Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Jeg har fått en pose med enorme squasher, og vil fylle dem. Hva er yndlingsfyllet deres? Det er så mye at jeg ikke får brukt opp alt. Har dere noen ideer til oppskrifter med squash som kan fryses?
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 Mitt favoritt i grønnsaker er tacofyll. Dvs jeg steker kjøttdeig, med tacokrydder, finhakket løk, paprika , sopp, litt tomatpure og masse finhakket hvitløk og chili. Når jeg fyller squash og auberginer hakker jeg også innmaten og har den i lag med kjøttdeigen. Fyller det hele i skallet av grønnsaken, og steker det i ovnen i ca 20 min til alt er gjennom varmt og osten oppå er fint gylden.
Arkana Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Ratatouille er nydelig, enkelt å lage og kan fint fryses. Godt tilbehør til mange slags retter, eller alene som en vegetarrett kanskje med pasta, couscous eller bare godt brød til. Andre gryteretter, med squash, kan også fint fryses. Stuet squash er godt til f.eks. koteletter. Stek først hakket bacon, så har du i squash delt i biter og hakket hvitløk. Hell på litt grønnsaksbuljong, salt og pepper, salvie og paprikapulver og la småkoke noen minutter. Hell i litt fløte eller crème fraîche og la småkoke videre noen minutter. Rør inn hakket gressløk. Ellers kan du jo prøve deg på denne saftige kaken, eller hva med squashbrød: Squashkake (2 stk) 3 egg 2,5 dl vegetabilsk olje 5 dl sukker 5 dl grovrevet squash 1 liten boks most ananas 7,5 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts bakepulver ½ ts kanel 1 ts muskat ½ ts nellik 2 ts vaniljesukker 2,5 dl hakkede nøtter (pecan, valnøtt eller mandler) 2 esker gourmet naturell ost 1¼ dl smør 5 dl melis 1 ts vaniljesukker Press vannet godt ut av squashen og ananasen. Pisk egg, olje og sukker godt. Bland det tørre og bland dette med squash og ananas. Rør så disse to blandingene godt sammen. Smør to runde former med løs bunn med olje og sukker og hell røren i formene. Stek kakene nederst i ovnen på 180 grader i ca 70 min. Kaken avkjøles på rist. Glasur: Smelt smøret og rør inn osten. Når dette er jevnt tilsettes melis og vaniljesukker. Avkjøles og smøres utover kakene. Squashbrød med timian (2 brød) 2,5 dl syrnet melk 2,5 dl vann 50 g gjær 2 ts salt 4 ss olje 200 g revet squash 3 ts tørr timian 100 g lettkokte havregryn 200 g sammalt hvete grov 700 g hvetemel Varm væsken og rør ut gjæren. Rør inn salt, olje, squash og timian. Bland havregryn og mel og elt det inn i væsken. La heve ca 30 minutter. Kna godt og form til to brød i form. La heve til dobbel størrelse. Stekes på nederste rille ved 200 grader i ca 45 minutter.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #4 Skrevet 12. juli 2006 Tusen takk for gode tips. Jeg har fortsatt over fire kilo i kjøleskapet, så jeg håper dere enda flere ideer! Særlig hadde det vært fint med oppskrifter på retter som kan fryses og som består hovedsaklig av squash. Det er nemlig ikke så mye plass i fryseskapet... Kanskje har du en oppskrift på en gryterett, Arkana? Eller noen andre?
Arkana Skrevet 12. juli 2006 #5 Skrevet 12. juli 2006 Ris- og squashgrateng (4-6 pers.) 1 kg squash i skiver 50 g smør 1 liten hakket løk 1 ss hakket persille ½ kopp ris 1 kopp kokende vann 1 eggehvite ⅔ kopp rømme 1 ts grov sennep 2 vispede egg 2 ss revet parmesan Damp/kok squashen myk. Stek løken myk i smøret og rør inn persille, ris og vann. Kok opp og la småkoke til risen er ferdig og vannet er absorbert. Ta av varmen og rør inn eggehvitene. Klem risen ut i en bred brødform (15x25 cm). Legg squashskivene på toppen. Bland rømme med sennep, egg og ost og hell over i formen. Stek ved 180-190 grader i ca 45 minutter. Krydret vintergryte (6 pers.) 1 liten aubergine skåret i terninger 220 g tørkede kikerter 2 skivede løk 2 knuste hvitløksfedd 2 ss revet ingefær 1 ss malt spisskummen 2 ts paprikapulver ¼ ts safrantråder 1½ ts chilipulver 1,5 liter grønnsaksbuljong 2 gulrøtter i tynne skiver 2 turnips i terninger 3 squash skåret i skiver 300 g gresskar skåret i terninger 2 hakkede tomater 10 g hakket bladpersille Legg kikertene i bløt over natten. Fres løken myk i litt olje. Tilsett hvitløk, ingefær og krydder. Tilsett kikertene og buljong, kok opp og la småkoke under lokk ca 40 minutter. Rør av og til. Tilsett gulrøtter og turnips og kok 15 minutter. Tilsett resten av grønnsakene og la kok 15 minutter til. Rør inn persille og server med ris. Og så kan du jo lage denne dipen til fredagskosen? Dip av grillet squash og hvitløk 840 g squash 80 ml yoghurt 1 ss limesaft 1 knust hvitløksfedd 1 ts malt koriander 2 ss tahini 1 ss hakket mynte 1 ss hakket koriander Del squash i to på langs, pensle med litt olje og grill i ovnen til de er brune på hver side og veldig myke. Avkjøl. Kjør til mos i hurtigmikser sammen med resten av ingrediensene. Dekk til og avkjøl. Server med grønnsaker og pitabrød.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #6 Skrevet 12. juli 2006 Å, den mosen ser genial ut, og så blir jeg kvitt mye squash i tillegg. Tror du jeg kan bruke kesam eller creme fraiche i stedet for rømme i gratengen!
Arkana Skrevet 12. juli 2006 #7 Skrevet 12. juli 2006 Å, den mosen ser genial ut, og så blir jeg kvitt mye squash i tillegg. Tror du jeg kan bruke kesam eller creme fraiche i stedet for rømme i gratengen! ← Ja, det kan du godt. Jeg foretrekker selv crème fraîche eller rømme fordi jeg synes yoghurt blir litt for surt, og fordi jeg alltid har rømme i huset, men sjelden yoghurt naturell.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #8 Skrevet 12. juli 2006 Et spørsmål til: For å spare plass, lurte jeg på å steke skiver av squash og så fryse dem. Smaker de da senere godt nok til at jeg kan bruke dem i lasagne, på pizza, i en omelett eller i en grateng senere?
salsera Skrevet 13. juli 2006 #9 Skrevet 13. juli 2006 Favorittfyllet vårt er en soppstuing laget av sopp, mel, melk, litt creme fraiche og ost, noen urter og salt og pepper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå