Gå til innhold

Hvor tidlig reise på ferie med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og ei vennine satt og diskuterte dette en kveld.

Hun mener at ungen bør helst være 2 år eller mer før man tar dem med på noe særlig lang tur (dvs typsik syden/by ferie nedover i europa)

mens jeg mener at man kan reise mye tidligere.

Dersom ungen og du har det bra (ikke noe sykdommer o.l) ser jeg ikke noe i veien for at man kan reise på "lengere" ferie allerede ganske tidlig (2-3 mnds alder), For meg blir det mer en utfordring enn enn hindring å reise på ferie med barn. Nå er jeg muligens litt naiv siden jeg ikke har noen barn selv (det har ikke venninen min heller for såvidt), men man kan jo ikke holde seg hjemme bare pga av at man har barn.

Hva er deres syn på dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg er nok litt konservativ, men jeg synes faktisk det er en god grunn for å holde seg hjemme at man har fått barn. Et barn på 2 - 3 mnd. har ikke noe utbytte av turen. Jeg hadde ventet, men respekterer fullt ut at andre velger annerldes.

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor man skal reise.

Skal man til steder der man bør være vaksinert, så ville jeg vente til 6måneders alder iallefall, da har barnet fått litt i barnevaksinasjonsprogrammet av basisvaksinene.

Gjest Piper
Skrevet

Vanlig sydentur kan en baby fint være med på, men jeg ville nok vente en stund før jeg dro barnet med på safari i Afrika for eksempel.

Skrevet

på det punktet der med ferie er jeg enig med deg piper.

hadde jo ikke tatt med meg en liten baby på safari i afrika o.l

men en syden ferie hadde jeg som sagt ikke hatt non problemer med.

(og selv om en liten baby ikke hadde hatt noe utbyttte av en sydenferie hadde den vel neppe hatt noe mer utbytte av å være hjemme)

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
på det punktet der med ferie er jeg enig med deg piper.

hadde jo ikke tatt med meg en liten baby på safari i afrika o.l

men en syden ferie hadde jeg som sagt ikke hatt non problemer med.

(og selv om en liten baby ikke hadde hatt noe utbyttte av en sydenferie hadde den vel neppe hatt noe mer utbytte av å være hjemme)

Så hvorfor utsette med småttingen for flytur og et miljøskifte den ikke har bedt om? Jeg kjenner små barn som har måttet reise hjem fra svært varme strøk pga. dehydrering, andre som har havnet på sykehus pga. diare. Seff går det bra i de fleste tilfeller, men jeg personlig synes det må gå an å vente noen måneder med å ta disse turene.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å ta med små barn på langtur. Som andre har sagt over her - kanskje ikke på safari i Afrika, men en sydentur har de ikke vondt av ;) Vi skal muligens til syden til høsten og da vil jenta mi være 8-9 måneder :)

Gjest Piper
Skrevet (endret)
Så hvorfor utsette med småttingen for flytur og et miljøskifte den ikke har bedt om? Jeg kjenner små barn som har måttet reise hjem fra svært varme strøk pga. dehydrering, andre som har havnet på sykehus pga. diare. Seff går det bra i de fleste tilfeller, men jeg personlig synes det må gå an å vente noen måneder med å ta disse turene.

Men hvorfor gjøre noe, som barnet ikke har bedt om i det hele tatt? Når er et barn gammel nok til å bestemme selv, og bør det virkelig være barnet som skal bestemme hvor man skal reise?

Kanskje man ikke burde velge de varmeste landene, men å si at fly og miljøskifte ikke er bra for små barn, blir litt dumt spør du meg. For hva om man har familie på andre kanten av landet, skal man da ikke kunne besøke de heller fordi barnet ikke skal få miljøskifte og kanskje en flytur?

Skal man låse seg hjemme til barnet er for eksempel to år, og alle andre må komme på besøk fordi barnet ikke kan være med noen steder? Og ja jeg vet jeg setter det på spissen nå, men du dro frem fly og miljøskifte og en må faktisk ikke dra til syden for å få det.

Og ellers kan faktisk en varm sommer her hjemme, være like gale som en varm sommer på gran canaria. Men klarer en å få i den lille masse drikke, og holder den unna den verste solen på dagen, ser ikke jeg noe problem med å reise til syden. En kan jo også bestille rom med aircondition, da blir det jo svalt og godt midt i den verste sommervarmen.

jeg mener det har litt med foreldrene å gjøre, for passer en skikkelig godt på vil barnet ha det like godt der som hjemme.

Endret av Piper
Skrevet

Ser ikke noe i veien for å ta små barn med på ferie.

Det viktigste er jo at barnet er sammen med foreldrene og at man prøver å holde på de samme rutinene som man har hjemme.

Gjest Apple- på jobb
Skrevet

Lilleeple var med på biltur til Molde (fra Oslo) da han var 3 mndr, Tr.heim da han var 5 mndr, Vestlandet da han var 10 mndr, flytur til Paris da han var 6 mndr, flytur til Statene da han var 15 mndr osv. :reise:

På turen til Molde var han sutrete og ville ikke spise, ellers har alle turene vært "bare fryd og gammen". Vi har oppholdt oss på veldig varme steder (i ørkenen), hvor alt gikk bra fordi vi tok de rette forholdsreglene; ikke ute midt på dagen, rikelig med drikke, masse bading osv. Alt går, er min innstilling! Så lenge man er fornuftig og praktisk, riktig nok... ;)

Så kom trassalderen... :roll:

Gjest Gjest
Skrevet
Så kom trassalderen... :roll:

Og det er vel en større utfordring i reisevirksomheten enn babyer. For en baby som får det stellet den skal ha av fornuftige foreldre så spiller det ingen rolle hvor babyen befinner seg.

Jeg har ikke hatt med baby til syden men både på lange og korte turer innenlands. Flere av mine venner har hatt med babyen både til utlandet og innlandet uten at noen har tatt skade av det.

Gjest Fruktfat
Skrevet
- kanskje ikke på safari i Afrika,

de fleste (alle jeg har sett på) safarier i afrika har en nedre aldersgrense på 7 år, så det er vel ikke noe tema uansett ;)

ja, jeg skal selvfølgelig reise på ferie med mine barn når de er små, for meg er ferie utrolig viktig. om unger på noen måneder har ikke noe utbytte av det, så har jeg det! det er da viktig det og!

Skrevet

sønnen min var med å besøkte min mor i Frankrike da han var 2 mnd, syntes det var veldig greit jeg:) da han var 8 mnd var vi på Mallorca på bryllupsreise, og hadde du sett bildene av han eller filmen vi tok tror jeg du ville vært overbevist om at han koste seg!!!! De skjønner faktisk litt selv om de bare er babyer. Han krabbet rundt og flørtet med alle som jobbet der. Han fikk smake på sitron og vi begynte sakte avvenning med pupp.

Det var mye verre å reise med han da han var 2 og i den verste trassalder! Da vi tok fly til Frankrike en gang da han var 2,5 og søsteren var 6 mnd skrek begge av full hals, han verst, fordi han kjedet seg litt og var trøtt, tilslutt spurte han som satt på andre siden av midtgangen om vi ikke bare kunne dope han ned (helt seriøs!!!!) da ble jeg lettere satt ut gitt!

Skrevet

og med en liten baby må det jo nesten være lettere å reise enn en på feks 2-3 år. Med dem har du jo som regel maten på deg og de krever ikke like aktiivisering som en større unge

Skrevet

Storesøster reiste til Portugal med sønnen sin når han var ca 1 1/2, og hun var gravid med nr 2... han storkoste seg med strand og vann...

det er jo bare å ta forhåndsregler når det gjelder sol og varme.

innenfor europa burde det gå greit

Skrevet

Tror det er mye enklere å reise med små barn enn når de nærmer seg 2 og er overalt.

Begge mine har vært rundt 1.5 første gangen i syden og det er ikke avslappende ferie for å si det sånn.

Ei i barselgruppa var i Hellas da dattern var 6 uker. Gikk sååå fint. (De var tidlig på året mens det enda ikke var altfor varmt.)

Gjest Tvilling 76
Skrevet

Vi var på Kreta med poden da han var 6 mnd gammel. Det gikk kjempefint! Han storkoste seg. Badet masse og holdt han unna solen når den var som varmest (mellom 12 og 15). Nå er han snart 19 mnd og vi reiser til Thailand og 2 dager.

Holder de samme rutiner der som her, og holder han unna solen nå også. Han pleier å sove 1 1/2 til 2 1/2 time etter lunsj uansett så det ser jeg ikke på som et problem... Utfordringen blir derimot den lange flyreisen, men jeg har kjøpt noen nye leker til han som han får ombord. (En ny pekebok, tegnesaker etc..) Vi har også valgt å fly natten slik at turen ikke blir så lang for han...

Nå er vi av den oppfatning at det å ha barn ikke er et hinder. Det er foreldrene som setter sperrene...

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom foreldrene blir stresset av å være et fremmed sted, så kan kanskje dette smitte over på barnet. Jeg tenker på at de er engstlige for om de får tak i rent nok vann, riktige bleier, at babyen ikke har det for varmt etc.

Ligger ting til rette, og foreldrene klarer å slappe av og kose seg, tror jeg også babyen kan få det fint.

For alle barn må jo til syden .....

Gjest Gjest
Skrevet
de fleste (alle jeg har sett på) safarier i afrika har en nedre aldersgrense på 7 år, så det er vel ikke noe tema uansett  ;)

Litt utenom tema, men jeg vet om to barn på under 5 år som har vært på safari i Afrika...

Gjest Fruktfat
Skrevet
Litt utenom tema, men jeg vet om to barn på under 5 år som har vært på safari i Afrika...

okay, det har ikke jeg sett. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...