet

Jeg tror nå heller det er frukten og grønnsakene som gjør det, hvis du spiser mye av det. Jenta vår var ikke plaget med vondt i magen, bortsett fra med en gang vi kom fra sykehuset. Da spiste jeg masse epler og plommer, og drakk eplejuice - og hun hylte! Hvis du bare drikker to kopper daglig tror jeg det går bra. Du kan jo prøve koffeinfri kaffe også, det smaker ikke så verst.

Skrevet
Du kan jo prøve koffeinfri kaffe også, det smaker ikke så verst.

Men er hekta på koffein serru - ha det bare ha det... :sjenert:

Heller mot teorien din ang. grønt og frukt. Kan nok bli atskillig mer enn et eple om dagen på meg ja. Ser ikke bort fra at det er årsaken. :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo en kjent sak at frukt og grønt gir gassdannelse i magen, så jeg vil ikke si at det er utelukkende "sunt" akkurat nå man ammer. 

Da ville jeg først kuttet ut de typene som er mest kjent for å gi gass, også dersom ikke de mest åpenbare tingene hjelper kutte alt noen uker, også "gjeninnføre" en og en ting i kostholdet til man finner årsaken. Men det er nok verdt å prøve kaffen også, og selv om du ikke liker tanken så er det bare en måte å finne problemet på. Det kan like gjerne skje at du kan utelukke kaffen, ved å prøve, og dermed drikke videre med god samvittighet.

Skrevet
Jeg tror ikke det er kaffen som er skyld i magepinen, men for sikkerhets skyld kan du jo kutte den ut i to-tre dager for å se om det blir noen bedring.

Kutt for all del ikke ut alt av frukt og grønt. Prøv deg litt fram.

Her er litt info:

http://www.doktoronline.no/section/alterna...&DocumentId=131

http://www.babyverden.no/templates/Article____4419.aspx

Tusen takk for hjelpen Gjest, kjempenyttige linker! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...