Gå til innhold

Hundemat

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er enig i at tørrfor av prima kvalitet, sørger for hundens helse osv, men gir dere aldri middagsrester eller andre ting?

I så fall hva?

Den bortskjemte jeg passer, får det meste og han elsker grønnsaker. Men han får ikke for mye, og absolutt ikke sjokolade.

Leste i en annen tråd at hunder ikke tåler druer, men han spiser druer og ser ut til å tåle det, men jeg skal spørre eieren - for par, tre ganger i året hyler han så det høres ut som han holder på å dø...

Han er en liten tass, 3,5 kg, så jeg skal be eieren være obs på om det er etter at han har spist par druer at han hyler.

Han har selvsagt vært hos vet., men de vet ikke sier de.

Eieren har ikke spurt om druer kan være årsaken, men hva tåler ikke en hund?

Det jeg mener er; hva må man absolutt ikke gi til en hund?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet
men gir dere aldri middagsrester eller andre ting?

I så fall hva?

Vi gir mer enn gjerne restemat til hunden vår. (En am staff)

Han spiser alt fra grøt til eggerøre, tunfisk, spagetti med kjøttsaus og ris. En skikkelig alteter med andre ord.

Gjest gjest1
Skrevet

*lol* Grøt?

Da blir "min" hund sur...

Tassen jeg pleier passe, nektet engang å spise hjemmelaget pastarett, han bare glodde på meg, og da forstod jeg hva som var galt.

Parmesan...

Han hadde aldri fått det før, men han har jo luktesans. Han ville ha det vi spiste. Da var han ung, heldigvis er han ikke like sta nå på den måten, men...

Han er i alle fall kjempeglad når jeg besøker venninna mi, for da vet han at det er mat på gang...

Hun liker ikke regn, det gjør ikke bikkja heller, men jeg elsker det, så når jeg passer han må han bare...

Sidespor... jeg skjønner han jo, for luktene er jo borte, men han trenger å gå og løpe litt, han eter jo alt... nesten...

Jeg elsker den hunden, og vi er verdens beste venner. Da jeg fikk en samboer, hevdet bikkja sin plass i dobbeltsenga og det så ut som han var i stand til å drepe... men eksen min kunne med hunder og satte han raskt på plass...

sidespor, igjen...

Men hva gir dere hunder og katter og gjerne hester? Ikke bare industrimat???

Gjest Gjesta
Skrevet

Når han spiser tørrforet sitt normalt, pleier han gjerne å få litt andre ting i tillegg, og han elsker det meste (unntatt sitron og kaffe). Hvis vi har fisk, pleier jeg å gi ham en bit enten rå eller kokt i mikroen. Jeg unngår å gi ham noe særlig brød (=>lukt som tar knekken på oss), men selv vil han ha det aller meste.

Hunder skal aldri ha sjokolade; dette skader nyrene. Generelt gir jeg aldri ting som inneholder sukker.

Skrevet

Jeg gir restemat til hunden min. Riktignok bare hvis den ikke tigger. Også kjøper jeg forskjellig våtfor som jeg kompenserer med iblandt.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har hørt mye forskjellig.

at de kun skal ha tørrfor for det dekker alt de trenger. på canis mener de at rå kyllingvinger er det absolutt beste hunder kan få, og leve kun på det. at de lever bra på middagsrester. at tørrfor er det verste du kan gi.

osv, osv..

etter hva jeg har forstått, så; hunder som er veldig aktive bør ha noe annet enn tørrfor, fordi det er aske og ditten og datten i det. helst rått kjøtt og grønnsaker. (han som anbefalte dette er aktiv hundekjører)

hunder som ikke er så aktive klarer seg helt fint kun på tørrfor.

middagsrester er ikke farlig å gi.

de skal helst ikke ha gulrøtter eller mais, fordi det er for mye sukker i det.

det jeg har funnet ut, er at bikkja mi skal få ete det hun vil (ikke rå kyllingvinger, hun holdt på å dø!) om det er tørrfor eller frukt eller grønnsaker eller middagsrester. alle sier forskjellig, og det er ikke vits i å bli hysterisk. husk i naturen så eter de rått og røti!

jeg gir ikke bein (i det hele tatt!), ikke melk, ikke godterier og selvfølgelig ikke sjokolade (mørk er verst!).

Gjest Gjesta
Skrevet
Leste i en annen tråd at hunder ikke tåler druer, men han spiser druer og ser ut til å tåle det,

Druer og rosiner inneholder et stoff som er giftig for hunder og kan føre til nyreskader. Er hunden i tillegg liten, bør du være ekstra forsiktig siden det krever mindre mengder for små hunder. Hvorfor ta sjansen på druer i det hele tatt, når det finnes så mange andre frukter som hunder tåler?

Sjokolade er allerede nevnt, og jo mørkere jo verre, men igjen: hvorfor ta sjansen på å gi sjokolade når hunder synes en liten ostebit er vel så kos?

Hunder skal heller ikke ha løk, hverken stekt eller rå.

Gjest Gjest
Skrevet

Min får bare rå mat av ymse slag.

Gjest Thalassa
Skrevet

Hunden vår får brødskalk om morgenen, tørrfor om ettermiddagen og tyggestiks eller tyggebein hver dag (han har kjempefine tenner, 10 år gammel).

Han får av og til matrester etter middagen, men nesten aldri bein siden han blir dårlig i magen av det. Heller ikke salt mat.

Men han får kake av og til selv om han ikke skulle hatt det.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar. Jeg har alt formidlet til eieren at hunden ikke må få druer.

Sjokolade er tabu fra før, men den frekke bikkja klarte å rappe sjokolade fra min eks sin hånd en gang. Men da var han ung.

Han tigger ikke, ved middagsbordet.

Han er så bortskjemt at han hører når folk er ferdig med maten og lager litt til han (hakker kjøtt osv i små biter), så han ligger i ro og i visshet om at han får.

Han er mer trigger når jeg tar en skive brød, men siden jeg er "sjefen" får han ikke en liten bit før jeg har spist ferdig. :sjenert: (finnes unntak)

Jeg elsker den hunden, og han er glad når jeg er glad. Når jeg er deppa (hender). så blir han trist selv. Og til de grader, men han "føler" vel omsorg og vet at jeg er syk på en måte da...

Og da greier jeg ikke tolke mine problemer for han, men han ville vel ikke skjønt det, fyllesjuke vega med ensomhetsføleleser.

Det hadde i alle fall ikke gjort han i bedre humør...men heldigvis er det ikke noe stort problem.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...